top of page

Deutsche Bank noemt marktleider in autonoom rijden, en het is niet Tesla

In het kort:

  • Deutsche Bank beschouwt Mobileye, het Israëlische bedrijf voor autonome voertuigtechnologie, als de 'last man standing' in de race voor zelfrijdende auto's. Het bedrijf onderscheidt zich met een betaalbare en modulaire benadering van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).

  • Deutsche Bank-analist Emmanuel Rosner voorspelt een stijging van 15% van de aandelenwaarde van Mobileye tot $50 in het komende jaar. Mobileye's 'SuperVision' technologie, die 'hands-off' rijden mogelijk maakt, wordt gezien als een zeldzaam groeiverhaal in de sector.

  • Mobileye is in gesprek met grote autofabrikanten zoals Ford en Audi, hun voortgang richting volledig autonome 'Chauffeur'-systemen in 2025-2026 wordt ondersteund door positieve vooruitzichten.



De Toekomst van Zelfrijdende Auto's: Mobileye aan de Top

Deutsche Bank heeft Mobileye, het Israëlische bedrijf voor autonome voertuigtechnologie, uitgeroepen tot de 'last man standing' in de wedloop naar zelfrijdende auto's. Met een kostenefficiënte en modulaire benadering van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) onderscheidt Mobileye zich in een veld waar concurrenten worstelen met complexiteit en hoge kosten.



Volgens analist Emmanuel Rosner van Deutsche Bank zal de aandelenwaarde van Mobileye naar verwachting met 15% stijgen tot $50 in het komende jaar, ondanks een recente vertraging in de groei. Ondanks deze vertraging blijven de financiële resultaten van het bedrijf solide, met een aangepaste operationele marge van 34% en een jaarlijkse omzetstijging van 18%.


De koers van Mobileye aandelen sinds de beursgang:


Toelichting huidige koersdaling

De aandelen van Mobileye Global zijn gedaald nadat de ontwikkelaar van autonome rijtechnologieën waarschuwde voor een scherpe daling in de omzet van het eerste kwartaal.


Mobileye rapporteerde een opbouw van overtollige voorraad door eersteklas klanten als gevolg van beperkingen in de toeleveringsketen in de afgelopen jaren. De omzet voor het eerste kwartaal wordt verwacht ongeveer 50% lager te zijn dan de $458 miljoen die een jaar eerder werd gegenereerd, voordat deze zich normaliseert gedurende de rest van 2024, aldus Mobileye.


Deze daling zal druk uitoefenen op de winst, en het bedrijf verwacht dat de winst in het eerste kwartaal aanzienlijk lager zal zijn dan in de daaropvolgende kwartalen, met een operationeel verlies tussen $257 miljoen en $242 miljoen.


Mobileye voorspelt een omzet van $1,83 miljard tot $1,96 miljard voor het volledige jaar 2024, lager dan de verwachte $2,08 miljard voor 2023. Eerder had het bedrijf een omzet van ongeveer $2,07 miljard tot $2,09 miljard voorspeld voor 2023. Mobileye, ooit onderdeel van Intel, ging eind 2022 naar de beurs.


Aandelen van Intel, dat nog steeds de meerderheid van Mobileye bezit, daalden donderdag, evenals de in de VS genoteerde aandelen van Aptiv en de in Toronto verhandelde aandelen van Magna International, beide leveranciers van autotechnologie die klanten zijn van Mobileye.


Technologische Vooruitgang en Toekomstplannen

Mobileye's geavanceerde technologie is al een realiteit op de wegen. Met hun 'SuperVision'-producten, die 'hands-off' rijden mogelijk maken, gaat het bedrijf ambitieus verder richting volledig autonome 'Chauffeur'-systemen tegen 2025-2026. Hoewel Mobileye heeft verklaard geen robotaxi-provider te willen worden, positioneert hun toonaangevende autonome rij-software hen goed om te profiteren van deze sector door een wereldwijde robotaxi-business te ontwikkelen.


Samenwerkingen en Marktpenetratie

Mobileye voert actieve gesprekken met grote autofabrikanten die ongeveer 35% van de huidige wereldwijde auto-productie vertegenwoordigen. Vooraanstaande namen zoals Ford en Audi overwegen de adoptie van SuperVision-technologie. Polestar heeft ook plannen aangekondigd om het 'Chauffeur'-platform van Mobileye in haar voertuigen te integreren.


Het bedrijf heeft succesvolle over-the-air updates uitgevoerd voor de NAP navigate on autopilot-functie, wat heeft geleid tot toenemende interesse en versnelde vooruitgang richting potentiële ontwerpwinsten met belangrijke prospects. Momenteel hebben 10 OEMs die 34% van de auto-productie vertegenwoordigen, hun steun toegezegd.



Waarschuwingen en Risico's

Hoewel RBC Capital Markets en Mizuho Securities optimistisch zijn over Mobileye, met prijsdoelen van respectievelijk $54 en $48, waarschuwen ze voor mogelijke risico's als concurrenten sneller vooruitgang boeken of als de adoptie van ADAS of autonoom rijden trager verloopt dan verwacht.


Het is duidelijk dat, ondanks de veelbelovende vooruitzichten, de sector vol uitdagingen zit en Mobileye de concurrentie scherp in de gaten moet blijven houden om zijn positie als pionier in autonome voertuigtechnologie te behouden.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page