top of page

Is er nog hoop voor EV-merk Fisker? Aandeel stijgt met 22%

In het kort:

  • Fisker rapporteert een indrukwekkende groei in het vierde kwartaal van 2023, met de succesvolle levering van ongeveer 4.700 Fisker Oceans gedurende het hele jaar.

  • In Q4 2023 heeft het bedrijf ongeveer 3.600 elektrische SUV's aan klanten geleverd, wat een significante toename is van meer dan 300% ten opzichte van het derde kwartaal.

  • De verwachte omzet voor Q4 2023 wordt geschat op ongeveer $250 miljoen, wat een verbazingwekkende stijging van ongeveer 250% is ten opzichte van de $71,8 miljoen die in Q3 2023 is gerapporteerd.


Recente ontwikkelingen in de wereld van Fisker Inc. hebben investeerders hoop gegeven, aangezien het bedrijf een opmerkelijke voorbeursstijging van 22% bij de beursopening afgelopen vrijdag heeft meegemaakt. Deze stijging volgt op een indrukwekkende groei van 300% in de leveringen tussen het derde en vierde kwartaal van het afgelopen jaar. Terwijl de markt reageert op deze positieve signalen, is het van belang een diepere duik te nemen in de factoren die hieraan ten grondslag liggen.


Helaas hebben de realiteit en opeenvolgende teleurstellingen geleid tot een angstaanjagende daling van 75% van de aandelenkoers in 2023. Het is cruciaal om te begrijpen welke factoren hebben bijgedragen aan deze neergang en welke lessen hieruit getrokken kunnen worden.



Fisker's Leveringsprestaties en Financiële Vooruitzichten

Fisker, de producent van elektrische voertuigen, heeft het vierde kwartaal van 2023 afgesloten met spectaculaire leveringscijfers. In totaal heeft het bedrijf gedurende het jaar 4.700 Fisker Oceans afgeleverd, waarvan alleen al in het vierde kwartaal 3.600 stuks de weg op zijn gegaan. Dit komt neer op een gemiddelde van 1.200 voertuigleveringen per maand in dit kwartaal, wat een opmerkelijke groei van meer dan 300% betekent ten opzichte van het derde kwartaal.


Het bedrijf heeft een dagelijks gemiddelde van 54 leveringen gehandhaafd, met uitzondering van het weekend, gedurende de afgelopen drie maanden. Desondanks heeft Fisker nog werk te verzetten om hun dagelijkse leveringsdoel van 300 voertuigen te bereiken. Het merendeel van de geleverde voertuigen betreft de Fisker Ocean One Launch Edition, met een verkoopprijs van $68,999. Opmerkelijk is dat er meldingen zijn van leveringen van Ocean Extreme, Ultra en Sport trims in de afgelopen maand.


Door deze prestaties wordt verwacht dat de omzet van Fisker voor Q4 2023 rond de $250 miljoen zal liggen, wat een verbazingwekkende stijging is van ongeveer 250% ten opzichte van de $71,8 miljoen in Q3 2023. Fisker heeft bevestigd dat het in 2023 in totaal 10.142 voertuigen heeft geproduceerd. Deze opmerkelijke resultaten vallen samen met de dual-homologatiestrategie van de Fisker Ocean voor Noord-Amerika en Europa. Het bedrijf is deze maand begonnen met leveringen in Ontario, Canada, en heeft zijn activiteiten uitgebreid naar in totaal 12 markten wereldwijd.


Fisker's Vooruitzichten voor 2024

Fisker, ondanks de uitdagingen van het afgelopen jaar, is niet van plan om op de lauweren te rusten. In de komende maand staat de onthulling gepland van de plannen om de verkoop en leveringen op te voeren. Dit zal in lijn zijn met de productiecapaciteiten bij Magna Steyr en de hoge vraag naar de bekroonde volledig elektrische Fisker Ocean SUV. Bovendien erkent Fisker een verhoogde verkoopsnelheid na de eerste ervaringen van klanten met de Ocean. Als gevolg hiervan is het bedrijf van plan het aantal testrit-evenementen in zowel de Verenigde Staten als Europa in 2024 te vergroten.



Henrik Fisker, de voorzitter en CEO van Fisker, benadrukt dat hoewel 2023 uitdagend was, het bedrijf aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. Ondanks problemen met toeleveringsketens als gevolg van COVID-19, heeft Fisker circa 4.700 voertuigen geleverd. Met een solide bedrijfsstructuur en een bekroond voertuig kijkt Fisker optimistisch naar 2024, waarin nieuwe mijlpalen en kansen worden verwacht.


Fisker's Aandelenprestaties in 2023

Op de laatste handelsdag van 2023 heeft het aandeel van Fisker voor opschudding gezorgd door binnen enkele uren met ruim 22% te stijgen. Dit komt na een overwegend teleurstellende prestatie gedurende het beursjaar 2023, waarin de aandelenprijs aanzienlijk is gedaald. Vanaf het begin van het jaar stond het aandeel genoteerd op 6,93 euro, maar bij het sluiten van de beurs gisteren bedroeg de prijs alsnog een zorgwekkende 1,61 euro. Hierdoor heeft de marktkapitalisatie een dieptepunt van 620 miljoen dollar bereikt, met een daling van 79% in slechts één jaar, wat Fisker tot een van de slechtst presterende aandelen op internationaal niveau maakt.


Wat Ging Er Mis voor Fisker in het Afgelopen Jaar?

Het jaar 2023 was een ware uitdaging voor Fisker, gekenmerkt door aanzienlijke koersdalingen en aanpassingen in productiedoelen. Oorspronkelijk was het bedrijf van plan om tussen de 32.000 en 36.000 voertuigen af te leveren, wat ongeveer de helft van de ontvangen bestellingen vertegenwoordigde. Echter, vanwege hoge opstartkosten, inflatie en liquiditeitsproblemen, werden deze doelen herhaaldelijk bijgesteld.


Uiteindelijk bleven er slechts 10.000 voertuigen over die daadwerkelijk geproduceerd en afgeleverd zouden worden. Deze drastische inkrimping resulteerde in een diepe duik van de aandelenkoers.


Het management van Fisker gaf aan dat de financiële uitdagingen de belangrijkste reden waren voor de productievermindering, niet een tekort aan materialen. Door deze aanpassingen kon het bedrijf ongeveer 300 miljoen dollar vasthouden, wat dringend nodig was. Desondanks lijken de tijden zich nu ten goede te keren.


Conclusie

Fisker bevindt zich op een kritiek kruispunt, met zowel uitdagingen als kansen op de horizon. Het bedrijf heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in het verbeteren van leveringscijfers en omzet, maar het vertrouwen van beleggers is nog niet volledig hersteld. Terwijl het bedrijf plannen aankondigt voor verdere groei in 2024, moeten beleggers aandachtig volgen of Fisker in staat is om deze ambities waar te maken.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page