top of page

De beste koopkans van dit moment volgens Wedbush

In het kort:

  • Wedbush heeft een van de Big 7-aandelen toegevoegd aan zijn Best Ideas List, ondanks toenemende controverse rond de CEO en politieke betrokkenheid.

  • De analisten zien een enorme groeipotentie in kunstmatige intelligentie.

  • Volgens Wedbush betekenen de kansen van dit aandeel in onder andere AI een opwaarts potentieel van 109%.


Tesla blijft een van de meest polariserende bedrijven op de beurs. De afgelopen maanden was het aandeel extreem volatiel, waarbij het met meer dan 40% daalde ten opzichte van de piek in december 2024. Dit roept de vraag op: is dit het begin van een structurele neergang of slechts een tijdelijke correctie voordat Tesla opnieuw kan domineren?


De aandelenkoers van Tesla de afgelopen 10 jaar:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Wedbush ziet Tesla in ieder geval als een zeer kansrijke investering en heeft het aandeel op zijn Best Ideas List geplaatst met een koersdoel van $550. De komende innovatiegolf, met de lancering van een goedkopere EV en volledig zelfrijdende software, zou volgens de analisten de volgende groeifase moeten inluiden. Maar daar tegenover staat een bedrijf dat in zijn belangrijkste markten marktaandeel verliest, worstelt met afnemende marges en geconfronteerd wordt met toenemende concurrentie en reputatierisico’s.


De kern van Tesla’s probleem ligt in de afnemende vraag naar zijn voertuigen, ondanks de wereldwijde groei van de EV-markt. In de VS, Tesla’s thuisbasis en grootste markt, daalde het marktaandeel in Californië van 60,1% in 2023 naar 52,5% in 2024. In dezelfde periode groeide de totale EV-markt daar echter met 1,2%.


Dit betekent dat Tesla niet simpelweg wordt getroffen door marktomstandigheden, maar dat consumenten actief overstappen naar andere merken. Dit patroon herhaalt zich in Europa en China. In Duitsland daalden Tesla’s verkopen met 76% in februari, terwijl de bredere EV-markt met 30,8% groeide.


In Noorwegen, Zweden en Denemarken registreerde Tesla respectievelijk 44%, 42% en 48% minder verkopen, terwijl de totale EV-markten in deze landen juist fors groeiden...

Bron: Reuters
Bron: Reuters

In China, waar Tesla voorheen een sterke positie had, daalde de verkoop in februari met 49% terwijl rivaal BYD zijn marktaandeel uitbreidde met een groei van 90%. Dit toont aan dat Tesla niet alleen te maken heeft met cyclische schommelingen, maar structureel marktaandeel verliest aan concurrenten die goedkoper en efficiënter produceren.


Tesla versus concurrenten (market share en bruto marge):

Bron: Global EV outlook 2024 EIA
Bron: Global EV outlook 2024 EIA

Tesla’s waardering blijft een heikel punt. Ondanks de recente koersdaling wordt het aandeel nog steeds verhandeld tegen een EV/EBITDA-multiple van 47x, ver boven die van andere techreuzen zoals Nvidia (22x), Microsoft (20x) en Meta (15x). Tesla wordt nog steeds gezien als een technologiebedrijf, terwijl het in de praktijk grotendeels afhankelijk is van autoverkopen, een industrie die traditioneel lagere waarderingen kent.

De operationele marge is de afgelopen kwartalen afgenomen, met een daling van 2% in Q4 2024, en de brutomarge daalde met 1,38%. Dit betekent dat Tesla steeds meer moet investeren in prijsverlagingen en promoties om de verkoop op peil te houden, waardoor de winstgevendheid onder druk komt te staan.


De EV/EBITDA en P/E ratio van Tesla de afgelopen 5 jaar:

Bron: TIKR
Bron: TIKR

Een van de grootste onzekerheden voor Tesla is de politieke koers van Elon Musk. Zijn betrokkenheid bij de Trump-administratie en de oprichting van de Department of Government Efficiency (DOGE) hebben de perceptie van Tesla als merk veranderd. EV-kopers zijn overwegend progressieve consumenten, en Musk’s associatie met conservatieve politiek kan het merk veel schade toebrengen. In de VS en Europa zijn er al signalen dat consumenten en investeerders zich afkeren van Tesla vanwege Musk’s publieke standpunten.


Deze sticker werden laatste tijd steeds populairder hierdoor:

Bron: Etsy
Bron: Etsy

Bovendien creëert zijn politieke invloed in Washington een nieuw risico: terwijl sommige regelgeving versoepeld kan worden ten gunste van Tesla, kan het merk ook slachtoffer worden van veranderende sentimenten bij consumenten en beleidsmakers.


Tesla’s toekomst hangt af van een aantal cruciale ontwikkelingen. De lancering van een sub-$35.000 EV moet helpen om de verkoop te stabiliseren en de concurrentie met goedkopere Chinese modellen aan te gaan.


Tesla sales per land:

Bron: World Population Review
Bron: World Population Review

Een ander belangrijk aspect is de invloed van regionale economische cycli. De Amerikaanse markt vertoont nog steeds groei dankzij overheidsstimulering en technologische vooruitgang, maar de aanhoudend hoge rente en een mogelijke handelsoorlog vormen serieuze bedreigingen. In Europa lijkt een cyclische opleving mogelijk door renteverlagingen en economische hervormingen, terwijl China profiteert van grootschalige overheidsinterventies en fiscale stimulansen.


Aangezien het bedrijf sterk afhankelijk is van deze drie markten, zoals je hierboven al zag, kan een combinatie van een Amerikaans groeivertraging, geopolitieke instabiliteit en veranderende regelgeving in de EU en China een zware druk leggen op de toekomstige prestaties...


Daarnaast wordt Full Self-Driving (FSD) gezien als een potentiële gamechanger, maar de uitrol ervan blijft onzeker. Musk heeft al jaren beloofd dat Tesla autonoom rijden op grote schaal zal introduceren, maar de deadlines zijn keer op keer verschoven. Wedbush waardeert Tesla’s FSD-technologie op $1 biljoen in een sum-of-the-parts-analyse, maar zolang de technologie niet breed beschikbaar is en regulering niet duidelijk is, blijft dit een speculatieve aanname.


Ook Tesla’s Optimus-robotprogramma wordt gezien als een toekomstige groeipijler, maar bevindt zich nog in een experimentele fase. Dit betekent dat Tesla voorlopig grotendeels afhankelijk blijft van de verkoop van auto’s, een sector waarin het juist onder druk staat. De robot is gepland voor 2027, met een verwachte marktgroei van 17,3% per jaar tot 2030.


Ondanks de onzekerheden die ik ook in dit artikel belicht heb blijft de balans gezond en lijkt Tesla zeker in staat een eventuele economische vertraging te kunnen overleven. Met een current ratio van 2x en een positieve EBITDA is er nog ruimte om extra schuld aan te gaan zonder de financiële stabiliteit in gevaar te brengen.


Interessant is het leverage effect, waarbij het bedrijf een return on assets (ROA) van 6,3% en een kostprijs van schuld van 4,25% heeft. Dit betekent dat extra schuldfinanciering theoretisch de return on equity (ROE) kan verhogen, wat aantrekkelijk is voor investeerders op zoek naar rendement.


De ROIC van Tesla:

Bron: Finbox
Bron: Finbox

De komende kwartalen zullen cruciaal zijn om te bepalen of Tesla zijn marktpositie kan heroveren of dat de daling van het marktaandeel structureel is. De financiële markten verwachten nog steeds een groei van Tesla’s omzet en winst, maar de realiteit laat zien dat de concurrentie van zowel traditionele autofabrikanten als Chinese EV-producenten zoals BYD toeneemt.

Tesla is nog steeds een innovatief bedrijf met sterke technologie en een groot datavoordeel, maar dat is niet langer genoeg om de markt te domineren. Beleggers zullen duidelijke signalen willen zien dat Tesla’s strategie werkt en dat de beloofde innovaties daadwerkelijk leiden tot hogere verkopen en marges.

 

Comentários


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page