top of page

5 Trucs die Bedrijven Gebruiken om je te misleiden tijdens kwartaalcijfers

Het is weer die tijd van het jaar dat de beursgenoteerde bedrijven hun kwartaalcijfers presenteren, een periode waarop de financiële markten met haviksogen kijken. Maar let op, niet alles wat blinkt is goud, en soms wordt het goud een beetje te veel gepolijst. Hier onthullen we de vijf meest voorkomende trucs die bedrijven gebruiken om hun cijfers net wat mooier te presenteren dan ze misschien zijn. Bereid je voor op een duik in de financiële creativiteit, die soms grenst aan kunst.


1. Timing is Alles

Bedrijven hebben de kunst van het "tijdstip kiezen" geperfectioneerd. Een slecht rapport? Laten we dat op vrijdagmiddag lanceren, als iedereen al met één voet in het weekend staat. Of nog beter, laten we goed nieuws aankondigen net wanneer er een storm van slecht nieuws overwaait. Het is als het gooien van een feestje wanneer je weet dat iedereen al een andere uitnodiging heeft; je hoopt gewoon dat de afwezigheid niet opvalt of door zo min mogelijk mensen opvalt. Vooral mensen die in de kroeg zitten. Een voorbeeld hiervan was toen Google zijn mega boete van 5 miljard probeerde te verhullen door de kwartaalcijfers op te schuiven naar een dag waar de aandacht vooral op de politiek zou zijn gevestigd. De strategie hierachter was duidelijk: minimaliseer de aandacht voor de financiële tegenvaller door deze te laten verdwijnen in het lawaai van groter nieuws. Dit wordt ook in de politiek en door landen gebruikt. Denk aan Israel die met beschuldigingen kwam over mensen in de VN die banden hadden met Hamas op de dag dat ze de uitspraak kregen van een rechtszaak voor genocide om de aandacht af te leiden.


2. Verstoppen in Vol Zicht

"Uitdagend" en "onder druk" zijn de nieuwe eufemismen voor "we hebben het echt niet goed gedaan". Bedrijven zijn meesters in het verpakken van slecht nieuws in zoveel lagen complexiteit dat zelfs Sherlock Holmes er een harde dobber aan zou hebben. Het is alsof je een naald in een hooiberg verstopt en vervolgens de hooiberg in een labyrint plaatst en de deur sluit met een rubikscube. Denk aan veel bedrijven in de EV sector zoals Tesla die prijsverlagingen doorvoeren met als reden concurrentie druk terwijl de echte bedoeling is om juist kleinere concurrenten uit te schakelen omdat deze niet winstgevend zijn.


3. Kijk Hier, Niet Daar!

De goochelaarstruc van het bedrijfsleven: de aandacht afleiden. Als een bedrijf wil dat je kijkt naar hoe geweldig hun EBIT is, kun je er donder op zeggen dat er iets is wat ze liever niet in de schijnwerpers zetten. Het is de klassieke "kijk naar de glanzende objecten" manoeuvre, waarbij de glanzende objecten meestal cijfers zijn die zorgvuldig zijn geselecteerd uit een minder flatterend geheel.


4. De Magie van Niet-GAAP

Niet-GAAP cijfers zijn als Photoshop voor financiële resultaten; ze maken alles net iets mooier dan het in werkelijkheid is. "Kijk naar onze aangepaste EBITDA," zeggen ze, terwijl ze hopen dat je de enorme schuldenberg waar ze op zitten niet opmerkt. Het is een beetje alsof je zegt dat je een marathon hebt gelopen, maar niet vermeldt dat je de helft ervan op een scooter hebt afgelegd. Denk aan veel bedrijven die tijdens de daling van de dollar vergelijkingen maakten met de tijd dat de dollar hoger stond. Hier heb je in feite niets aan behalve dan een positiever beeld van de cijfers. Minder winst, is minder winst ondanks de situatie.


5. Aandelen Terugkopen: De Financiële Facelift

Aandelen terugkopen is soms als het plakken van een pleister op een houten been. "Kijk hoeveel vertrouwen we hebben in ons bedrijf," zeggen ze, terwijl ze stiekem proberen de aandelenprijs op te krikken. Het is een strategie die kan werken, maar het is ook een beetje alsof je je eigen verjaardagskaarten stuurt om populair te lijken. Denk aan alibaba die vandaag zeer slechte cijfers boekte en 25 miljard dollar aan eigen aandelen inkoop aankondigt, waar ze niet eens tot verplicht zijn.


In het financiële theater zijn dit slechts enkele van de rollen die bedrijven op zich nemen om de show door te laten gaan. Maar zoals altijd, is het aan de oplettende toeschouwer om door de façade heen te kijken en de werkelijke prestaties te beoordelen. Immers, in de wereld van financiën, net als in het theater, is niet alles wat het lijkt.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page