Deze miljardair investeert in dit ondergewaardeerde tech-aandeel
Uber heeft zichzelf in de afgelopen jaren stevig gepositioneerd als de dominante speler in zowel de mobiliteits- als bezorgindustrie. Wat begon als een taxidienst die via een app eenvoudig ritten koppelde aan chauffeurs, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd platform dat miljoenen gebruikers dagelijks van A naar B brengt en maaltijden bij mensen thuisbezorgt.
In de Verenigde Staten is Uber niet alleen de absolute marktleider op het gebied van taxi's, maar heeft het zich ook opgeworpen als een belangrijke speler in de maaltijdbezorging. Hier staat het bedrijf op de tweede plaats als het gaat om omzet uit food delivery. Internationaal heeft Uber een vergelijkbare positie weten te verwerven: het bedrijf domineert de taximarkt in maar liefst tien grote landen en heeft in zeven markten de leiding in maaltijdbezorging.
De kracht van Uber schuilt in de schaalgrootte en het bijbehorende netwerkeffect. Hoe meer mensen het platform gebruiken, hoe aantrekkelijker het wordt voor chauffeurs en restaurants om zich aan te sluiten. Dit creëert een zelfversterkend mechanisme waarin steeds meer gebruikers het platform omarmen, wat vervolgens weer leidt tot meer ritten, meer bestellingen en meer inkomsten. In het laatste kwartaal zag Uber het aantal actieve gebruikers met 14% stijgen naar 171 miljoen, terwijl het totaal aantal ritten met 18% groeide naar 3 miljard.

Naast deze netwerkeffecten heeft Uber nóg een strategisch voordeel dat vaak wordt onderschat: data. Dankzij de gigantische hoeveelheden ritten en bestellingen die dagelijks via het platform verlopen, heeft het bedrijf een schat aan informatie over reispatronen, vraagvoorspellingen en prijsstrategieën. Dit stelt Uber in staat om zijn dispatching, routeplanning en prijszetting steeds verder te optimaliseren, waardoor het platform efficiënter is dan dat van de concurrentie. Dit leidt tot een betere ervaring voor zowel chauffeurs als klanten en versterkt Uber’s positie als dé mobiliteitsaanbieder bij uitstek.

Toch kijkt Uber verder dan alleen mobiliteit en bezorging. Het bedrijf heeft zijn pijlen gericht op twee opkomende markten die de potentie hebben om de toekomst van transport en commerce te veranderen: autonoom rijden en digitale advertenties.
De toekomst van Uber zou weleens kunnen liggen in zelfrijdende voertuigen, en het bedrijf neemt nu al stappen om zich op deze revolutie voor te bereiden. In 2023 sloot Uber een strategische samenwerking met Waymo, de autonome rijdivisie van Alphabet (Google), om zelfrijdende taxi’s te integreren in het Uber-platform.
Deze samenwerking begon in Phoenix, waar Waymo’s zelfrijdende taxi’s beschikbaar werden gesteld via de Uber-app. De volgende stap in deze expansie is gepland voor 2025, wanneer het project wordt uitgebreid naar Austin en Atlanta. Dit is een belangrijke ontwikkeling, want als deze tests succesvol blijken, kan Uber zich positioneren als de belangrijkste marktplaats voor autonome voertuigen.
Volgens analisten heeft Uber een unieke kans om uit te groeien tot een onmisbare commerciële partner voor bedrijven die werken aan zelfrijdende technologie. CFRA-analist Shreya Gheewala benadrukte dat Uber met zijn gigantische gebruikersbestand en platforminfrastructuur een ideale springplank is voor bedrijven zoals Waymo om hun autonome voertuigen grootschalig uit te rollen.
Uber-CEO Dara Khosrowshahi ziet enorme kansen in autonoom rijden en schat dat deze markt alleen al in de Verenigde Staten een omvang van $1 biljoen zou kunnen bereiken. Als Uber erin slaagt om deze samenwerking met Waymo en andere zelfrijdende techbedrijven verder uit te breiden, zou het bedrijf op termijn kunnen overstappen naar een nieuw bedrijfsmodel zonder chauffeurs. Dit zou een gigantische impact hebben op de kostenstructuur, omdat het personeelsbestand een van de grootste uitgavenposten van Uber is. Door deze kosten te elimineren, zouden de winstmarges drastisch kunnen verbeteren.
Naast mobiliteit en maaltijdbezorging is er een derde pijler binnen Uber die nog relatief onderbelicht blijft, maar enorme potentie heeft: digitale advertenties. Dit segment wordt door veel beleggers nog niet volledig op waarde geschat, terwijl het juist een cruciale groeimotor kan worden in de komende jaren. Uber beschikt namelijk over een schat aan gebruikersdata, en dat biedt unieke mogelijkheden voor gerichte advertenties.

Een belangrijk voorbeeld hiervan is hoe Amazon zijn advertentieplatform heeft uitgebouwd. Door gebruik te maken van zijn gigantische winkeldata kan Amazon zeer gepersonaliseerde advertenties tonen aan consumenten, precies op het moment dat zij al actief zoeken naar producten. Uber heeft een soortgelijke strategische positie, maar dan in een andere context. Het bedrijf beschikt over waardevolle informatie over de reisgewoonten, bestellingen en locatie van zijn gebruikers. Dit stelt Uber in staat om merken en bedrijven gerichte advertentieruimte aan te bieden op een manier die veel effectiever kan zijn dan traditionele reclame.
Voor adverteerders biedt Uber een directe link met consumenten die al actief onderweg zijn of op het punt staan een aankoop te doen. Een restaurant dat veel bestellingen ontvangt via Uber Eats kan bijvoorbeeld extra zichtbaarheid krijgen door gesponsorde advertenties binnen de app. Of een retailer kan advertenties tonen aan gebruikers die regelmatig in een bepaalde winkelwijk reizen. Dit type hypergerichte marketing is bijzonder waardevol en heeft een veel hogere kans op conversie dan algemene online advertenties.
Volgens Thomas Champion, analist bij Piper Sandler, kan Uber’s advertentiebusiness tegen 2027 uitgroeien tot een marktsegment met een omzet van $5 miljard. Dit zou betekenen dat Uber niet alleen in mobiliteit en bezorging marktleider blijft, maar ook een serieuze speler wordt binnen de digitale advertentiemarkt. En dat is niet zomaar een willekeurige sector – digitale advertenties zijn een van de meest winstgevende segmenten binnen de techwereld.
Voor Uber betekent dit een enorme kans. Terwijl de mobiliteits- en bezorgsector onderhevig blijven aan concurrentie en regulering, biedt digitale advertenties een extra laag winstgevendheid die nauwelijks afhankelijk is van externe factoren. Dit kan het verschil maken in Uber’s lange termijnstrategie en het bedrijf helpen om zijn winstgevendheid naar een geheel nieuw niveau te tillen.
Uber’s recente kwartaalcijfers laten zien dat het bedrijf niet alleen groeit in marktaandeel, maar ook financieel steeds sterker wordt. De winstgevendheid neemt in rap tempo toe, en dat is een belangrijke reden waarom investeerders als Bill Ackman grootschalig in het aandeel zijn gestapt.
In het laatste kwartaal wist Uber zijn GAAP-winst te verviervoudigen. Dit werd deels geholpen door belastingvoordelen en opbrengsten uit investeringen, maar wat nog belangrijker is, is de onderliggende operationele groei. Uber’s gecorrigeerde EBITDA (winst voor rente, belastingen en afschrijvingen) steeg met 44% naar $1,8 miljard, wat aantoont dat het bedrijf zijn kernactiviteiten steeds efficiënter runt.
Daarnaast liet Uber een explosieve stijging in vrije kasstroom zien. Dit is een van de belangrijkste indicatoren voor de financiële gezondheid van een bedrijf, en Uber wist hier een groei van 122% te realiseren naar $1,7 miljard. Dit betekent dat Uber steeds meer cash genereert vanuit zijn eigen bedrijfsactiviteiten, zonder afhankelijk te zijn van externe financiering.

Het management is optimistisch over de toekomst en verwacht een jaarlijkse EBITDA-groei van ongeveer 30% tot 40% in de komende drie jaar. Dit suggereert dat Uber nog lang niet op zijn top zit en dat de winstgevendheid verder zal blijven stijgen, zeker als de advertentietak verder wordt uitgebouwd en autonoom rijden een grotere rol gaat spelen.
Maar hoe zit het met de waardering van het aandeel? Ondanks de sterke prestaties wordt Uber momenteel verhandeld tegen 21 keer de vrije kasstroom, wat een aanzienlijke korting is ten opzichte van het éénjaarsgemiddelde van 32 keer. Dit betekent dat het aandeel momenteel ongeveer 30% onder zijn historische waardering ligt, wat erop wijst dat de markt de groei en winstpotentie nog niet volledig heeft ingeprijsd.

Zelfs in vergelijking met de dieptepuntwaarderingen van eind 2024 blijft Uber aantrekkelijk geprijsd. In december vorig jaar bereikte het aandeel een dieptepunt waarbij het werd verhandeld tegen 19 keer de vrije kasstroom, slechts iets lager dan de huidige niveaus. Dit suggereert dat Uber, ondanks zijn recente opmars, nog steeds een koopkans biedt voor lange termijn beleggers.
Met een sterke aanwezigheid in mobiliteit en bezorging, een opkomende advertentiebusiness en de langettermijn belofte van autonoom rijden, lijkt Uber goed gepositioneerd om zijn winstgevendheid de komende jaren verder op te schalen. Voor beleggers die willen profiteren van de toekomstige groei van het bedrijf, zou dit het perfecte moment kunnen zijn om het aandeel aan de portefeuille toe te voegen.
Comments