top of page

Facebook Aandeelanalyse

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023










Business Description:


Facebook werd in 2004 door Mark Zuckerberg opgericht. Facebook is bij veel mensen bekend door hun social media kanalen zoals Instagram, het platform Facebook en WhatsApp. Facebook houdt zich verder nog bezig met AR (augmented reality) en VR (virtual reality) producten. Echter is dit nog niet gemonetized en word er dus nog geen geld mee verdiend. Facebook genereert vrijwel alle inkomsten uit de verkoop van advertenties via de social media platforms die ze hebben. Facebook’s advertenties stellen marketeers in staat om mensen te bereiken op basis van verschillende factoren zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses en gedrag.

De meest recente kwartaalcijfers van Facebook waren zeer indrukwekkend. Het bedrijf rapporteerde een winst per aandeel van $3.61, terwijl analisten hadden gerekend op $3.03. Ook de omzet overtrof alle verwachtingen. De omzet in kwartaal twee kwam uit op ruim $29 miljard, een stijging van maar liefst 55% YoY. Het aantal dagelijks actieve gebruikers (DAU) steeg ook gestaag door, maar was in lijn met wat analisten hadden voorspeld. Hetzelfde geldt voor het aantal maandelijks actieve gebruikers (MAU):
















Tijdens de conference call werd er voornamelijk gepraat over de transitie die Facebook wilt maken van social media bedrijf naar metaverse (AR & VR) bedrijf. Mark Zuckerberg beschreef het metaverse aspect als volgt: “een virtuele omgeving waar je aanwezig kunt zijn met mensen in digitale ruimtes.” Advertenties zullen uiteindelijk wel onderdeel blijven van het businessmodel. Ook in de ‘metaverse wereld’ zal reclame de belangrijkste bron van inkomsten zijn. Het doel is namelijk niet om de apparaten tegen een hoge prijs te verkopen, maar juist in te spelen op de ervaring en daarmee een terugkerende inkomstenstroom te creëren.


Business Qualities and Competitive Advantages:


Samenvattend, de volgende elementen bieden bewijs of helpen bij het verklaren van de concurrentievoordelen en dominante marktpositie van Facebook:


Facebook geniet van sterke netwerkeffecten: Hoe meer gebruikers Facebook heeft, hoe meer waarde er gecreëerd wordt voor adverteerders en gebruikers. Dit effect is op alle platformen van Facebook van toepassing. Wanneer slechts een handjevol van je vrienden op Facebook zit, en je maar enkele foto’s en andere content van hun per dag kan zien, dan ben je snel uitgekeken. Echter, wanneer veel van je familie en vrienden op Facebook zitten, is er veel content beschikbaar en zit je langer op het platform. Dit laat ook meteen de kracht van een dergelijk platform zien. Hoe meer content er gedeeld wordt, des te meer content er is om op te reageren en hoe interessanter het platform voor jou, maar ook voor anderen wordt. Dit fenomeen houdt zichzelf in stand omdat gebruikers waarde voor het platform creëren, zij houden elkaar immers langer op het platform. Ditzelfde fenomeen is ook zichtbaar bij Instagram en WhatsApp. Wanneer jij als enige gebruik maakt van WhatsApp heb je niets aan het platform. Wanneer meer van je vrienden en kennissen het gebruiken, wordt het platform waardevoller voor jou en hen. Aan de andere kant, wanneer iedereen stopt het te gebruiken, zou het platform ook snel zijn waarde kunnen verliezen. Immers, wat zou jij nog op Facebook doen, wanneer al je vrienden op Twitter zitten? Er moet heel wat gebeuren om een sterk platform zoals Facebook de meerderheid van zijn gebruikers te laten verliezen. Afgelopen jaar was er wat commotie nadat Facebook het privacybeleid van WhatsApp aangepast had. Dit beleid hield in dat gebruikers eerst akkoord moesten gaan met datadeling tussen WhatsApp en moederbedrijf Facebook alvorens zij de service konden gebruiken. Gebruikers riepen massaal op om over te stappen naar alternatieven als Telegram of Signal. Het bleek een storm in een glas water aangezien WhatsApp geen gebruikers verloor.


De strategie van Mark Zuckerberg is hierin heel eenduidig. Hij lanceert keer op keer als één van de eerste een nieuw platform binnen een niche, biedt het platform dan gratis aan zodat netwerkeffecten gerealiseerd worden en er zodoende hoge switching kosten ontstaan. Na verloop van tijd gaat Facebook het platform monetizen en word er geld met de data van zijn gebruikers verdient wat gebruikt wordt om effectief te kunnen adverteren.
















Facebook biedt optionaliteit: Elke keer weer vindt Facebook nieuwe manieren om geld te verdienen. Zo heeft Facebook optimaal weten te profiteren van de switch van desktop naar mobiel en verdient Facebook daardoor momenteel 98% van zijn inkomsten met advertenties. Zuckerberg heeft de afgelopen jaren aan de fundamenten gebouwd om ook met zijn andere platformen geld te verdienen. E-commerce via Facebook en Instagram wordt bijvoorbeeld steeds groter, de Facebook Marketplace is gelanceerd en er worden steeds meer VR en AR producten door Oculus verkocht. Hierdoor zal Facebook in de toekomst zijn inkomstenstromen meer diversifiëren, zullen ze minder afhankelijk zijn van enkele platformen en vergroten ze hun optionaliteit.


Het bewijs van de aanwezigheid van competitive advantages: blijkt uit het feit dat de ROIC boven de costs of capital ligt. Gebaseerd op cijfers uit 2020 lag de ROIC op ongeveer 23%. Costs of capital lag in hetzelfde jaar op ongeveer 9%. ROIC ligt dus factor 2,5 hoger. Facebook's return on total capital en equity kwamen beide uit op respectievelijk 26%. Dit geeft aan dat Facebook waarde creëert wat uiteraard erg positief is.


Incentives for Growth:


Facebook is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Voor dit soort bedrijven is het belangrijk om in leven te blijven en niet in de ‘decline-fase’ te komen. Om dit te bereiken moeten er steeds nieuwe manieren gevonden worden om te groeien. Waar liggen de groeikansen voor Facebook?


De kracht en potentie van Oculus wordt onderbelicht: Oculus kan veel betekenen voor Facebook. Momenteel werken er ruim 10.000 medewerkers van Facebook aan Oculus en dit worden er elk kwartaal meer. Het is geen geheim meer dat Zuckerberg vol inzet op virtual reality. Volgens Zuckerberg is VR het volgende grote ‘computing platform’ en hij noemt het ‘next gen internet’. Wanneer Facebook op deze markt een dominante positie kan pakken – wat zeer waarschijnlijk is gezien de middelen en macht van Facebook – zal dat leidden tot een extra inkomstenstroom en uitbreiding van Facebook in het algemeen. Op deze manier ontsnapt Facebook aan de ‘decline-fase’.


WhatsApp is nog niet volledig gemonetized: WhatsApp speelt een belangrijke rol in het ecosysteem van Facebook, maar het brengt nog geen directe inkomsten op. Momenteel is Facebook in India en Zuid-Amerika aan het experimenten met WhatsApp Pay. WhatsApp Pay is een in-chat betaalfunctie waarmee gebruikers via WhatsApp transacties kunnen uitvoeren. Dit is vergelijkbaar met de Chinese WhatsApp WeChat. Wanneer Facebook erin slaagt dit project uit te rollen, kan dit een cash cow voor het bedrijf worden.


Content creators: Sinds kort focust Facebook zich ook op het samenwerken en belonen van content creators. Tijdens de conference call gaf Zuckerberg aan om maar liefst 1 miljard US dollar te gaan betalen aan content creators. Dit zou het begin kunnen zijn van Facebook's opgang als platform voor het creëren van inhoud dat mogelijkheden biedt om geld te verdienen (denk aan het succes van YouTube).


Valuation:


Om tot een intrinsieke waarde te komen, heb ik gebruik gemaakt van een discounted cash flow model. Ik heb gerekend met unlevered free cash flow, wat aangeeft over hoeveel cash de onderneming beschikt alvorens rekening te houden met financiële verplichtingen. Hieronder de Excel sheet die ik heb gebruikt voor de berekening:



Houd er rekening mee dat de gemaakte schattingen redelijk optimistisch zijn. Rechtsonder is de intrinsieke waarde te zien afhankelijk van de discount rate en EBITDA multiple. In het geel zijn de meest aannemelijke resultaten gemarkeerd. Om een lang verhaal kort te maken: momenteel lijkt Facebook vrij aantrekkelijk gewaardeerd te zijn. Hoewel de kwaliteit van de onderneming erg goed is – en het kopen van goede bedrijven tegen mooie prijzen doorgaans geen probleem is – kan het toch verstandig zijn om te wachten op een dip of langzaam een positie in te schalen. Als belegger wil je nooit met beide voeten de diepte van het water testen.


Dan nog een ander punt dat het belang van een margin of safety benadrukt: er ontstaan steeds meer duurzame advertentie-aanbieders die de privacy van gebruikers respecteren. Er is een duidelijke, groeiende trend te zien in het cookieloos adverteren via Unified dat hoort bij het bedrijf The Trade Desk. Deze ontwikkelingen kunnen in de toekomst een significante impact hebben op Facebook. Want hoelang kan een bedrijf data van haar gebruikers misbruiken en daarmee een hoop negatieve externe effecten meesleuren? Daarom is in mijn inziens een margin of safety bij Facebook geen overbodige luxe.


Disclaimer: Ik ben géén financieel adviseur. De content gedeeld op deze blog is puur en alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. U dient altijd zelf gedegen onderzoek te doen naar uw beleggingen. Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. De auteur van dit artikel bezit aandelen Facebook en The Trade Desk.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page