top of page

Chinese minster ontkent afhankelijkheid EV sector van subsidies

In het kort:

  • China verdedigt de snelle groei van zijn EV-sector tegen beschuldigingen van overcapaciteit uit de VS en Europa.

  • De Chinese handelsminister Wang Wentao beklemtoont de rol van technologische innovatie en een sterk toeleveringsketensysteem in de succes van Chinese EV-bedrijven.

  • Ondanks zorgen in de VS en Europa over oneerlijke concurrentie, plant BYD zijn Europese EV-marktaandeel tegen eind 2025 op te voeren tot 5%.


In een tijd waarin de wereldwijde automarkt zich steeds meer richt op duurzaamheid en groene technologie, vinden de Chinese EV-producenten zichzelf regelmatig in het middelpunt van internationale discussies. Recentelijk heeft China de beschuldigingen van de Verenigde Staten en Europa over overcapaciteit en oneerlijke concurrentievoordelen door staatssteun resoluut van de hand gewezen.


Tijdens een gesprekken in Parijs, met afgevaardigden van meer dan tien Chinese bedrijven, waaronder EV-giganten zoals Geely en BYD, benadrukte de Chinese minister van handel, Wang Wentao, dat de indrukwekkende groei van China's EV-sector niet het resultaat is van subsidies, maar juist van innovatie. Dit standpunt is een sterk tegengeluid tegen de zorgen geuit door U.S. Treasury Secretary Janet Yellen over de economische impact van Chinese industriële overcapaciteit op de Amerikaanse economie.



De EU en subsidie onderzoek

De Europese Unie heeft eveneens haar bezorgdheid geuit over de mogelijke oneerlijke voordelen die Chinese EV-producenten zouden kunnen hebben. Met een onderzoek dat in oktober werd gelanceerd, beoogt de EU te bepalen of het nodig is tarieven op te leggen aan de import van EV's uit China om het EV-speelveld eerlijk te houden. Dit volgt op opmerkingen van Europese Commissie President Ursula von der Leyen over de wereldmarkt die overspoeld wordt met goedkopere elektrische voertuigen, mede door volgens haar, de "enorme staatsubsidies".


Desalniettemin, staat China sterk in zijn verdediging, waarbij het de nadruk legt op de eigen kracht van zijn EV-industrie, gesteund door een goed gevestigd toeleveringsketensysteem en marktconcurrentie. Dit wordt ondersteund door de ambitie van BYD om tegen eind 2025 zijn marktaandeel in Europa op te voeren tot 5%, zelfs vóór de voltooiing van hun nieuwe fabriek in Hongarije.



Het debat rondom de snelle opkomst van Chinese EV-producenten op de wereldmarkt belicht een groter verhaal over innovatie, internationale handel en de transitie naar een groenere economie. Terwijl de wereld worstelt met de uitdagingen van deze enorme transformatie, lijkt China vastbesloten zijn stempel te drukken op de toekomst van mobiliteit, met als basis innovatie en strategische marktexpansie. Ondanks de internationale controverse rond de concurrende positie van Chinese ev-modellen, blijft de visie van China op de EV-markt onveranderd.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page