top of page

Geen tasjes meer in Europa, maar een obesitas medicijn

In het kort:

  • Novo Nordisk stijgt snel met een marktwaarde die dicht bij die van LVMH komt.

  • Het Deense farmaceutische bedrijf ziet een ongekende groei dankzij het succes van obesitas medicijn Wegovy.

  • Door recente resultaten uit onderzoek stijgt Novo Nordisk-aandelen naar een recordhoogte.

In de race naar de positie van Europa's grootste bedrijf, heeft een nieuwe uitdager de gigant Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) onder druk gezet. Die uitdager is niemand minder dan de Deense farmaceut Novo Nordisk.


Gisteren maakte de beurswaarde van Novo Nordisk een enorme sprong van $60 miljard, waarmee het steeg naar een indrukwekkende waarde van $423 miljard. Dit bracht het een stuk dichter bij LVMH’s beurswaarde van $442 miljard, waardoor het zijn positie versterkte als het op een na grootste bedrijf in Europa.



Hoewel Novo Nordisk oorspronkelijk gespecialiseerd was in het bestrijden van diabetes, heeft het in de laatste drie jaar veel aandacht gekregen dankzij haar obesitas medicijnen, waaronder de zeer populaire Wegovy. Sinds eind 2020 is het aandeel zelfs verdrievoudigd, waarmee het andere Europese zwaargewichten zoals Nestle en ASML voorbij schiet.


Een langverwachte studie toonde aan dat Wegovy het risico op hartaanvallen en beroertes significant verminderde. Het resultaat hiervan was een ongekende stijging van de aandelen met maar liefst 19% op één dag. Martin Holst Lange, vice-president van ontwikkeling bij Novo Nordisk, verwoordde het belang van deze bevindingen als volgt: "Mensen met obesitas hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, maar tot nu toe zijn er geen goedgekeurde geneesmiddelen die effectief gewichtsverlies en tegelijkertijd vermindering van het risico op een hartaanval of beroerte hebben aangetoond."


Het SELECT-onderzoek toonde aan dat het medicijn Wegovy niet alleen helpt bij gewichtsverlies, maar ook het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Met een deelname van 17.604 mensen boven de 45 jaar, die allemaal overgewicht hadden en eerder gediagnosticeerde hart- en vaatziekten hadden (zonder voorgeschiedenis van diabetes), was de studie zowel uitgebreid als diepgaand. Hierdoor zijn de resultaten van het onderzoek zeer betrouwbaar.


Met dit alles lijkt het erop dat LVMH zich moet voorbereiden op een felle strijd wie het grootste bedrijf van Europa gaat worden. En terwijl de wereld van luxe producten en geneesmiddelen misschien mijlenver uit elkaar lijken te liggen, is de strijd om de grootste te worden steeds spannender aan het worden.

 

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page