top of page

Nike Q4-cijfers: licht boven verwachting, maar beleggers blijven terughoudend

In het kort

  • Nike behaalde in Q4 een omzet van $11,1 miljard en een winst per aandeel (EPS) van $0,14, beide iets boven verwachting.

  • De jaaromzet daalde met 10% naar $46,3 miljard; de nettowinst kromp met 44% naar $3,2 miljard.

  • Beleggers reageren gematigd op de cijfers: het aandeel staat in de nabeurshandel ongeveer 1% lager.


Nike heeft een zwaar boekjaar achter de rug. De sportkledinggigant zag zijn jaaromzet met 10% terugvallen tot $46,3 miljard. De terugval is wereldwijd voelbaar, met een daling in alle geografische segmenten van het Nike-merk. De directe consumentenverkopen via NIKE Direct daalden met 13%, vooral door een scherpe daling van 20% in de digitale verkoop. De fysieke winkels hielden stand, maar lieten geen groei zien. Ook de groothandelsverkoop, goed voor meer dan de helft van de omzet, daalde met 7%.


Forse daling in kwartaalresultaat

Het vierde kwartaal liet de scherpste krimp zien. De omzet kwam uit op $11,1 miljard, een daling van 12%. Daarmee werd de analistenverwachting van $10,73 miljard overtroffen. De nettowinst dook met 86% omlaag naar slechts $0,2 miljard, met een bijbehorende winst per aandeel van $0,14. Ook dit lag net boven de verwachte $0,132 per aandeel. Beleggers reageren gematigd: het aandeel noteerde in de nabeurshandel ongeveer 1% lager op het moment van schrijven. Het merk Converse kreeg het nog harder te verduren met een omzetdaling van 26% tot $357 miljoen. De brutomarge daalde met 440 basispunten naar 40,3%, mede door hogere kortingen en veranderingen in het verkoopkanaalmix.

Cijfer

Verwachting

Werkelijk resultaat

Verschil

Omzet (Q4)

$10,73 miljard

$11,1 miljard

+$0,37 miljard

Winst per aandeel (EPS)

$0,132

$0,14

+$0,008

Kostenbesparing en herstructurering

Hoewel de operationele overheadkosten met 3% daalden en Nike kosten bespaarde op lonen en administratie, stegen de uitgaven voor marketing juist fors. De uitgaven voor merk- en sportmarketing stegen met 15% in het vierde kwartaal, wat leidde tot een totale stijging van de demand creation expenses met 9% over het volledige boekjaar. De totale verkoop- en administratiekosten daalden wel licht met 3% tot $16,1 miljard.


Hogere belastingdruk drukt resultaat verder

Een andere domper voor de kwartaalresultaten is de effectieve belastingdruk, die oplier tot 33,6%, tegenover 13,1% in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is voornamelijk te wijten aan lagere voordelen uit aandelencompensatie en het wegvallen van incidentele belastingvoordelen. Over het hele jaar lag het effectieve belastingtarief op 17,1%.


Aandeelhouders blijven bediend

Ondanks de winstdaling wist Nike zijn aandeelhouders niet teleur te stellen. Het bedrijf keerde in totaal $5,3 miljard uit in het afgelopen boekjaar: $2,3 miljard via dividend (een stijging van 6%) en $3 miljard via aandeleninkoop. Sinds de start van het in 2022 goedgekeurde vierjarige terugkoopprogramma zijn inmiddels 122,6 miljoen aandelen teruggekocht ter waarde van $12 miljard.


Nike koopt aandelen terug:

Nike koopt aandelen terug
Bron: Stock Analysis

Vooruitzichten en nieuwe strategie: sport offense

Topman Elliott Hill benadrukt dat de resultaten in lijn liggen met verwachtingen, maar dat ze "niet zijn waar we willen zijn". Nike kondigt daarom een strategische heroriëntatie aan onder de noemer "sport offense", die zich richt op onderscheidend vermogen in sportsegmenten, een voller productaanbod en sterkere consumentenbinding via storytelling. Volgens financieel directeur Matthew Friend markeert het vierde kwartaal het dieptepunt van de herstructureringsimpact. Hij verwacht dat de tegenwind vanaf nu zal afnemen.


Dieptepunt op de beurs na jarenlange daling

Over de afgelopen jaren heeft het aandeel Nike (NKE) aanzienlijke schommelingen doorgemaakt. Na een piek van $179,10 op 5 november 2021, is de koers gedaald tot ongeveer $62,54 per aandeel op 26 juni 2025, wat een daling van meer dan 65% betekent ten opzichte van het hoogste punt. In het afgelopen jaar alleen al is de koers met ongeveer 36% gedaald. Deze neerwaartse trend weerspiegelt de uitdagingen waarmee Nike wordt geconfronteerd, zoals dalende verkopen en toenemende concurrentie. Desondanks blijft het bedrijf een sterke merkpositie behouden en werkt het aan strategische heroriëntaties om het tij te keren.


Nike’s Koersval sinds 2021:

Nike’s Koersval sinds 2021
Bron: TradingView

Hoewel Nike vasthoudt aan zijn langetermijnvisie, is het duidelijk dat het bedrijf een uitdagend pad bewandelt. De combinatie van veranderend consumentengedrag, hoge kortingen en stijgende marketingkosten zet het verdienmodel onder druk. De komende kwartalen zullen moeten uitwijzen of de ingezette koerswijziging voldoende is om het tij te keren.

 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page