top of page

Is Amazon een potentieel gevaar voor Shopify?

E-Commerce wordt een steeds belangrijker deel van ons leven en het aantal online klanten groeit jaarlijks nog steeds met een fors aantal. Deze markt is voor bedrijven daarom vanzelfsprekend enorm interessant om in te opereren. Tot op heden is Amazon de meest dominante en toonaangevende speler in de markt, maar partijen als Shopify winnen snel aan marktaandeel. In dit artikel gaan we kijken hoe deze partijen naast elkaar bewegen en wat de toekomst kan betekenen voor beide bedrijven.


Voordat we dit artikel inhoudelijk beginnen, is het belangrijk om eerst de volgende vraag te stellen: is Amazon überhaupt wel een (directe) concurrent van Shopify? Veel beleggers weten het antwoord hier namelijk niet op en dat is niet onlogisch. Beide bedrijven zitten namelijk wel in dezelfde sector, maar werken volgens een eigen structuur. Amazon is het grootste e-commerce platform ter wereld met een krachtig ecosysteem dat volgens een vliegwiel effect steeds sterker zou moeten worden. Het bedrijf fungeert als een online marktplaats waar online verkopers hun producten kunnen aanbieden. Amazon biedt op grote schaal vrijwel alle producten aan die je kunt bedenken - van boeken tot elektronica en kleding. Bovendien biedt het bedrijf ook fulfilment-diensten aan voor verkopers die hun voorraad bij Amazon willen opslaan en verzenden. Hiermee liep Amazon altijd ver voor op hun concurrenten, omdat de waardepropositie eenvoudig gesteld veel groter was dan die van andere bedrijven. Dit is de laatste tijd steeds meer aan het vervagen. Dit komt onder meer door het feit dat het voor verkopers steeds moeilijker is om een loyale klantenbasis op te bouwen via Amazon, omdat klanten voornamelijk op zoek zijn naar het beste aanbod en niet naar een specifiek merk.


Shopify bouwt op haar eigen manier aan een ecosysteem waardoor klanten direct via een eigen website producten en diensten digitaal aan de man kunnen brengen. Op deze manier hebben klanten van Shopify veel meer mogelijkheden om hun eigen draai aan hun merk te geven. Zo hebben gebruikers van Shopify bijvoorbeeld zelf de mogelijkheid om eigen payment providers te integreren op hun webshop (denk hierbij aan een Mollie of Adyen), terwijl Amazon enkel beperkte opties voor betalingen aanbied. Dit alles stelt verkopers via Shopify in staat om flexibeler om te gaan met het ontvangen - en de bijbehorende kosten - van betalingen. Dit in tegenstelling tot het platform van Amazon waarbij je als verkoper wordt vastgepind op een vastgestelde structuur.


Shopify biedt kortom een andere waardepropositie dan Amazon. Via Amazon krijgen verkopers direct toegang tot ruim 300 miljoen potentiële klanten, maar verkopers hebben vrijwel geen invloed op marketing, branding, betalingen en andere zaken die betrekking hebben op de structuur van een webshop. Shopify biedt merchants de mogelijkheid om via één platform een hele E-commerce structuur te bouwen. Denk hierbij dus aan de webshop, maar ook aan betalingen (Shopify Payments), marketing en fullfillment plug-ins (Shopify Appstore) en een accounting dashboard.