top of page

Waarom 2026 het jaar kan worden voor de Europese autosector volgens analisten

In het kort

  • Bank of America ziet in 2026 kansen voor Europese autobouwers dankzij versoepeling van CO₂-regels en lage waarderingen.

  • Ferrari blijft volgens analisten een topkeuze vanwege het sterke risicoprofiel en de aankomende introductie van de eerste EV.

  • Namen als Volkswagen, Renault en Continental bieden volgens BofA een aantrekkelijk herwaarderingspotentieel.


Europese autofabrikanten staan in 2026 op een kantelpunt. Dat stelt Horst Schneider, hoofd aandelenonderzoek voor de automotivesector bij Bank of America Securities. Volgens hem ligt er een unieke kans voor beleggers nu de combinatie van versoepelende milieuregels en lage waarderingen de sector aantrekkelijk maakt. Het vooruitzicht dat de Europese Commissie plannen zal terugdraaien om de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden, zou zorgen voor hernieuwde ruimte voor traditionele autofabrikanten, zeker in combinatie met de trage EV-adoptie in Europa in vergelijking met China en de VS.


Schneider ziet vooral in het eerste kwartaal van het jaar traditioneel sterke prestaties in de sector, gevolgd door een zwakkere fase en een herstel richting het einde van het jaar. Dat patroon verwacht hij ook voor 2026. Cruciaal daarbij is het vooruitzicht op aanhoudende politieke steun én het uitblijven van nieuwe, agressieve concurrentie vanuit China. Tegelijkertijd benadrukt hij dat veel Europese autofabrikanten op extreem lage waarderingen worden verhandeld, wat ruimte biedt voor herwaardering als het sentiment verbetert.


Deze Europese autoaandelen staan op de radar voor 2026, zo presteerden ze in 2025

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha


Ferrari blijft topfavoriet ondanks voorzichtige koers en vertraging eerste EV

Ferrari blijft volgens Schneider één van de meest aantrekkelijke aandelen in de Europese autosector, ondanks een recente koerszwakte. De Italiaanse fabrikant is bezig met de voorbereidingen voor de lancering van zijn eerste volledig elektrische model in oktober 2026, en kiest daarbij voor een opvallend behoudende strategie. Schneider noemt dit een bewuste keuze. Ferrari is volgens hem traditiegetrouw terughoudend aan het begin van een nieuwe meerjarenstrategie en past meestal slechts eenmaal per planperiode zijn verwachtingen aan, doorgaans naar boven.


Die voorzichtigheid betekent volgens hem niet dat het rendement in gevaar is. Integendeel, hij wijst op een “zeer goede” verhouding tussen risico en potentieel rendement. De huidige koers impliceert een korting ten opzichte van eerdere waarderingen, waardoor beleggers nu kunnen instappen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Bovendien is er ruimte voor margeverbetering als Ferrari, onder invloed van de verwachte versoepelingen in CO₂-wetgeving, opnieuw verbrandingsmotorprojecten zou kunnen introduceren richting het einde van dit decennium.


Analisten zijn positief over Ferrari de laatste tijd

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Volgens Schneider is er dan ook geen reden om te twijfelen aan de lange termijn doelen van Ferrari. In zijn visie is het merk uitzonderlijk winstgevend, trekt het een loyale klantengroep aan en heeft het voldoende flexibiliteit om te reageren op veranderende regelgeving, zonder afbreuk te doen aan zijn exclusieve imago.


Lage waardering biedt herwaarderingskansen voor Europese namen

Hoewel Ferrari vaak de gemiddelde waardering in de sector optrekt, ligt het beeld bij andere Europese autofabrikanten heel anders. Schneider wijst erop dat bedrijven zoals Volkswagen en Renault nog steeds verhandeld worden tegen koers-winstverhoudingen van vier tot vijf, wat historisch gezien tot de laagste niveaus behoort in de sector. Volgens hem zijn deze lage waarderingen deels te verklaren door de vrees voor negatieve structurele groei, waarbij beleggers rekening houden met een scenario van -100 procent lange termijn groei, met andere woorden, uitsterven van de huidige bedrijfsmodellen.


Ferrari vier keer duurder gewaardeerd dan Volkswagen op basis van P/E

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Als de CO₂-regelgeving daadwerkelijk wordt aangepast, verandert dat volgens Schneider niet zozeer de verwachtingen voor 2026, maar vooral het lange termijn beeld. Hij legt uit dat een aanpassing in het verwachte groeipad, bijvoorbeeld van -100 procent naar -50 procent, de waardering van vier naar vijf keer de winst zou kunnen tillen. Dat komt neer op een herwaarderingspotentieel van ongeveer 25 procent, puur gebaseerd op fundamentele aanpassingen in het groeiperspectief.


Ook bedrijven buiten de traditionele merken komen in beeld. Zo noemt Schneider toeleverancier Continental, dat volgens hem op korte termijn waarde kan ontsluiten door de verkoop van zijn ContiTech-divisie. Deze tak, gespecialiseerd in onder andere slangen, riemen en vering, zou een opbrengst van vijf miljard euro kunnen opleveren, wat ruimte creëert voor een mogelijk aantrekkelijk speciaal dividend. Daarmee zou Continental zichzelf opnieuw aantrekkelijk op de kaart kunnen zetten voor dividendgerichte beleggers.


Een andere opvallende naam is Aumovio, een kleinere onderdelenfabrikant in het mid- en small cap segment. Deze onderneming handelt volgens Schneider met een korting van 40 tot 50 procent ten opzichte van vergelijkbare bedrijven. Daardoor ziet hij hierin een aantrekkelijke instapkans voor beleggers die op zoek zijn naar ondergewaardeerde bedrijven met solide fundamenten en groeipotentieel.


Terugkeer van oude krachten kan Europese autobouw herwaarderen

De vooruitzichten voor 2026 geven volgens Bank of America hoop op een structureel herstel in de Europese autosector. Niet door spectaculaire technologische doorbraken, maar juist door een versoepeling van beleidsdruk en een herwaardering van bestaande bedrijfsmodellen. Veel bedrijven lijken volgens Schneider ‘geprijsd voor het ergste’, terwijl er nu juist kansen ontstaan om stabiele marges te behouden en weer groei te realiseren op basis van vertrouwde technologie, gecombineerd met selectieve innovatie.





De uitdaging blijft het vinden van evenwicht tussen de opmars van elektrische mobiliteit en het behoud van traditionele kracht. Bedrijven die dit slim weten te combineren, kunnen in 2026 profiteren van zowel marktherstel als beleidsversoepeling. Ferrari loopt daarbij voorop, maar ook de bredere sector kan herleven als het sentiment kantelt. Voor beleggers met oog voor waardering én timing, lijkt de Europese autosector daarmee opnieuw in beweging.


Wie inspeelt op herwaarderingskansen binnen de Europese autosector, krijgt te maken met meerdere markten, valuta en uiteenlopende kostenstructuren. Juist bij aandelen als Ferrari, Volkswagen en Renault kan een efficiënte brokerkeuze het verschil maken voor het uiteindelijke rendement, zeker bij spreiding over verschillende Europese beurzen.


MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025. Beleggers handelen er tegen slechts 0,005 procent valutakosten, tegenover circa 0,25 procent bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat voor de gemiddelde belegger kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page