top of page

Autogigant zet alles op het spel met gedurfde move in de EV-markt

In het kort

  • De nieuwe ID. CROSS Concept wordt gepositioneerd als compacte elektrische SUV tussen €28.000 en €30.000.

  • Volkswagen rolt tot 2026 meer dan 60 EV-modellen uit en wil zo zijn Europese marktaandeel van 28% verder uitbreiden.

  • Tegelijkertijd schrapt het concern 35.000 banen en verlaagt het de productiecapaciteit in Duitsland.


Volumemodellen als strategisch antwoord op prijsdruk

Volkswagen heeft op de vooravond van de IAA Mobility in München zijn nieuwste troefkaart onthuld in de strijd om de Europese elektrische automarkt: de ID. CROSS Concept. Deze compacte elektrische SUV, met een verwachte marktintroductie in de zomer van 2026, zal tussen de €28.000 en €30.000 kosten en richt zich op een brede doelgroep die tot nu toe nog niet werd bereikt binnen het hogere EV-segment.


De ID. CROSS maakt deel uit van een veelomvattend offensief. Sinds 2024 heeft het concern ongeveer 60 nieuwe modellen gelanceerd, verspreid over zijn merkenportfolio. Dat omvat onder andere de ID.2 all, de ID. GTI Concept, de CUPRA Raval, Skoda’s Epiq SUV en de recent aangekondigde ID. Polo, dit is een compacte hatchback met een vanafprijs van €25.000.


Volkswagen presenteert zijn nieuwe compacte EV-familie: ID. Polo GTI, ID. CROSS Concept en ID. Polo

Bron: Volkswagen IR
Bron: Volkswagen IR

Met deze producten mikt Volkswagen nadrukkelijk op het gat tussen premium elektrische auto’s en budgetopties uit Azië. De strategie: Europees ontworpen, technisch solide en betaalbaar. Volgens CEO Oliver Blume is het tijd voor een doorbraak in het middensegment: “We willen elektrisch rijden bereikbaar maken voor een grotere groep klanten. Daarvoor hebben we ons accubeleid gestroomlijnd en software verbeterd. De ID. CROSS is daar het eerste tastbare resultaat van.”


Blume benadrukte dat deze nieuwe modellenreeks ook de eerste is waarin de ‘unified cell’-accutechnologie wordt toegepast. Deze batterijstrategie moet schaalvoordelen opleveren, het aantal varianten beperken en de productie efficiënter maken.


Chinese druk en structurele kostenproblemen

De nieuwe strategie komt op een kritiek moment. De Europese auto-industrie kampt met een perfect storm van uitdagingen: dalende vraag, hevige concurrentie, handelsbeperkingen en stijgende kosten. China, ooit vooral producent van onderdelen, is inmiddels volwaardige rivaal op de markt voor goedkope elektrische voertuigen.


De prijsoorlog die daaruit is ontstaan, zorgt voor dalende marges, vooral in een vertragende Europese markt. “We hebben altijd te maken gehad met grote uitdagingen,” aldus Blume. “Maar we hebben onze investeringen nooit teruggeschroefd.” Tegelijkertijd erkent hij dat de druk op de organisatie structureel is. Daarom kondigde Volkswagen recent een omvangrijk kostenbesparingsprogramma aan, dat gepaard gaat met het schrappen van ruim 35.000 banen en forse capaciteitsreducties in Duitse fabrieken.


Voor dochtermerken als Audi en Porsche zijn vooral de Amerikaanse importtarieven pijnlijk. De recente verlaging van het tarief van 27,5% naar 15% wordt weliswaar als positief ontvangen, maar blijft volgens Blume een “structurele last”. Toch blijft het concern investeren in de VS: “We bouwen daar verder, ondanks alle externe druk.”


Met name de Chinese markt is een pijnpunt. Dalende winstgevendheid in deze regio, gecombineerd met een tanende binnenlandse vraag in Europa, zet Volkswagen voor een strategisch dilemma: enerzijds groeien via productintroducties, anderzijds inkrimpen via kostenbesparing. De nieuwe compacte EV-familie moet uitkomst bieden door schaalgrootte en merksterkte te combineren.


Marktaandeel vasthouden, winstgevendheid herwinnen

Ondanks de stormachtige omstandigheden heeft Volkswagen een stevige positie weten te behouden in Europa. Het concern claimt op dit moment een marktaandeel van 28% in de verkoop van elektrische voertuigen, waarmee het de grootste EV-speler op het continent is. Blume ziet de ID. CROSS dan ook niet als een experiment, maar als sleutel tot verdere groei binnen dit dominante marktsegment.


Mijlpaal bereikt: 3,5 miljoen elektrische voertuigen geleverd door Volkswagen Group

Bron: Volkswagen IR
Bron: Volkswagen IR

De timing van de onthulling is strategisch gekozen. De IAA Mobility, die van 9 tot en met 14 september plaatsvindt in München, is dé gelegenheid voor Europese merken om hun technologische voorsprong te etaleren. Met de komst van merken als BYD, NIO en Leapmotor naar de Europese markt, neemt de noodzaak toe om een krachtig signaal af te geven.


Waar Chinese fabrikanten zich profileren met scherpe prijzen en snelle innovatie, positioneert Volkswagen zich als betrouwbaar alternatief met Europese kwaliteitsstandaarden, technologische innovatie en een gevestigde klantenbasis. De ID. CROSS symboliseert die positionering: een auto voor de massa, gebouwd op bewezen technologie, maar wel competitief geprijsd.


Toch zijn er vragen over de haalbaarheid van winstgevende groei in dit segment. De marges op compacte EV’s zijn flinterdun, zeker bij prijsranges rond de €30.000. Zonder schaalgrootte, efficiënte productie en gecoördineerde toeleveringsketens wordt het moeilijk om zwarte cijfers te schrijven op dit type model. De komende periode zal daarom in het teken staan van uitvoering: krijgt Volkswagen de beloofde schaalvoordelen echt gerealiseerd?


Ook beleggers kijken scherp toe. Met een koersstijging van 27,07% sinds begin dit jaar presteert het aandeel bovengemiddeld in een zwakke sector. Maar dat vertrouwen is fragiel. De komende kwartalen zullen moeten uitwijzen of het offensief rendeert en of de ID-familie daadwerkelijk tractie krijgt in een markt die sneller verandert dan ooit.


Koersstijging 2025 van Volkswagen in beeld gebracht

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

De ID. CROSS is daarmee niet zomaar een nieuw model, maar een cruciale test voor de toekomst van Volkswagen. Als het concern erin slaagt om deze compacte SUV succesvol te positioneren tussen prijsdruk en merkwaarde, kan het zijn leidende rol in Europa behouden en mogelijk zelfs versterken. Faalt het, dan ligt het risico op structureel marktaandeelverlies op de loer. De inzet is hoog.

 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page