De zeer opvallende cijfers van NIO uitgelegd
In het kort:
Q3-cijfers: Nio rapporteerde een omzet van $2,66 miljard, beter dan verwacht maar 2% lager dan vorig jaar. Het bedrijf leverde 11,6% meer voertuigen, maar lagere verkoopprijzen drukten duidelijk inkomsten.
Toekomstige groei: De nieuwe Onvo- en Firefly-modellen richten zich op de massamarkt. De productie-opschaling verloopt echter trager dan verwacht, wat zorgen oproept over de groeiambities.
Financiële positie: Hoewel Nio positieve vrije kasstroom rapporteerde, daalde het werkkapitaal met $370 miljoen. Winstgevendheid wordt tegen 2026 verwacht, maar verdere investeringen kunnen nodig zijn.
Nio, een prominente speler in de Chinese markt voor elektrische voertuigen (EV’s), heeft in Q3 2024 een omzet van $2,66 miljard behaald. Hoewel dit cijfer beter was dan de verwachtingen van analisten, betekent het een daling van 2% jaar-op-jaar.
Het bedrijf rapporteerde een toename van 11,6% in voertuigleveringen, geholpen door de lancering van het Onvo-merk. Toch drukte een mix van goedkopere modellen en lagere gemiddelde verkoopprijzen (ASP) de inkomsten. Het aandeel reageerde stabiel op deze cijfers, wat aangeeft dat beleggers nog vertrouwen lijken te hebben in het groeiverhaal van het bedrijf:
Bron: Macrotrends
De brutomarges stegen met ruim 2%, een belangrijke prestatie in een sector die wordt gekenmerkt door stevige concurrentie en hoge kosten. Nio schrijft deze verbetering toe aan efficiëntere kostenstructuren en het terugschroeven van promotionele kortingen. Ondanks deze positieve ontwikkeling heeft Nio moeite om zijn omzetdoelen te halen, wat zorgelijk is. Voor Q4 wordt een omzet verwacht tussen $2,80 en $2,90 miljard, fors lager dan de $3,18 miljard die analisten hadden voorspeld.
De belangrijkste kerncijfers van NIO en de forecast tot 2028:
Bron: NIO IR
Nio's Onvo-merk, dat gericht is op het middenklasse-segment, heeft sinds de lancering 7.000 voertuigen geleverd. Het bedrijf streeft naar een productie van 10.000 eenheden per maand in december 2024 en 20.000 per maand in maart 2025. Dit tempo blijft echter achter bij de verwachtingen, wat de zorgen van beleggers voedt.
Vooral de trage productie-opschaling van de Onvo L60 baart zorgen. In oktober, de eerste volledige leveringsmaand, verkocht het model slechts 4.000 eenheden. Dit wordt toegeschreven aan het feit dat het voertuig nog niet in aanmerking komt voor subsidies, wat klanten lijkt af te schrikken. Bernstein verwacht dat de maandelijkse leveringen van de L60 uiteindelijk stabiliseren tussen 7.000-8.000 eenheden, ondanks agressieve promoties.
De leveringen van NIO per model dit kwartaal en de forecast tot 2028:
Bron: NIO IR
In december wordt Firefly gelanceerd, Nio's submerk gericht op een nog lager prijssegment. Met een verwachte prijs van RMB 100.000 (ongeveer €12.800) wil Nio een nieuw klantenbestand aanspreken in kleinere, minder welvarende steden. Deze markt is aantrekkelijk: meer dan 800 miljoen mensen wonen in lagere stedelijke gebieden, waar de EV-penetratie slechts 30% bedraagt.
Beide merken profiteren van de gunstige beleidsomgeving in China. De overheid biedt subsidies van RMB 20.000 voor de aanschaf van een EV, wat vooral aantrekkelijk is voor prijssensitieve kopers in de massamarkt.
Een positief punt in Q3 was dat Nio vrije kasstroom rapporteerde, een zeldzame prestatie in de EV-sector. Tegelijkertijd daalde het werkkapitaal met $370 miljoen, wat wijst op een strakkere financiële situatie. Het bedrijf beschikt over $6 miljard aan contanten en beleggingen, tegenover $3 miljard aan schulden. Hoewel er op korte termijn geen plannen zijn voor een kapitaalverhoging, blijft verdere financiering waarschijnlijk noodzakelijk, vooral met de opschalingskosten van Onvo en Firefly in 2025.
Nio streeft naar een brutomarge van 15% tegen het einde van 2024, dankzij schaalvoordelen en kostenoptimalisatie. Naar verwachting zullen de massamarktmodellen van Onvo en Firefly vanaf 2025 marginaal accretief zijn. Voor Onvo is het doel om de productiekosten te dekken bij een productie van 20.000 eenheden per maand.
In het derde kwartaal van 2024 daalde het werkkapitaal van NIO met RMB 370 miljoen. Dit weerspiegelt een terugval in de liquiditeit, ondanks een positieve vrije kasstroom in dezelfde periode. Het werkkapitaal, berekend als de vlottende activa minus de vlottende passiva, is essentieel voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Voor NIO, dat zich in een fase van snelle uitbreiding bevindt, kan een daling van het werkkapitaal wijzen op financiële stress binnen het bedrijf.
Het werkkapitaal van NIO per kwartaal:
Bron: Seeking Alpha
Hoe komt dit?
Groei van vlottende passiva: De uitbreiding van het Onvo-netwerk heeft geleid tot hogere korte-termijnverplichtingen, waaronder toeleveranciersbetalingen en operationele kosten.
Voorraadopbouw: De lancering van nieuwe modellen, zoals de Onvo L60 en de voorbereidingen op de Firefly, hebben geleid tot een toename van de voorraden. Hoewel dit logisch is in de context van schaalvergroting, belast het ook de korte-termijnmiddelen van het bedrijf.
Beperkte omzetgroei: Hoewel NIO een omzetstijging van 7% kwartaal-op-kwartaal rapporteerde, was de daling van 2% jaar-op-jaar een rem op het herstel van het werkkapitaal. De lagere verkoopprijzen en hogere promotiekosten hebben de omzetgroei verder beperkt.
Nio lijkt ondergewaardeerd ten opzichte van concurrenten. Met een prijs-tot-omzetverhouding van 0,72 voor 2025 ligt het aandeel lager dan XPeng (0,85) en BYD (1,05). Toch worden de groeivooruitzichten bemoeilijkt door macro-economische onzekerheden in China, zoals dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie in het massasegment. Persoonlijk vind ik zowel Xpeng en al helemaal BYD er heel wat beter voor staan op het moment dan NIO, wat het in mijn eigen optiek niet per direct een koopkans maakt.
De P/S ratio van NIO sinds de beursgang:
Bron: Macrotrends
De gunstige beleidsomgeving biedt echter wel kansen. Subsidies, zoals de recent verhoogde RMB 20.000 voor EV-aankopen, stimuleren de vraag. Daarnaast investeert Nio zwaar in infrastructuur, zoals laadstations en batterijwisselpunten in kleinere steden, om EV-adoptie te versnellen. NIO heeft inmiddels meer dan 2.800 Power Swap Stations geïnstalleerd, voornamelijk in stedelijke gebieden en langs snelwegen in China.
Het bedrijf heeft als doel om tegen eind 2025 meer dan 4.000 stations te realiseren, met een focus op het uitbreiden naar kleinere steden en minder bediende regio's. Het nieuwe "Xianxiantong"-programma, gelanceerd in 2024, richt zich op het uitbreiden van het netwerk naar 1.200 counties in China tegen midden 2025, en naar 2.300 counties tegen eind 2025. Op dit moment kunnen we duidelijk zien dat het netwerk op dit moment nog, logischerwijs, erg geconcentreerd is:
Het charging netwerk van NIO in China op dit moment:
Bron: NIO IR
Uitdagingen voor NIO
Concurrentie: Sterke concurrenten in dezelfde markt zoals XPeng en BYD blijven de marges onder druk zetten.
Trage opschaling: De productie- en leveringsdoelen voor Onvo blijven achter, wat kan leiden tot vertragingen in winstgevendheid.
Macro-economische onzekerheden: De zwakke economische groei in China kan de vraag afremmen, vooral in de goedkopere marktsegmenten.
Kansen voor NIO
Nieuwe markten: Onvo en Firefly geven Nio toegang tot een breder klantenbestand.
Beleidsvoordelen: Overheidssubsidies en EV-regelgeving blijven een sterke stimulans.
Infrastructuuruitbreiding: De bouw van laadstations en batterijwisselpunten versterkt de positie van Nio, vooral in minder bediende gebieden.
Nio toont naar mijn mening een gemengd beeld. Het bedrijf boekt vooruitgang op het gebied van marges en breidt uit naar nieuwe markten, maar blijft achter bij omzet- en leveringsdoelen. Hoewel de lange termijn veelbelovend lijkt, zullen de komende kwartalen waarschijnlijk volatiel zijn, vooral door de trage opschaling van Onvo en de uitdagingen in de massamarkt.
Bernstein heeft in ieder geval voor nu zijn koersdoel voor Nio (NYSE:NIO) met 10% verlaagd, van $5,00 naar $4,50, terwijl de "Market Perform"-rating behouden blijft. Dit besluit volgt op gemengde Q3-resultaten en uitdagingen rond de nieuwe Onvo-lijn. Ondanks tekenen van groei blijft Nio te maken hebben met operationele verliezen, lagere verkoopprijzen en trage productierampen.
Nio's cijfers over het derde kwartaal van 2024 vallen op door een schijnbare paradox: een stijging van het aantal voertuigleveringen met 11,6% naar 61.900 eenheden, maar toch een omzetdaling van 2% jaar-op-jaar naar $2,66 miljard. Deze splitsing wordt veroorzaakt door een scherpe daling van de gemiddelde verkoopprijs (ASP) met 14% vergeleken met vorig jaar, wat het effect van de hogere leveringen compleet tenietdeed.
Dit is bijzonder opvallend omdat het laat zien dat Nio meer voertuigen moet verkopen om dezelfde inkomsten te genereren, een teken van druk op de winstgevendheid door een zwakkere productmix en agressieve promoties. Tegelijkertijd slaagde het bedrijf erin de brutomarge met ruim 2% te verhogen naar 10,7%, wat aangeeft dat het kostenbeheer ondanks de tegenvallende omzet effectief was. Deze combinatie van stijgende volumes en dalende ASP’s onderstreept een kwetsbaar bedrijfsmodel waarbij omzetgroei niet automatisch leidt tot verbeterde financiële prestaties, een zorgpunt dat beleggers scherp in de gaten houden.
De langetermijnkansen zijn er zeker, maar beleggers moeten geduld hebben totdat de groeistrategie zich vertaalt in concrete resultaten en verbeterde winstgevendheid. Een herbeoordeling is aan te raden na de lancering van Firefly en de presentatie van de 2025-doelen.
Comments