top of page

Abbvie, een dividend-aristocrat met een potentieel gevaar

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023

Abbvie (ABBV) is een wereldwijde farmaceutische gigant. Het heeft een market-cap van 130 miljard dollar en verkoopt haar producten in 170 verschillende landen over de hele wereld. ABBV is een splitsing van het gigantische bedrijf Abbott Laboratories (ABT) , dat werd opgesplitst in 2013. ABBV ging verder als een onafhankelijk bedrijf. ABBV en ABT hebben dezelfde market-cap van rond de 150 miljard.

Business Overview


ABBV is een farmaceutisch bedrijf, dat zich focust op een aantal belangrijke segmenten: Immunologie (immuunsysteem), Oncologie (bestrijding van kanker) en de gezondheid van vrouwen. ABBV heeft een enorme groei doorgemaakt sinds de afsplitsing van ABT. Zo maakten ze een jaarlijkse omzet groei van 12% door sinds 2013. In 2018 groeide de winsten alleen al met 20%. 2019 was een iets minder jaar met een groei van de winst van 13% (NON GAAP basis) . Ze genereerden een omzet van 33,2 miljard dollar in 2019 met een winst van 8,4 miljard. Het dividend van ABBV steeg met 10% naar $1,18 per kwartaal. Cash flow van ABBV is gigantisch te noemen met 12,7 miljard in 2019. Dit is bijna een verdubbeling t.o.v. 2016, toen ABBV een cashflow van 6,5 miljard behaalde.


Deze gigantische groei kwam door één product, Humira. Humira is een multifunctioneel medicijn en het meest verkochte medicijn in de HELE WERELD. In 2019 was Humira goed voor 19 miljard dollar aan omzet! Dit is 58% van de omzet van ABBV in 2019. Dit was respectievelijk 61% en 65% in 2018 en 2017. De omzet van Humira daalde, echter met 1 miljard in 2019 van 20 miljard naar 19 miljard (zie risico’s).

ABBV heeft nog een aantal belangrijke producten waaronder IMBRUVICA (Oncologie), HCV (oncologie) SKYRIZI (Immunologie) en Rinvoq (immunologie). Over de laatste twee zal ik verder gaan bij groeimogelijkheden.

ABBV nam in 2019 ALLERGAN over voor 63 miljard dollar. Allergan is een groot farmaceutisch bedrijf met veel producten in het vrouwen-gezondheid segment. Het bekendste product van Allergan is botox. Allergan heeft een omzet van 16 miljard gegenereerd in 2019.

Business Strategy


ABBV heeft drie belangrijke doelen met het bedrijf. Ten eerste willen ze een constante stroom van innovatieve medicijnen ontwikkelen. Dit doen ze voor de gezondheid van het bedrijf en patiënten. Ten tweede willen ze hun producten blijven aanprijzen over de hele wereld. Zo verdient ABBV meer geld en worden meer patiënten geholpen over de hele wereld. Het laatste doel van ABBV is het verbeteren van haar cultuur. Ze willen de beste mensen aannemen om zo hun succes te kunnen blijven garanderen.


Richard A. Gonzales (Chairman & CEO): “AbbVie’s strategy is to deliver innovative medicines and to make a remarkable impact on people’s lives. This is the reason for our success and why we’re able to create value for both our patients and our shareholders”

Risico’s


ABBV heeft op dit moment een substantieel probleem. Humira, het meest verkochte medicijn ter wereld, zal in 2023 haar patent verliezen in de VS. Het heeft nu al haar patent verloren in de rest van de wereld, wat heeft geleid tot een daling van de omzet met 33% t.o.v. 2018. Analisten van Morgan Stanley verwachten dat de omzet van Humira nog 4 miljard zal bedragen in 2025. Dit is een daling van 75% in 5 jaar tijd! ABBV moet hierom heel snel handelen om haar positie veilig te stellen. De acquisitie van Allergan en alle nieuwe producten dient te werken, anders heeft ABBV een enorm probleem. Humira was de reden van de enorme groei van het bedrijf, maar het zal snel “verdwijnen”. Humira bedraagt nog steeds 58% van de omzet van ABBV in 2019. Als we Allergan erbij nemen, komen we uit op 42% in 2019. Humira heeft de potentie om ABBV mee de afgrond in te trekken. Verder heeft ABBV een grote stapel aan schulden, die alleen maar verder toeneemt. Long Term debt kwam uit op 63 miljard in 2019. Er wordt in 2020 een schuldenberg van 80 miljard verwacht, wat erg hoog is. Zelf vind ik dit niet een enorm risico, omdat ABBV niet anders kan dan schulden gebruiken. Ze moeten namelijk snel handelen om Humira te vervangen.

Groei-kansen


Ik heb zojuist gesproken over de problemen met Humira. Hoe gaat ABBV dit substantiële probleem oplossen? ABBV heeft twee producten met enorme potentie zojuist op de markt gebracht. Het gaat om SKYRIZI en RINVOQ. Dit zijn beide multifunctionele medicijnen, die erg lijken op Humira. Skyrizi is een medicijn voor o.a. psoriasis. Het is op dit moment goedgekeurd in Europa, VS, Canada en Japan voor psoriasis. Skyrizi is de belangrijkste vervanger voor Humira. Analisten van Morgan Stanley verwachten dat Skyrizi 15% van de totale omzet van ABBV zal zijn in 2025. Humira zal bijvoorbeeld maar 9% zijn. Skyrizi zit in de derde fase voor goedkeuring voor: Crohn’s Disease en Psoriatic Arthritis. Rinvoq is goedgekeurd voor Reuma in Europa, VS, Canada. Ook zit het in derde fase voor Crohn disease, Psoriatic Arthritis , Atopic Derm, Ulcerative Colitus en Giant Cell Arteritis. JP. Morgan is positiever over Rinvoq t.o.v. MS en verwacht een omzet van 5 miljard voor Rinvoq en 4,5 miljard voor Skyrizi in 2025. De acquisitie van Allergan zal zorgen voor de nodige diversificatie binnen ABBV, plus voor extra omzet groei. Deze groei zal niet enorm zijn met een verwachting van 18 miljard aan omzet in 2025. Verder wordt er een enorme groei van de winst verwacht in de komende jaren. De Winst voor 2022 wordt geschat op 23 miljard! Dit is bijna een verdriedubbeling t.o.v. 2019. Het dividend van ABBV is enorm hoog met een sterke groei elk jaar. Er is nog steeds veel ruimte om dit dividend te groeien, hoewel ik de groei in de toekomst zie afvlakken.

Concurrentie


ABBV heeft enorm veel concurrenten, waaronder JNJ, MERCK, BMY, ABBOTT en GLAXOKLINESMITH. Het bedrijf met de meeste overeenkomsten is BMY (Bristol Myers Squibb). BMY is een snelgroeiende farmaceut met een market-cap van 140 miljard dollar. Een aantal dagen geleden kwam er uit een klinische test dat RINVOQ een beter product is dan ORENCIA van BMY. Dit kwam uit een fase 3 test voor Reuma. Dit is een grote opsteker voor ABBV, waarmee wordt aangetoond dat ABBV op de juiste weg is. Persoonlijk ben ik een fan van beide bedrijven vanwege hun sterke groei met een sterk groeiend dividend. In de financial data van ABBV zal ik BMY gebruiken als competitor.


Financial Data


ABBV verslaat BMY in elk van de zeven cijfers. ABBV heeft een negatieve shareholders-equity, waardoor ROE negatief is. ROIC is enorm hoog bij ABBV met 29%, terwijl die van BMY 3% is. ROA en Net margins zit ook een gigantisch verschil, dit komt door de acquisitie van Celgene voor BMY. 2019 was een “transformation year” volgens BMY. PEG en PE is ook beter voor ABBV, waardoor de “score” uitkomt op 7-0.


Als we kijken naar de schulden van beide bedrijven, zien we een duidelijk verschil. ABBV heeft hogere lange termijn schulden. Dit valt te zien aan een hogere debt-to-asset en een negatieve debt-equity. ABBV heeft wel betere korte termijn buffers, zo is de current-ratio veel beter. Cash-debt is ook beter bij ABBV, wat aangeeft dat ze “makkelijker” hun schulden kunnen betalen met cash. BMY heeft een betere EV-to ebitda, wat ik persoonlijk redelijk fijn vind. Toch gaat ook deze ronde naar ABBV.


Ik kom tot de conclusie dat de financiële cijfers van ABBV beter zijn dan die van BMY. Dit komt o.a. door de acquisitie van Celgene door BMY, waardoor de nettomarges stevig zijn gedaald. ABBV heeft wel meer schulden en deze zullen nog verder stijgen.

Aankoopmoment en Movers of the stock


Als laatste gaan we een fair value calculation doen op ABBV. Ik zal dit doen met behulp van DCF. Ik heb een required rate of return van 9% gebruikt. Ik kwam uit op een fair value van $115. Dit is een 20% margin of safety t.o.v. de huidige share price. Ik zie het daarom zelfs nu een juist moment om ABBV te kopen. Je krijgt namelijk een hoog dividend met een mooie dividend-groei. Verder zien de financials er sterk uit en kunnen ze de problemen met Humira aan. ABBV is wel een volatiel bedrijf, dus er is altijd kans om een “betere” deal te vinden. Echter, op dit moment vind ik het een te mooi bedrijf om te laten varen.

Movers of the stock


ABBV is erg volatiel voor een blue chip stock. Dit komt door producten van een farmaceutisch bedrijf. Indien er slecht nieuws komt over één van haar producten, zal dit meteen te zien zijn in de koers. Verder reageerde ABBV hard op de aankondiging van de acquisitie van Allergan. De beurs vond de aankoop te duur en reageerde daar keihard op. Verder zorgde verschillende teleurstellingen van de pijplijn voor een dalende beurskoers. Ik zie dit voor de komende tijd voorkomen. Persoonlijk zie ik de koers schommelen tussen de 60 en 120 dollar op de korte termijn. Hier kun je je voordeel mee doen.


Conclusie

Ik kom tot de conclusie, dat Abbvie een prachtig bedrijf is. Het is een echte geld-koe met een enorme cashflow van 12,7 miljard in 2019. Verder heeft het een heel mooi dividend met een sterke groei de afgelopen jaren. Abbvie heeft wel een aantal grote problemen, wat typisch is voor deze industrie. 90% van de fase 1 projecten mislukken, zelfs 80% van de fase 2 projecten mislukt. Dit zijn zeer serieuze cijfers. Humira is ook een groot risico, wat wel zal worden opgevangen. Ik heb het volste vertrouwen in Rinvoq en Skyrizi als geweldige producten. Abbvie biedt op dit moment een behoorlijke Margin of Safety. Ikzelf zit al in Abbvie en zal het uitbreiden onder de 80 dollar.


NP: Farmaceutische bedrijven zijn vaak lastig te onderzoeken vanwege de vele background kennis, die je dient te vergaren. Deze informatie heb ik hier niet gedeeld.


Vragen/feedback over deze analyse? U kunt me altijd berichten via discord of email (nickstroeve@upcmail.nl)

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page