top of page

8% dividend terwijl de koers keldert: Is dit de koopkans van het jaar?

In het kort:

  • UPS zit midden in een grote herstructurering na een koersdaling van zo’n 30%, maar met een dividend van bijna 8% blijven beleggers geinteresseerd.

  • Onder het plan Better, Not Bigger focust UPS op winstgevendere segmenten, kostenbesparing van 3,5 miljard dollar en automatisering om de marges te herstellen.

  • De korte termijn blijft moeilijk door lagere volumes en hoge kosten, maar op lange termijn kan de slankere structuur zorgen voor stabielere groei en een gezonder dividend.


Iedereen kent United Parcel Service, beter bekend als UPS, van de bruine vrachtwagens en bezorgers in beige uniform. Maar achter dat vertrouwde beeld gaat momenteel een flinke reorganisatie schuil. Het Amerikaanse logistiekbedrijf kampt met tegenvallende volumes, onzekerheid over tarief en lage marges. Het aandeel is dit jaar met ongeveer dertig procent gedaald en noteert rond de 85 dollar, een flinke terugval ten opzichte van de pieken tijdens de coronajaren.


Toch is het te vroeg om UPS af te schrijven. Onder de motorkap wordt hard gewerkt aan een transformatie die de winstgevendheid op de lange termijn juist moet versterken. De komende kwartalen zullen ongetwijfeld hobbelig zijn, maar voor beleggers met geduld en met een huidig dividend van bijna 8%, zou dit wel eens een interessant instapmoment kunnen blijken.


De omslag van groei naar efficiëntie

CEO Carol Tomé heeft het strategische plan Better, Not Bigger gelanceerd, waarmee UPS zich minder richt op volume en meer op rendement. De onderneming snijdt diep in haar kostenstructuur, sluit minder winstgevende magazijnen en reduceert banen. Alleen al in 2025 moet dat ongeveer 3,5 miljard dollar aan besparingen opleveren.

ree

Het bedrijf verschuift de focus bovendien van consumenten pakketten naar winstgevender segmenten zoals gezondheidszorg en zakelijke leveringen. Door zich te ontdoen van klanten die hele lage marges opleveren, waaronder Amazon, en te investeren in klanten met een hogere toegevoegde waarde, wil UPS zijn marges weer omhoog krikken.

Automatisering speelt hierin een grote rol. UPS investeert miljarden in slimme sorteercentra, data-analyse en routeoptimalisatie. De inzet van kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk om leveringen beter te plannen, bezorgfouten te verminderen en brandstofverbruik te verlagen. Dat gaat gepaard met stevige investeringskosten, maar verhoogt de productiviteit structureel. Met minder mensen en minder gebouwen kan het bedrijf in de toekomst meer pakketten verwerken tegen lagere kosten.


Tussen korte termijn pijn en lange termijn winst

Deze omslag verloopt echter niet zonder pijn. De volumes in de Verenigde Staten liggen lager dan verwacht, en de handelsoorlog met China weegt op de winst. Juist de route tussen China en de VS was voor UPS jarenlang de meest winstgevende. Tegelijkertijd heeft de onderneming in januari 2025 besloten om de last mile van haar SurePost-pakketten weer zelf te bezorgen in plaats van via de Amerikaanse postdienst. Dat geeft meer controle, maar drijft op korte termijn de kosten op.


De free cashflow daalde in de eerste helft van 2025 tot slechts 742 miljoen dollar, tegenover 3,4 miljard een jaar eerder. Ook de winst per aandeel daalde met ruim 13%. Ondanks die tegenwind blijft UPS aandeelhouders ruim belonen met een dividendrendement van zo’n 8 procent. Dat is aantrekkelijk, maar ook riskant: de uitbetalingsratio ligt rond de 95 procent van de kasstroom, wat de houdbaarheid van het dividend ter discussie stelt.

ree

Mocht het management besluiten de uitkering van het dividend te verlagen om meer ruimte te creëren voor investeringen, dan zou dat op korte termijn vrijwel zeker druk op de koers geven, maar op lange termijn juist financieel gezond zijn.


Kapitaalbeleid en beleggersvertrouwen

Beleggers en analisten kijken kritisch naar de manier waarop UPS zijn middelen inzet. Begin dit jaar ging het bedrijf nog uit van 5,7 miljard dollar vrije kasstroom en besloot het daaruit 5,5 miljard te reserveren voor dividend en 1 miljard voor aandeleninkopen. Die schatting bleek veel te optimistisch. De inkoop van aandelen wordt inmiddels gezien als een dure misrekening.

ree

Toch is het beeld niet zwart-wit: UPS blijft een onderneming met een ongeëvenaard wereldwijd netwerk, duizenden vliegtuigen en miljoenen dagelijkse leveringen. Die schaal is vrijwel onmogelijk te repliceren, zelfs niet voor Amazon, dat ondanks zijn eigen bezorgdienst nog altijd afhankelijk is van UPS voor een deel van zijn leveringen.


De belangrijkste uitdaging is dus niet het voortbestaan van het bedrijf, maar het vinden van de juiste balans tussen investeren en belonen. Een tijdelijk lager dividend zou UPS de ademruimte geven om sneller te moderniseren. Als de nieuwe strategie vruchten afwerpt, kan het bedrijf daarna sterker terugkeren met gezondere marges en een houdbaar dividend.


Vooruitblik: een turn-around met potentie

Op korte termijn is UPS duidelijk een aandeel voor beleggers met geduld. De huidige koers, rond 13 tot 14 keer de verwachte winst, oogt niet duur, maar het herstel zal tijd kosten. De combinatie van kostenbesparingen, automatisering en focus op winstgevendere segmenten vormt echter een sterke basis voor de toekomst. Als de wereldwijde handel stabiliseert en de pakketmarkt weer in balans komt, kan UPS met zijn nieuwe, slankere structuur beter profiteren van de volgende groeifase.


Voor wie alleen op zoek is naar zekerheid en stabiele winstgroei, blijft UPS voorlopig een onrustige rit. Maar voor beleggers met een horizon tot 2027 of verder is het aandeel een mogelijke turn-around. De korte termijn ,pijn is onvermijdelijk, maar het lange termijn potentieel blijft voor nu aanwezig. UPS moet nu eerst afrekenen met oude ballast.


Ook particuliere beleggers die, net als bij UPS, zoeken naar balans tussen rendement en stabiliteit, kunnen inspelen op de trend naar voorspelbare kasstromen en tastbare waarde. Waar de logistieke sector afhankelijk blijft van grillige volumes en internationale handel, biedt vastgoed juist de mogelijkheid om te profiteren van stabiele huurinkomsten in de eigen economie.


Het SynVest Dutch RealEstate Fund belegt in Nederlands vastgoed, met een sterke focus op supermarkten en zorgcentra, segmenten die ook in economisch wisselvallige tijden veerkrachtig blijven. Het fonds realiseerde de afgelopen jaren een gemiddeld rendement van 8,6% per jaar, waarvan 6% maandelijks wordt uitgekeerd. Beleggers profiteren zo van regelmatige cashflow en brede spreiding over solide huurders. Alleen in oktober ontvangen deelnemers bij een inleg vanaf €10.000 bovendien één maand extra uitkering bovenop het reguliere rendement.


Vraag nu de gratis brochure aan en ontdek vrijblijvend of dit vastgoedfonds past bij jouw beleggingsdoelen.



 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page