Twee groeiaandelen die kunnen gaan knallen
In het kort:
Het eerste bedrijf profiteert van de toename in digitale betalingen en de groei van zijn VAS-segment, dat onder andere helpt bij fraudepreventie.
Het tweede bedrijf is de Amazon in Latijns-Amerika en ziet een explosieve groei in haar fintech en kredietsegmenten.
Beide aandelen zijn de afgelopen tijd hard gestegen, maar blijven interessante lange termijn investeringen.
De wereld van beleggen zit vol met verassingen en veranderingen, maar deze twee namen blijven de favoriet onder analisten. We hebben het hier over Mastercard en MercadoLibre. Zelfs nu de bedrijven nieuwe hoogtes bereiken op de beurs, zijn er nog steeds goede redenen waarom deze aandelen het overwegen waard zijn voor de lange termijn. Laten we eens wat dieper in deze bedrijven duiken.
Aandeel 1: Mastercard
Als we een blik werpen op de groei van digitale betalingen, kunnen we eigenlijk niet om de indrukwekkende impact van Mastercard heen. Ter illustratie: vóór de wereldwijde pandemie vonden 30% van de transacties wereldwijd contant plaats. Klinkt als veel, toch? Maar kijk eens hoe dat nu verandert is: vandaag de dag is dit cijfer spectaculair gedaald tot slechts 18%. Josh Kohn-Lindquist, een gerespecteerde financiële analist, stelt: "Het is geen verrassing dat Mastercard hiervan heeft geprofiteerd. Hun netwerk is immers op maat gemaakt voor een wereld die steeds digitaler wordt."
Maar wat echt opmerkelijk is, is dat Mastercard niet simpelweg tevreden is met deze overwinning. Ze zijn voortdurend op zoek naar innovatie. Dit komt vooral tot uiting in hun Value-Added Services (VAS) -segment, dat een reeks geavanceerde diensten biedt. Neem bijvoorbeeld hun samenwerking met negen van de grootste banken in het Verenigd Koninkrijk. Door de kracht van hun netwerk kunnen ze potentiële betalingsfraudes signaleren – vaak nog voordat deze zich voltrekken. Het is deze innovatie, gecombineerd met hun expertise in data-analyse, die bijdraagt aan het feit dat het VAS-segment nu verantwoordelijk is voor een indrukwekkende 35% van de totale omzet van Mastercard.
Tot slot moeten we nog even stilstaan bij de kracht van het merk van Mastercard. In een recent rapport van Kantar Brandz uit 2022 werd het bedrijf gezien als het 12e sterkste merk ter wereld. En dit is niet zomaar een ranglijst. Kohn-Lindquist merkt op dat sinds 2006 de top 100 merken in dit rapport de S&P 500 met 357% tegen 245% hebben overtroffen. Dat plaatst Mastercard niet alleen als een leider in betalingstechnologie, maar ook als een wereldwijd merk dat betrouwbaarheid uitstraalt. Wat ons betreft verdient Mastercard daarom zeker een plekje in dit artikel.
Aandeel 2: MercadoLibre
In het hartje van Latijns-Amerika, waar traditionele bankdiensten vaak buiten het bereik liggen van de gemiddelde burger, heeft MercadoLibre een financiële revolutie aangewakkerd. Met een indrukwekkende grip op de fintech- en kredietmarkt heeft het bedrijf een dominante positie verworven, gedreven door een combinatie van innovatie en het inspelen op lokale behoeftes.
MercadoLibre wordt vaak vergeleken met de Amazon van Latijns-Amerika. Net als Amazon biedt het een online marktplaats waar verkopers hun producten kunnen aanbieden en kopers deze kunnen aanschaffen. Naast de e-commerce activiteiten heeft MercadoLibre dus ook nog financiële producten en betalingsdiensten ontwikkeld voor de Latijns-Amerikaanse markt. En in deze markt liggen nog grote kansen voor het bedrijf.
Het is interessant om te beseffen dat in een regio als Latijns-Amerika, 70% van de bevolking geen traditionele bankrekening heeft. Bij deze aanzienlijke groep mensen is er doorgaans een enorme vraag naar toegankelijke financiële diensten. Dit is niet onopgemerkt gebleven bij MercadoLibre en het bedrijf heeft deze kans met beide handen aangegrepen. Hun fintech en kredietdiensten hebben dan ook een explosieve groei meegemaakt, die inmiddels verantwoordelijk is voor bijna de helft (43%) van de totale omzet van het bedrijf. En de groei is er nog lang niet uit.
Anurag Rana, een ervaren analist bij Bloomberg Intelligence, houdt de ontwikkelingen van MercadoLibre scherp in de gaten. Hij vestigt de aandacht vooral op de indrukwekkende groei van de fintech-afdeling van het bedrijf. Deze divisie zag een toename van bijna het dubbele (97%) in hun totale betalingsvolume, oftewel TPV. Dit betekent simpel gezegd dat er steeds meer transacties via hun platform worden gedaan.
Wat nog verbazingwekkender is, is dat de groei van de betalingen die buiten hun eigen online winkel plaatsvonden met maar liefst 129% is toegenomen. Denk hierbij aan iemand die bijvoorbeeld een kop koffie koopt met MercadoLibre's betalingsservice in plaats van direct op hun website een product aan te schaffen. Dit toont aan dat mensen de financiële diensten van MercadoLibre niet alleen voor online winkelen gebruiken, maar ook steeds vaker in hun dagelijkse leven toepassen.
Maar MercadoLibre doet daarnaast nog veel meer dan alleen betalingen verwerken. Zelfs in landen als Argentinië, waar mensen vaak te maken hebben met extreem hoge inflatie, groeit het bedrijf snel. Ze zagen een enorme toename van 195% in de waarde van hun assets. Dit laat zien dat veel mensen hun geld toevertrouwen aan MercadoLibre's financiële mogelijkheden, hopend op een veiligere en betere financiële toekomst. Die goede financiële toekomst zit er voor beleggers misschien ook wel in.
Lees ook: 2 Interessante Warren Buffett aandelen
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.