Is het einde nabij voor Virgin Galactic?
In het kort:
Virgin Galactic heeft in 2023 vijf bemande ruimtevluchten uitgevoerd, maar plant na twee vluchten in 2024 een pauze tot 2026, wat resulteert in een inkomsten-loze periode van 18 maanden met hoge bedrijfskosten.
Het bedrijf rapporteerde een verlies van $502,3 miljoen in 2023, ondanks het genereren van $6,8 miljoen aan inkomsten, tegenover operationele kosten van $527,1 miljoen.
Vandaag kwam ook nog eens naar buiten dat Virgin Galactic door Boeing wordt aangeklaagd wegens het gebruik van handelsgeheimen.
2023 markeerde een keerpunt voor Virgin Galactic met de lancering van vijf commerciële ruimtevluchten, waarmee het bedrijf zijn eerste inkomsten uit ruimtetoerisme genereerde. Ondanks deze mijlpaal waren de inkomsten van $6,8 miljoen niet voldoende om de overweldigende operationele kosten van $527,1 miljoen te dekken, resulterend in een substantieel verlies van $502,3 miljoen. Dit onderstreept de immense financiële uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd bij het pionieren in de ruimtetoerismesector.
De aandelenkoers van Virgin Galactic sinds de beursgang:
Na een kort commerciële triomf, staat Virgin Galactic voor een ongekende periode van stilstand. De aankondiging dat na de lancering van "Galactic 07" in het tweede kwartaal van 2024, de operationele activiteiten zullen worden gepauzeerd om te focussen op de ontwikkeling en het testen van de nieuwe Delta-klasse ruimtevliegtuigen, markeert een onzekere periode voor het bedrijf. Deze pauze zal naar verwachting 18 maanden duren, waarin het bedrijf geconfronteerd wordt met nul inkomsten en aanzienlijke onderzoeks- en ontwikkelingskosten, naast andere operationele uitgaven.
Juridische strijd met Boeing: een bijkomende complicatie
Alsof de financiële druk niet voldoende is, bevindt Virgin Galactic zich nu midden in een juridische strijd met Boeing over beschuldigingen van het oneigenlijk gebruik van handelsgeheimen. De aanklacht, ingediend bij een federale rechtbank in Alexandria, Virginia, beschuldigt Virgin Galactic er ook nog eens van $25 miljoen schuldig te zijn voor werkzaamheden uitgevoerd door Aurora Flight Sciences, een dochteronderneming van Boeing, aan dit ambitieuze project.
De samenwerking tussen Virgin Galactic en Aurora was bedoeld om een geavanceerd moederschip te ontwerpen dat een ruimtevaartuig voor ruimte-tourisme in de ruimte zou kunnen dragen en loslaten. Echter, volgens de aanklacht heeft Virgin Galactic op oneerlijke wijze intellectuele eigendom ovegenomen, waaronder testgegevens en wiskundige vergelijkingen, zonder contractuele rechten. Boeing vreest nu dan ook dat deze informatie Virgin Galactic in staat zou stellen om op eigen houtje, of met een andere leverancier, een nieuw moederschip te ontwikkelen.
Deze rechtszaak voegt een extra laag van onzekerheid toe aan de toch al onzekere situatie van het bedrijf, met potentiële financiële maar eerder nog reputatieschade als gevolg. Hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen is nog maar de vraag, maar het maakt het totaal plaatje voor Virgin Galactic er niet beter op.
De toekomst voor Virgin Galactic
Terwijl Virgin Galactic vooruit kijkt naar een toekomst met de Delta-klasse ruimtevliegtuigen, die beloven de capaciteit en vluchtfrequentie te verhogen, blijft de vraag hoe het bedrijf deze uitdagende periode zal doorstaan. Met $874 miljoen aan liquide middelen lijkt Virgin Galactic in staat om de financiële last van deze overgangsperiode te dragen, op voorwaarde dat de Delta-klasse ruimtevliegtuigen op schema blijven voor commerciële lanceringen in 2026. Desalniettemin, de weg naar financiële levensvatbaarheid en succes in de ruimtetoerismemarkt blijft bezaaid met onzekerheden.
Virgin Galactic staat dus op een kruispunt, met significante uitdagingen en onzekerheden die er voor nu voor zorgen dat de toekomst van het bedrijf voor nu nog een groot vraagteken blijft. Terwijl het bedrijf streeft naar het overbruggen van de kloof tussen de huidige financiële verliezen en de toekomstige belofte van ruimtetoerisme, zullen de komende jaren tot 2026 cruciaal zijn in het bepalen van de levensvatbaarheid van Virgin Galactic als pionier in deze opkomende sector.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments