Tesla rapporteert belangrijke Q3 delivery resultaten
In het kort:
Tesla heeft voor het derde kwartaal 435,059 leveringen en een productie van 430,488 voertuigen gerapporteerd, minder dan de door Wall Street verwachte 461,640 leveringen.
Deze afname is volgens het bedrijf te wijten aan geplande fabriekssluitingen voor verbeteringen.
Ondanks de prijsverlagingen en de introductie van een vernieuwd Model 3, blijft het aandeel nog steeds onder druk staan.
Tesla heeft recentelijk de productie- en leveringscijfers van het derde kwartaal van 2023 bekendgemaakt, wat voor teleurstelling zorgde op de beurs. Na het nieuws daalden de aandelen met ruim 4%, maar deze zijn inmiddels al flink aan het opkrabbelen. De teleurstellende zat hem vooral in de verwachtingen. Met 435,059 leveringen en een productie van 430,488 voertuigen liggen de cijfers lager dan de eerdere voorspellingen van Wall Street, waar men uitging van 461,640 leveringen.
De verwachtingen waren dan ook hoog; Tesla had eerder immers een indrukwekkende toename in productie en leveringen laten zien, met 466,140 leveringen in het voorgaande kwartaal. Toch had Elon Musk, de CEO van Tesla, al gewaarschuwd voor mogelijke vermindering in productie vanwege geplande fabriekssluitingen voor enkele verbeteringen. Ondanks deze daling blijft het doel van Tesla om dit jaar 1.8 miljoen voertuigen te leveren onveranderd en het bedrijf lijkt nog steeds goed op weg te zijn.
De verwachtingen van Wall Street waren gebaseerd op een consensus van analisten die door StreetAccount waren verzameld. Een onafhankelijke Tesla-onderzoeker, bekend als Troy Teslike op social media, had een voorspelling die wat realistischer was: namelijk een levering van 441,000 voertuigen, wat echter nog steeds boven de uiteindelijke cijfers lag.
De kloof tussen deze marktverwachtingen en de werkelijke prestaties van het bedrijf werpt vragen op over de nauwkeurigheid van voorspellingen en analyses van analisten. Warren Buffett heeft ooit gezegd: "De beurs is een middel om geld te verplaatsen van de ongeduldige naar de geduldige belegger", wat in deze context misschien wel een belangrijke les is voor beleggers die reageren op korte termijn fluctuaties en prognoses.
Naast het aantal deliveries is er nog ander belangrijk nieuws. Gedurende het derde kwartaal verminderde Tesla de prijzen van zijn voertuigen, wat druk zette op concurrenten om hetzelfde te doen. Deze prijzenoorlog zien we vooral in China terug. Te midden van deze prijsverlagingen, onthulde Tesla ook een vernieuwde versie van het Model 3, genaamd de “Highland”, uitgerust met nieuwe binnen- en buitenfuncties, en begon het te verkopen in sommige regio's buiten de VS. Dit kan uiteindelijk een flinke boost geven voor Tesla.
Lees ook: Prijzenoorlog in China's EV-markt
Tesla probeert steeds weer nieuwe en betere dingen te maken, maar hoe beleggers het bedrijf zien, verandert snel. Dit kunnen vooral terugzien in de koers van aandelen Tesla. Dit komt deels door de resultaten van Tesla en wat beleggers en analisten denken dat er in de toekomst zal gebeuren. De grote vraag is: kan Tesla doen wat het zegt en blijven groeien, of zal het moeilijk hebben omdat mensen veel verwachten en er veel concurrentie en druk is? Ondanks de korte termijn teleurstelling lijkt het bedrijf nog steeds goed gepositioneerd voor de toekomst.
Aandelen Tesla Motors kopen via DEGIRO
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.
Comments