Dit aandeel explodeert, moet je nu instappen voor 2026 losbarst?
- Arne Verheedt
- 30 minuten geleden
- 3 minuten om te lezen
In het kort
Rivian boekte in Q3 voor het eerst een brutowinst van 24 miljoen dollar, tegenover een verlies van 392 miljoen dollar vorig jaar.
De beurskoers steeg met meer dan 30% sinds november, aangejaagd door sterke cijfers en een miljardendeal met Volkswagen.
In 2026 start de productie van het R2-model, Rivians betaalbare SUV die de concurrentie met Tesla Model Y aangaat.
Met nog slechts enkele weken te gaan in 2025, lijkt Rivian Automotive zijn comeback krachtig in te zetten. De beurskoers schoot in november met ruim 24% omhoog en steeg in december verder met 5%, waarmee het aandeel op jaarbasis ruim 32% hoger noteert. Het is de sterkste stijging die Rivian dit jaar heeft geboekt en volgens velen is dit pas het begin.
De grote vraag onder beleggers: is dit het moment om in te stappen, voor Rivians veelbesproken R2-model in 2026 de markt betreedt en het bedrijf mogelijk een doorbraak richting winstgevendheid forceert?
Rivian noteert koersstijging van 32% in 2025 na sterke kwartaalcijfers:

Eerste winst ooit en kosten flink omlaag
De katalysator voor de koersstijging ligt in de derdekwartaalcijfers van het bedrijf. Rivian realiseerde voor het eerst in zijn bestaan een brutowinst: 24 miljoen dollar, tegenover een fors verlies van 392 miljoen dollar in Q3 2024.
Rivian noteert eerste brutowinst van 24 miljoen dollar in Q3:

De verbetering is vooral te danken aan lagere kosten per voertuig die daalden met maar liefst 19.000 dollar en hogere gemiddelde verkoopprijzen. Tegelijkertijd wist het bedrijf zijn omzet met 78% op te voeren tot 1,5 miljard dollar.
Met deze cijfers toont Rivian aan dat het niet langer alleen draait op beloftes, maar daadwerkelijk richting operationele volwassenheid beweegt. En dat trekt beleggers aan die zoeken naar winstgevende groeiverhalen in de EV-sector.
Volkswagen-deal opent nieuwe inkomstenbron
Minstens zo belangrijk is de strategische samenwerking met Volkswagen. Eind 2024 werd een joint venture van 5,8 miljard dollar opgezet, waarbij Rivians software en elektrische architectuur in toekomstige modellen van het Duitse concern worden geïntegreerd.
Het gevolg is een nieuwe inkomstenstroom die al zichtbaar is in de cijfers: software- en service-inkomsten stegen met 324% tot 416 miljoen dollar, waarvan meer dan de helft afkomstig was uit de deal met Volkswagen.
Rivian evolueert hiermee van enkel autofabrikant naar technologiepartner met schaalbare software-inkomsten. Dit businessmodel geeft het bedrijf een belangrijk concurrentievoordeel en meer ruimte om te investeren in toekomstige modellen.
R2-model moet Rivians doorbraak worden
Alle ogen zijn nu gericht op 2026, wanneer Rivian de productie van de R2 start, een middelgrote SUV met een richtprijs rond de 50.000 dollar. Het model wordt gezien als Rivians antwoord op Tesla’s Model Y, momenteel het bestverkochte EV-model in de VS.
De productie vindt plaats in de fabriek in Illinois, die een jaarlijkse capaciteit heeft van 155.000 voertuigen. Daarnaast plant Rivian in 2026 de start van een nieuwe fabriek in Georgia, goed voor nog eens 400.000 voertuigen per jaar op termijn.
Met de R2 mikt Rivian op het meest lucratieve segment van de Amerikaanse markt: betaalbare elektrische gezinsauto’s. Lukt het om op tijd en op schaal te leveren, dan kan dit model de gamechanger worden waar het bedrijf en zijn aandeelhouders op hopen.
Rivian R2 SUV moet zorgen voor winst in 2026:

Beleggers kijken vooruit, maar risico’s blijven
Rivian sloot het derde kwartaal af met 7,1 miljard dollar in kas, wat het bedrijf voldoende financiële ruimte geeft om zijn plannen te realiseren. Toch blijven er risico’s. Productievertragingen, kostenoverschrijdingen of tegenvallende vraag kunnen het momentum temperen.
Daar komt bij dat de concurrentie moordend is. Tesla, Ford, BYD en andere giganten blijven investeren in schaal, prijsverlagingen en technologische innovatie. Rivian moet dus niet alleen leveren, maar ook excelleren.
Toch is het momentum duidelijk in het voordeel van Rivian. De beurs gelooft weer in het verhaal. En met de introductie van de R2 in het vooruitzicht en de eerste tekenen van winstgevendheid, vragen steeds meer beleggers zich af: ben ik straks te laat als ik nu niet instap?
Voor beleggers die profiteren van de hernieuwde belangstelling voor groeiverhalen in de technologiesector, kan het zinvol zijn ook te kijken naar beleggingen die minder afhankelijk zijn van marktsentiment. Wie naast groei in de portefeuille zoekt naar stabiel en voorspelbaar rendement, vindt dat eerder in vastgoed dan in een volatiele EV-markt.
Het vastgoed van CORUM Investments biedt die combinatie van spreiding en stabiliteit, met internationale diversificatie in 17 landen en een gemiddelde IRR van 6,75% over tien jaar voor het CORUM Origin-fonds. Beleggers ontvangen maandelijks potentiële huurinkomsten en delen mogelijk mee in waardestijging bij verkoop, zonder zelf vastgoed te hoeven beheren. Investeer je vóór 31 december 2025, dan ontvang je bovendien 3% cashback op je initiële inleg.
Vraag nu de gratis brochure aan en ontdek vrijblijvend of CORUM Investments past bij uw beleggingsstrategie.





















































