top of page

Derde grote IPO: Birkenstock

In het kort:

  • Het Duitse premium schoenenmerk Birkenstock streeft naar een beurswaardering van maximaal $9,2 miljard in zijn langverwachte beursgang in New York.

  • Ongeveer 32,26 miljoen aandelen, geprijsd tussen $44 en $49 per stuk, zullen worden verkocht in de IPO door het bedrijf en zijn verkopende aandeelhouders, met als doel $1,58 miljard op te halen.

  • Ondanks gemengde prestaties van enkele nieuw genoteerde bedrijven in september, zoals Arm en Instacart, zet Birkenstock door met zijn beursgang.


Birkenstock streeft naar hoge beurswaardering in IPO

Het Duitse premium schoenenmerk Birkenstock heeft aangekondigd dat het streeft naar een beurswaardering van maximaal $9,2 miljard in zijn langverwachte beursgang in New York.


Het bedrijf, dat bekend staat om zijn premium sandalen en ander schoeisel, is van plan om ongeveer 32,26 miljoen aandelen te verkopen in de IPO, geprijsd tussen $44 en $49 per stuk, met als doel $1,58 miljard op te halen. Deze waardering zou Birkenstock een van de vijf grootste IPO's van de afgelopen twee jaar maken.



Positieve financiële resultaten

De financiële resultaten laten zien dat de omzet in het derde kwartaal van het fiscale jaar met 25,0 procent steeg tot €473,2 miljoen ten opzichte van €378,79 miljoen een jaar geleden. Aangepaste EBITDA groeide met 26,6 procent tot €162,6 miljoen van €128,4 miljoen. De nettowinst na aanpassingen voor de IPO-transactie bedroeg €63,1 miljoen, vergeleken met €55,6 miljoen een jaar geleden.


Factoren die bijdragen aan de groei

De groei werd voornamelijk gedreven door een toename van het aantal verkochte eenheden met 6 procent en een stijging van de gemiddelde verkoopprijzen (ASP) met 15 procent. De ASP-stijging werd veroorzaakt door een hoger aandeel directe verkoop (DTC), het effect van een prijsverhoging in december 2021 en de waardering van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro.


Op regionaal niveau zagen de inkomsten voor het segment Amerika een stijging van 18 procent, tot €617,5 miljoen, voornamelijk gedreven door de inkomsten in het DTC-kanaal en, in mindere mate, de groei in de B2B-business.


Voor het segment Europa stegen de inkomsten met 24 procent tot €386,0 miljoen, voornamelijk dankzij sterke verkoop in zowel de B2B- als DTC-kanalen.


Het segment APMA registreerde een groei van 32 procent, tot €110,0 miljoen, gedreven door de opening van ongeveer 10 nieuwe winkels in de APMA-regio, sterke online verkoop en groei binnen het B2B-kanaal.



Bruto marge en netto winst

De bruto marge over de negen maanden eindigend op 30 juni (einde derde kwartaal) breidde uit tot 61 procent, vergeleken met 59 procent in dezelfde periode vorig jaar, wat het gevolg was van hogere ASP als gevolg van prijsstijgingen en een groter aandeel DTC-verkoop. De aangepaste brutowinstmarge daalde naar 61 procent van 62 procent vorig jaar.


De nettowinst daalde met 20,0 procent tot €103,3 miljoen van €129,1 miljoen vorig jaar. Aangepaste EBITDA groeide met 16 procent tot €387,0 miljoen van €332,5 miljoen vorig jaar, waarbij de aangepaste EBITDA-marge met 1 procentpunt kromp tot 35 procent.

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.