top of page
Rens Boukema

BYD past strategie aan en breidt groot uit in deze landen

In het kort:

  • BYD breidt zijn productie uit naar 'vriendelijkere' regio's zoals Thailand en Brazilië om beleidsonzekerheid in de VS en Europa te omzeilen.

  • In Zuidoost-Azië heeft BYD een marktaandeel van 35% verworven, met 70.000 verkochte elektrische auto's vorig jaar.

  • BYD plant ook uitbreiding in Europa met de bouw van een fabriek in Hongarije en streeft ernaar zijn EV-marktaandeel in de regio te verdrievoudigen tegen 2025.


Terwijl de strijd om de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV's) intensiever wordt, zet het Chinese BYD ambitieuze stappen buiten zijn thuismarkt China. Met een strategie die gericht is op expansie naar regio's met een minder verzadigde automarkt en minder politieke tegenwind, lijkt BYD de kunst van het navigeren in een complex internationaal landschap te beheersen.


De verschuiving naar ´vriendelijkere´ oorden

Geconfronteerd met beleidsonzekerheden en toenemende beperkingen in traditionele automarkten zoals de Verenigde Staten en Europa, heeft BYD besloten zijn strategie aan te passen. Door fabrieken op te zetten in landen die bekend staan als meer verwelkomend voor Chinese EV-export, zoals Thailand, Brazilië, Indonesië, Hongarije en Oezbekistan, slaat BYD een slimme slag. Deze stap, versterkt door plannen voor een mogelijke fabriek in Mexico, wijst op een tactische benadering om geopolitieke barrières te omzeilen en toch dicht bij belangrijke markten te blijven.


In Zuidoost-Azië heeft BYD een opmerkelijke voorsprong genomen, met name in Thailand, waar het merk binnen een jaar na introductie de verkooplijsten aanvoerde. Deze snelle acceptatie onderstreept de aantrekkingskracht van BYD's aanbod, waaronder zowel hybride als volledig elektrische modellen, in regio's waar de infrastructuur voor elektrisch laden nog in ontwikkeling is. Met een marktaandeel van 35% in de regio, laat BYD zien dat het niet alleen kan concurreren, maar ook kan domineren in markten buiten China.



De opkomst van Chinese EV's in Thailand en Brazilië

In de wereld van elektrische voertuigen hebben Chinese autofabrikanten aanzienlijke vooruitgang geboekt op internationale markten, met Thailand en Brazilië als opvallende voorbeelden van hun succes. Dit succes is niet alleen te danken aan geavanceerde technologie en concurrerende prijsstelling, maar ook aan diepgaande lokalisatiestrategieën en strategische partnerschappen die de acceptatie van Chinese EV's in deze landen hebben versneld.


Thailand: een nieuwe basis van Chinese EV's

In Thailand hebben Chinese EV-merken een zeer dominante positie verworven met ongeveer 80% van het marktaandeel. BYD, Neta en MG, allen afkomstig uit China, werden de populairste EV-merken in het land. Deze prestatie is grotendeels te danken aan de succesvolle lokalisatiestrategieën van deze fabrikanten, waaronder het opzetten van productiefaciliteiten in het land en het aangaan van partnerschappen met lokale conglomeraten zoals Siam Motors Group en Charoen Pokphand Group (CP). Deze benaderingen hebben niet alleen geholpen bij het efficiënt benutten van lokale retailnetwerken, maar ook bij het nauwkeurig afstemmen van marketingstrategieën op de Thaise markt.


Brazilië: een nieuw front voor Chinese EV's

Ook in Brazilië hebben Chinese EV's een sterke groei doorgemaakt, met BYD dat uitblinkt als het best verkochte EV-merk in 2023, dankzij de verkoop van modellen zoals de Song Plus PHEV en Dolphin EV. De markt voor EV's in Brazilië zag een stijging van 91% in registraties in 2023 vergeleken met het voorgaande jaar, waarbij plug-in hybride en batterij-elektrische voertuigen nu meer dan de helft van de EV-verkopen uitmaken. BYD's strategie om een productiefaciliteit in Brazilië op te zetten, geeft het bedrijf een voorsprong in het licht van de verhoging van de invoerbelasting op EV's in 2024.


Een kernaspect van het succes van Chinese EV-fabrikanten in zowel Thailand als Brazilië is de focus op het lokaliseren van de productie en het aangaan van strategische partnerschappen met lokale bedrijven en overheidsinstanties. In Thailand heeft dit geleid tot investeringen ter waarde van meer dan 52,19 miljard baht ($1,44 miljard) en de oprichting van fabrieken in samenwerking met lokale tegenhangers, waardoor niet alleen de productie- en distributiekosten worden verlaagd, maar ook werkgelegenheid wordt gecreëerd voor de lokale bevolking.


De brede politieke consensus in Thailand over de EV-ambities van het land en de ondersteunende houding van de overheid hebben eveneens bijgedragen aan het succes van Chinese EV's. Soortgelijke ondersteunende maatregelen en de strategische positionering van Chinese bedrijven in Brazilië suggereren dat politieke en maatschappelijke integratie essentiële factoren zijn voor het succes van buitenlandse investeringen in de EV-sector.



Europese expansie

De ambitie van BYD reikt verder dan Azië en Latijns-Amerika. Met plannen om zijn marktaandeel in de Europese EV-markt tegen 2025 te verdrievoudigen, betreedt BYD een competitieve arena waar het niet alleen zal concurreren met lokale giganten, maar ook met Tesla. De bouw van een fabriek in Hongarije en de uitbreiding van het verkoopnetwerk zijn duidelijke signalen van BYD's toewijding aan de Europese markt. Het aanbieden van 'betaalbare premium' voertuigen, zoals de Yangwang U8, en het snel aanpassen aan de voorkeuren en behoeften van Europese consumenten, zal cruciaal zijn voor hun succes.


BYD's strategie lijkt een slimme zet in een tijd waarin de auto-industrie een ongekende transformatie ondergaat. Door slim te navigeren door geopolitieke spanningen en proactief in te spelen op regionale marktdynamieken, positioneert BYD zich als een sterke speler op de wereldwijde EV-markt. Met een heldere visie op de toekomst en een pragmatische benadering van uitdagingen, zou BYD wel eens het schoolvoorbeeld kunnen worden van hoe Chinese automerken hun stempel drukken op de internationale EV-wereld.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!