• René Andreasi-Bassi

10 Manieren om groeiaandelen te analyseren om risico te beperken (+ratio)

Updated: Oct 20


Mooi groeiaandeel gevonden? En vraag jij je nu af of je niet te veel gaat betalen? En, is het bedrijf eigenlijk wel toekomstbestendig?

Je bent niet de enige! Hier deel ik een rekenformule, waarmee je een hard groeiend aandeel kunt evalueren en vergelijken met andere groeiaandelen.

Ook bespreek ik 9 eigenschappen van een bedrijf, die je onder de loep kunt nemen, waarmee je kunt bepalen of het aandeel interessant genoeg is. Alles op een rij:

  1. De formule (ratio)

  2. Operating income

  3. Current ratio

  4. Gross profit

  5. EPS estimates

  6. Grootte & groei afzetmarkt

  7. Behoeften consument

  8. Product reviews

  9. Management team

  10. Bedrijfssfeer

Ter info: in dit artikel ben ik ervan uit gegaan dat het hard groeiende bedrijf nog geen PE-ratio heeft en/of een extreem hoge price/sales ratio.

1. De formule (ratio)

De formule is de prijs/sales-ratio delen door het percentage groei dit jaar. Dit ziet er zo uit:

(Marktwaarde/jaarinkomsten) / groei% = ratio

  • Marktwaarde (Market cap) = huidige market cap

  • Jaarinkomsten (Revenue) = verwachte jaarinkomsten van dit jaar

  • Groei % (Sales Growth) = verwachte % groei van dit jaar

Je kunt voor ‘groei’ eventueel ook het % van de verwachtingen van volgend jaar invoeren, omdat verwachtingen vaak zijn ingeprijsd in een aandeel.


Maar je wilt het nu kopen, dus zijn de huidige marktwaarde, inkomsten en groei van belang om een goede deal te vinden. De toekomst is er nog niet 🙂


Voorbeeld (Tesla)


Ga voor het vinden van alle cijfers naar Yahoo Finance. Zoek voor dit voorbeeld Tesla op en gebruik de ‘market cap’ op de eerste pagina:


Klik nu op ‘Analysis’ in het menu voor jaarinkomsten en groei:

De berekening wordt dan:


(390,493 / 30,1) / 22,50% = 0,577


Je kunt dit met alle sterk groeiende aandelen doen in je Watchlist.

Om ze te vergelijken, kun je ze in een Google Sheet naast elkaar zetten en een staafdiagrammetje maken. Ik heb er eentje gemaakt dat er dan zo uit ziet:


Mijn eigen (conservatieve) ‘ratio-definities zijn:


0 - 1 = buy

1 - 2 = hold

>2 = sell


Tip: vergelijk je enkele aandelen met elkaar en kom je steeds ver onder de 1 uit, dan kun je voor dat groepje aandelen de ratio naar beneden bijstellen. Bijvoorbeeld:


0 - 0,4 = buy

0,4 - 0,8 = hold

>1 = sell


Het type industrie kan namelijk invloed hebben op deze ratio.

2. Operating income

Bij een hard groeiend bedrijf wil je dat operating income gedurende de jaren positief is geworden en gestaag de groene cijfers in blijft gaan.


Operating income staat voor de winst dat het bedrijf genereert door te draaien, minus de kosten om de boel draaiende te houden. Denk aan bronmaterialen, salarissen, admin, afschrijvingen, etc.


Je vindt hem in de Income Statement, in Yahoo Finance bij 'Financials'.


Hier een voorbeeld hoe je moet kijken. Volg de pijlen naar het heden toe. Dit moet steeds positiever worden:


3. Current ratio

Open nu het tabje 'Balance sheet' op diezelfde pagina. Kijk naar de 'current assets'. Dit zijn onderdelen van het bedrijf dat binnen 12 maanden geliquideerd kan worden naar cash.


Kijk ook naar de 'current liabilities'. Dit zijn de kosten die het bedrijf heeft die zij binnen 12 maanden moeten betalen.


Deel nu current assets door current liabilities. Deze ratio wil je het liefste boven de 1 hebben zitten. Rond de 2 of hoger is nog beter (en minder risicovol).


4. Gross profit

De bruto marge die een bedrijf draait op hun inkomen is cruciaal. Hoe hoger, hoe beter. Hoe meer marge ze pakken, hoe meer ze kunnen herinvesteren in het verder laten groeien van het bedrijf.


Techbedrijven hebben vaak een marge (ruim) boven de 50% terwijl non-tech bedrijven daar (ruim) onder zitten. Zo bereken je die gross-profit:


5. Earnings (EPS) verwachtingen

Hoewel ze niet altijd gelijk hebben, is het goed om te kijken wat analisten verwachten over de aankomende kwartalen.


Ik kijk daarvoor altijd even naar de Earnings op Seekingalpha.com.


Wat je wilt zien, is dat de trend bij EPS estimates omhoog gaat (groene cijfers):


6. Grootte & groei afzetmarkt

Een bedrijf mag nu wel groeien, maar wat zijn de verwachtingen voor de lange termijn?


Zeker wanneer je van plan bent om een aandeel lang vast te houden, wil je weten wat de grootte én de groei van de afzetmarkt in de toekomst is. Een CAGR boven de 10% is mooi.


Dit kun je vinden door te Googlen:


7. Behoeften consument

Hoe groot is de vraag naar het product? Is er een goede reden om dit product te kopen?


Lost het een onopgelost (belangrijk) probleem op, of is het een beter (goedkoper) alternatief op de concurrentie? Of is het iets compleet nieuws/hips (zoals Virgin Galactic of Red-Bull)?


In het geval van Tesla is de uitstoot van broeikasgassen een grote incentive. Zeker nu bijna de 'hele wereld' het klimaatakkoord in Parijs heeft getekend.


Kijk ook of er subsidies zijn voor consumenten (zoals bij zonnepanelen). Dit trekt consumenten sneller over de streep.

8. Product reviews

Wat zijn ervaringen van mensen (experts) die het product of service al gebruiken? Deze moeten positief zijn om nieuwe potentiële klanten te overtuigen.


Google simpelweg op "product merk + reviews" en kijk naar sterretjes en lees eventueel hele reviews.


Tip: scroll gelijk naar de conclusie onderaan de review-pagina.


Kun je ergens ervaringen lezen, kijk dan ook even of je de 'unique selling points' van het bedrijf terug ziet komen in de ervaringen. Kortom, is het product daadwerkelijk zo goed zoals het bedrijf deze zelf promoot?


Daarnaast moet je ook kijken of ze al klanten en partners hebben met een grote (gerespecteerde) naam. Dit wekt vertrouwen op bij nieuwe klanten. Deze staan meestal op de website of in de Investor Presentation.

9. Management team

Wie runt de tent? Zoek het management team op in Google en klik op alle linkjes naar hun LinkedIn profiel.


Hebben ze een dikke CV met relevante ervaring m.b.t. de industrie, waarin het bedrijf zich bevindt, dan zit je goed. Je kunt er zo op zoeken:



10. Bedrijfssfeer

Zijn de werknemers een beetje gelukkig in het bedrijf? Dit speelt een belangrijke rol.


Hoe blijer ze zijn, hoe productiever het geheel zal zijn. Dit is nodig voor die groei, ook in de toekomst.


Zoek in Google op "Glassdoor + bedrijfsnaam":

Lees dan de reviews en kijk hoeveel sterren ze gemiddeld krijgen van werknemers.


Mocht je dit alles nog in een video willen bekijken, zie hieronder.


Ps. In het echt heb ik geen snor :)


2,305 views1 comment

© 2020 by De Belegger.

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Ik geef geen financieel advies en alles op deze site, Youtube, Discord en andere platforms zijn expertise vrij. Voor advies kun je het beste een adviseur inschakelen, klik hier om een gecertificeerd professional te zoeken. Alles wat ik vertel en deel zijn mijn persoonlijke ervaringen en dus geen koopadvies. Mijn video's en content zijn voor vermaak en ik doe dit puur als hobby.