top of page

Johnson & Johnson: Een Dividendkoning, ook in Roerige Tijden

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023


In deze roerige tijden zijn dividendaandelen op hun best. Zeker aandelen, die erg defensief zijn. Johnson & Johnson (ticker JNJ) is hier een perfect voorbeeld van. Een dividendkoning die al 57 jaar op rij haar dividend heeft verhoogd. Een aandeel die bijna op een 52-week high staat, terwijl vele andere bedrijven zelfs de helft zijn verloren. In deze analyse zal ik ingaan op het businessmodel van deze dividendkoning. Ik zal een kijkje nemen in de producten en segmenten. Ik ga opvallende cijfers uitleggen en onderbouwen. Er zal worden gekeken naar de competitie van JNJ. De problemen die JNJ te wachten kunnen staan in de toekomst. Als allerlaatste zal ik met behulp van DCF een fair value geven voor JNJ. Hiermee ga ik zelf een Price Target zetten voor JNJ.

Businessmodel

Johnson & Johnson houdt zich aan haar “credo”. Our Credo is the “red thread” that connects our rich heritage, thriving workplace culture, and the corporate DNA that continues to shape our present and future. (Alex Gorsky, CEO). JNJ houdt zich al tientallen jaren aan haar credo, ze proberen een stabiel bedrijf neer te zetten met als doel om de mensen in de wereld te helpen. Zo investeert JNJ op dit moment 1 miljard dollar in corona-onderzoek. Toevallig vindt dit onderzoek plaats in ons land (Leiden). JNJ besteedde 11 miljard dollar aan R&D voor het ontdekken van geneesmiddelen en andere producten in 2019. “Guided by Our Credo and a true sense of purpose, we have created a powerful legacy of improving the health and wellbeing of people worldwide, while delivering sustainable, long-term value to stakeholders.” (Alex Gorsky, CEO). Johnson & Johnson werkt aan tientallen medicijnen die het leven voor miljoenen mensen beter heeft gemaakt/ zal maken. Het is een bedrijf met een hart voor haar medewerkers en alle klanten die gebruik maken van haar producten.

Producten en Segmenten

Johnson & Johnson heeft drie verschillende segmenten binnen het bedrijf. Dit zijn: het farmaceutische segment, medische apparatuur en producten voor consumenten. JNJ genereerde een omzet van 82 miljard dollar in 2019, dit is beduidend meer dan in 2016 met 71 miljard dollar. De winst steeg in deze periode van 15 miljard dollar naar 17 miljard dollar. Cashflow steeg ook met 5 miljard dollar van 15 miljard in 2016 naar 20 miljard in 2019. De drie segmenten zorgden voor deze omzet, ik zal nu dieper in deze cijfers duiken. Ik zal beginnen met het grootste segment: farmaceutisch.


Farmaceutisch

Johnson & Johnsons grootste segment is farmaceutisch met een omzet van 42,1 miljard dollar in 2019. Dit is een groei van 3,6% ten opzichte van 2018 (40,7 miljard). Binnen dit segment zijn er 6 sub-categorieën. De grootste is de Immunologie met 13,9 miljard dollar, een stijging van 6% tov 2018 (13,1 miljard). Dit werd veroorzaakt door een sterke groei van onder andere STELARA, TREMFYA en SIMPONI®/SIMPONI ARIA. De groei werd echter voor een deel te niet gedaan door de daling van REMICADE. Dit geneesmiddel verloor patenten in 2015 in Amerika en Europa waardoor de verkopen bleven dalen. Dit komt door competitie en lagere verkoopprijzen. Daarna komt de Oncologie met 10,6 miljard dollar, een stijging van 8% tov 2018 (9,8 miljard dollar). DARZALEX zorgde voor een sterke groei in verkopen (48% tov 2018) , IMBRUVICA (30% tov 2018) werd ook substantieel meer verkocht. Ook werd er een nieuw product gelanceerd: ERLEADA. ZYTIGA daalde echter met 20%, wat een deel van de groei te niet deed gaan.

De Neuro-wetenschap zorgt voor een omzet van 6,3 miljard dollar, een stijging van 4% tov 2018 (6 miljard dollar). INVEGA TRINZA®/TREVICTA®(paliperidone palmitate) steeg met 8%, wat zorgde voor een sterke groei. RISPERDAL CONSTA had een daling van de omzet met 5%. Totaal cardio / metabolisme / overig heeft een omzet van 5,1 miljard dollar, dit is een daling van 10% tov 2018 (5,9 miljard dollar). Dit is veroorzaakt door competitie en lagere verkopen. Als laatste hebben we Total Pulmonary Hypertension met een omzet van 2,6 miljard een stijging van 1,9% van 2,5 miljard.TRACEER daalde flink met 37,2%. Dit verlies kon echter gedekt worden door OPSUMIT en Uptravi, respectievelijke groei van 9,2% en 23,5%.

Het belangrijkste product van JNJ is STELARA, dit is een geneesmiddel tegen reuma, de ziekte van Croon en ulcerative colitis. De groei in dit product is fantastisch te noemen. Op dit moment bestaat 7,8% van de totale omzet van JNJ (6,3 miljard) uit STELARA. Toch steeg de omzet van dit product met 25% in 2019. TREMFYA heeft zelfs een nog grotere groei doorgemaakt, een middel tegen psoriasis, met 89% in 2019!. REMICADE is ook een van de belangrijkste producten van JNJ (4 miljard omzet, van 5 miljard), echter door het verlies van patenten blijft de omzet maar dalen. Dit is een product tegen bepaalde ontstekingsziekten. DARZALEX (3 miljard) maakte ook een sterke groei door, net als IMBRUVICA (3,4 miljard) . INVEGA trinzina (2miljard) maakte ook een sterke groei door. Over het algemeen doen de belangrijkste producten het erg goed, behalve REMICADE die bleef dalen in 2019.

Medische Apparaten

Het tweede segment qua omzet zijn de medische apparaten met 25,9 miljard dollar in 2019. Dit is een daling van 3,8 procent tov 2018 (26,9 miljard). Dit segment valt op te delen in 4 verschillende sub-categorieën (dit was 5, straks meer). De belangrijkste is Operaties, die is op te delen in 3 delen. Dit is goed voor 9,5miljard dollar aan omzet, wat een daling is van 4% tov 2018. “Advanced” steeg met 1,2% in 2019 naar 4,1 miljard dollar. “General” daalde echter met 1,7% naar 4,4 miljard dollar. De grootste verschuiving was in “specialty”, deze daalde met 31% naar 901 miljoen dollar. Dit komt door het afstoten van de sterilisatie segment. Orthopedie bleef gelijk met 8,8 miljard dollar. Visie bleef ook gelijk qua omzet met een lichte groei van 1,6%. Grotere veranderingen vonden plaats in de laatste twee segmenten. Interventionele oplossingen stegen met 13% naar 3 miljard dollar door groei van bepaalde producten. De diabetes-verzorging verdween volledig, waardoor er 1 miljard dollar aan omzet verloren ging. Dit werd in 2018 afgestoten, wat deze grote verandering kan verklaren


Producten voor Consumenten

JNJ heeft een laatste segment: producten voor consumenten. Ze focussen vooral op mond-verzorging, vrouwen-hygiëne, beauty-producten, baby-verzorging en gezondheid voor vrouwen. Bekende producten zijn: Band-aid, Aveeno, Listerine, Neutrogena. De omzet van dit segment was in 2019 13,8 miljard dollar, dit is vergelijkbaar met 2018 ook 13,8 miljard dollar. OTC ( over the counter, vrouwen-hygiëne) steeg met 2,5% door sterkere verkopen naar 4,4 miljard. Ook deden de beauty-producten het goed met 4,6 miljard dollar, een stijging van 4,8% tov 2018. Baby-care deed het echter slecht met een daling van 10% door stevige concurrentie. JNJ focust vooral op gezondheid achtige producten voor consumenten. Voorbeeld daarvan is Listerine voor de mond-verzorging. De groei van de beauty-producten kwam ook door een acquisitie van CIZ.

Groeimogelijkheden

Ik zie enorme groei in de nieuwe producten van JNJ, zoals STEVERA, DARZALEX, IMBRUVICA, ERLEADA en TREMFYA. In 2020 is er veel groei mogelijk in de consumentproducten, dit was al te zien in de q1 cijfers door een sterke groei van consumentenproducten en farmaceutische producten. De medische apparaten bleven achter door Corona. Ik zie een enorme groei in deze nieuwe farmaceutische producten en verdere acquisities van bedrijven die hebben geleid tot verdere groei van de omzet. Ook heeft JNJ al jarenlang de cashflow kunnen laten groeien, met een sterke groei van de winst en een mooie groei van de omzet. Het management van JNJ is gebrand om deze groei te laten doorzetten, wat ze al heel lang hebben kunnen doen.

Opvallende cijfers benoemen

JNJ doet al jaren een uitstekende job met de groei van hun verkopen, omzet, innovatie, cashflow en winst. Toch zijn er wel een paar opvallende cijfers, waar we naar moeten kijken. Als we kijken naar de income statement van de afgelopen vijf jaar zien we een apart getal in 2017. Johnson and Johnson had maar een winst van 1,3 miljard. Dit is een daling van 15 miljard! Dit komt door een belastingsboete van 11 miljard dollar. Ook heeft JNJ te maken met boetes die ze moeten betalen vanwege rechtszaken (meer daarover in potentiele risico’s). JNJ is al sinds 1944 op de beurs, toch krijgen ze het voor elkaar om elke keer de omzet te laten groeien. JNJ heeft iets prachtigs voor elkaar gekregen: 25% van de omzet van de afgelopen 5 jaar komt door nieuwe producten. Voorbeelden hiervan zijn STELERA, het belangrijkste product en TREMFYA met 89% groei! Elke keer komt JNJ met nieuwe geneesmiddelen en andere producten die het goed doen in de markt. Ook komen acquisities veel voor in JNJ. Zo besteedde JNJ in 2017 35 miljard dollar aan acquisities. Dit was maar 5 miljard in 2019.

De competitie: MERCK

Ik heb als concurrent Merck (MRK) gekozen, omdat ze het enige bedrijf van boven de 200 miljard dollar zijn met dividendgroei. MERCK heeft een dividendgroei van 8 jaar. Dit is aanzienlijk minder dan JNJ met 57 jaar. Ook is de 5 year DIV CAGR een stuk lager met 5,0% tov 6,3% van JNJ. MERCK heeft wel een iets hogere starting yield van 2,99 tov 2,66% voor JNJ. MRK heeft ook een betere payout-ratio van 44% (JNJ 52%). MRK zit echter alleen in farmaceutische producten, terwijl JNJ nog twee andere segmenten heeft. Hiermee is JNJ meer gediversifieerd en sterker in de toekomst. Ook heeft JNJ een hogere ranking op de drucker ranking (ranking voor management) met plaats 8 terwijl MRK op plek 32 te vinden is. MRK doet het wel beter in ROE, ROA en ROIC. MRK heeft een ROE van 32%, terwijl JNJ een ROE van 25% heeft. Het verschil in ROA is 2 procent punt (11,2% tov 9,2%). ROIC is voor het eerst beter voor MRK met 17,9% tov 15,5% voor JNJ. Echter het is lastig voor een groter bedrijf om een kleiner bedrijf te verslaan in deze ratio’s. Bovenal doet JNJ veel meer acquisities tov MRK. In 2017 deed JNJ 35 miljard aan acquisities, MRK had maar 400 miljoen aan acquisities. Dit laat een verschil in strategie zien van de twee bedrijven. JNJ, met Alex Gorsky als CEO, willen zoveel mogelijk diversificatie ,terwijl MRK zich meer richt op eigen producten. Ook is MRK veel minder consequent qua winst, cashflow en omzet. Ook had je veel meer koerswinst gehad als je JNJ had gekocht in 1990: 1880% voor JNJ en 525% voor MRK (zonder dividend). MRK heeft echter ook betere net-margins, dit valt te verklaren door een gerichtheid op farmaceutisch segment die betere marges geeft. MRK heeft zeker een mooi bedrijf, maar JNJ steekt er met kop en schouders bovenuit.


Problemen voor JNJ?

De belangrijkste problemen voor JNJ zijn: rechtszaken, concurrentie hervorming en productinnovatie. Het allerbelangrijkste probleem zijn rechtszaken. JNJ heeft producten met de stof Talc, dit is een stof waarover mensen klagen dat het kanker zou veroorzaken. In Amerika (een gekkenhuis soms) leidde dit tot enorme schadeclaims van miljarden dollars aan de staat en inwoners. Elke paar maanden komt er weer een rechtszaak, die JNJ altijd verliest (ookal is het nooit aangetoond). Deze rechtszaken zijn een driver of the stock (belangrijk voor het laatste deel). Verder moet JNJ uitkijken voor hervormingen in de gezondheidszorg, er zijn steeds meer geluiden voor hervorming in de VS (Sanders, bijv.). Dit kan leiden tot mindere inkomsten voor JNJ. Ook moet JNJ producten blijven innoveren en maken om zich te wapenen in de toekomst. Dit hebben ze de afgelopen jaren heel goed gedaan, hopelijk blijven ze dit doen. Als laatste zorgt concurrentie nu al voor mindere inkomsten in bepaalde sectoren (REMICADE, Baby verzorging), dit zou kunnen leiden tot verdere daling van de winst en omzet van JNJ.

Fair Value en Price target

In de afgelopen delen heb ik uitgelegd ; wat JNJ doet, waar ze geld meer verdienen, waar de groeimogelijkheden kunnen liggen (en al liggen: STEVERA bijv), opvallende cijfers in de financial statements, de concurrent en de eventuele problemen. Ik verwacht dat jullie ook zo enthousiast zijn geworden door dit bedrijf. Ik heb een fair value analyse gemaakt met behulp van discounted cash flow. Ik kom uit op een fair value van $155 per aandeel voor JNJ met gebruik van DCF. Ik heb enorm veel vertrouwen in deze berekening, echter moeten we objectief blijven. Ik kies daarom altijd voor een “margin of safety”. Ik heb veel vertrouwen in mijn calculatie, dus mijn margin of safety zal ongeveer 15% zijn. Dit komt omdat JNJ een erg stabiel en veilig bedrijf is, dus is er minder risico. Dit leidt tot een lager margin of saefty (voor mij). Zo kom ik uit op een price target van 130 dollar. Dit kan zeker worden bereikt als er nieuwe rechtszaken zullen komen vanwege Talc. Ook zullen de financiële cijfers van 2020 tegenvallen door de investeringen in het bestrijden van Corona. Dit viel te lezen in de kwartaalcijfers van een paar weken geleden. JNJ zal hier geen geld mee verdienen, dit doen ze puur volgens hun “credo’ beleid.

Conclusie

Johnson & Johnson is al jaren een stabiel gezondheids-bedrijf met een sterke groei van cashflow, winst en omzet. Zelfs in deze roerige tijden weet JNJ haar dividend te verhogen, dit jaar met 6,3%. Ook is er nog veel mogelijkheden voor groei door nieuwe producten, waar enorm veel onderzoek naar wordt gedaan. De nieuwe producten laten al jaren een sterke groei zien. STEVERA laat dit keer op keer zien. JNJ laat haar integriteit zien in deze tijden door mee te helpen met de bestrijding van COVD-19, zoals ze ook doen tegen HIV, Kanker, reuma, etc. De problemen die er zijn zal JNJ kunnen weerstaan. Ze bieden aandeelhouders een riant 5 year DIV CAGR van 6% voor zo’n veilig bedrijf. Ze hebben elke recessie weten te doorstaan sinds 1944 met een dividendgroei van 57 jaar! Met een fair value van 155 dollar zit het nu rond “fair value”. Het lijkt me nu een mooi moment om je te focussen op bedrijven zoals JNJ, deze roerige tijden laten maar weer zien wat veiligheid oplevert.

Vragen of opmerkingen, je kunt me berichten op discord of via mijn email: nickstroeve@upcmail.nl


voor verdere informatie over JNJ zou ik ook kijken naar annual report van 2019, Ik heb namelijk niet alle producten volledig uitgewerkt vanwege de complexiteit van farmaceutische middelen



2 opmerkingen

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page