top of page

Gaat BYD Tesla het laatste kwartaal inhalen in verkopen? Dit zeggen de cijfers

In het kort:

  • BYD vs. Tesla, neus aan neus op wereldwijde EV-markt: In het derde kwartaal van 2023 benaderde BYD Tesla sterk, waarbij het dicht in de buurt kwam wat betreft totale voertuigleveringen.

  • Week 51: BYD leidt in China, Tesla stabiel: In week 51 van 2023 toonde BYD een groei van 24%, Tesla een bescheiden 1%. Waardoor BYD nog steeds de Chinese markt aanvoert aan het einde van het jaar.

  • BYD's Europese expansie en EU-zorgen: BYD betreedt de Europese markt, bouwt een fabriek in Hongarije, maar de EU uit zorgen over verstorende subsidies, wat een boeiende dynamiek belooft in de strijd met Tesla.

Recente gegevens onthullen een boeiende dynamiek op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV's). In het derde kwartaal van 2023 presteerde BYD opmerkelijk goed, waarbij hun wereldwijde leveringen van elektrische voertuigen Tesla dicht naderden.



EV-Markt: BYD dicht op de hielen van Tesla in Q3

Beide automobiel titanen wisten wereldwijd ongeveer 17% van de totale markt voor puur elektrische voertuigen te veroveren. Hoewel Tesla de indrukwekkende mijlpaal van meer dan 435.000 afgeleverde voertuigen bereikte, hield BYD met 431.600 pure elektrische voertuigen de achterstand tot een minimaal verschil van slechts 3.500 voertuigen, wat neerkomt op bijna identieke prestaties.


Dit zei Charlie Munger begin dit jaar over BYD:


Verschuivende dynamiek in China: Tesla's licht dalende trend en BYD's impulsieve groei

De dynamiek tussen Tesla en BYD vertoont boeiende trends. Ondanks een lichte daling van 6,7% in de leveringen van Tesla in het derde kwartaal, presenteerde BYD een indrukwekkende stijging van 22,5% kwartaal-op-kwartaal voor pure elektrische modellen.


Terwijl Tesla na de vervanging van de Model 3 in oktober en november een opleving kende in de Chinese markt, lijkt BYD nog steeds op koers om Tesla in het vierde kwartaal te overtreffen en de mondiale kampioen in de verkoop van puur elektrische voertuigen te worden.


Hieronder de recente verkoopcijfers uit China van BYD:


Week 51 verkoopcijfers: BYD leidt de race

Week 51 van 2023, tussen 18 en 24 december, bracht een opvallende verschuiving in de dynamiek van de markt. Tijdens deze week onderging de markt een massale eindejaarsverkoop-boost, behalve voor kleinere merken zoals Xpeng en Denza, die beide een neerwaartse trend van ongeveer 20% vertoonden. BYD toonde echter een indrukwekkende groei van 24%, terwijl Tesla grotendeels stabiel bleef met een bescheiden groei van 1%.


Tesla verkopen in dezelfde periode in China:


Tesla's China-specifieke prestaties en wereldwijde uitvoer

Terwijl BYD ambitieuze doelen nastreeft, heeft Tesla zijn eigen prestaties te melden. In week 51 registreerde Tesla in China 18.500 EV's, wat neerkomt op een stijging van 1,09% ten opzichte van de vorige week. Tussen 1 en 24 december verkocht Tesla 60.200 voertuigen in China.


Opvallend is dat Tesla in november 82.432 in China vervaardigde voertuigen verkocht, waarvan 65.504 op de binnenlandse markt werden verkocht en 16.928 werden geëxporteerd vanuit de Giga Shanghai-fabriek naar overzeese markten. De vraag is nu of BYD, met een intensivering van de verkopen buiten China, Tesla wellicht in zal kunnen halen wat betreft totale verkoop van elektrische auto´s.


BYD versus Tesla: een Europese strijd ontvouwt zich

De strijd tussen BYD en Tesla gaat een nieuwe fase in met BYD's expansie naar Europa, waar het de Luxemburgse markt betreedt via een partnerschap met Car Avenue. Hoewel Tesla al enkele jaren aanwezig is op de Luxemburgse automarkt, intensiveert BYD als de grootste concurrent van Tesla zijn aanwezigheid in Europa.



Vanaf januari zal Car Avenue ook BYD-voertuigen aanbieden in Luik, België, met verdere openingen van BYD-autodealers gepland in Charleroi en Namen. Deze uitbreiding weerspiegelt de groeiende interesse in elektromobiliteit en duurzame transportoplossingen in België en Luxemburg.


De Europese Unie maakt zich zorgen over de verstorende subsidies die de Chinese autofabrikant van de overheid ontvangt, waardoor BYD zijn voertuigen tegen aanzienlijk lagere prijzen kan aanbieden dan zijn concurrenten.


BYD's Europese productiefaciliteit

In een gedurfde zet heeft BYD, de belangrijkste concurrent van Tesla in China, aangekondigd dat het zijn eerste fabriek voor elektrische auto's in Europa zal bouwen, nabij Szeged in Hongarije. Deze investering zal duizenden nieuwe banen opleveren en de nieuwste technologieën bieden in de branche van de toekomst.


Het kostte 224 onderhandelingsrondes om de stad als locatie voor Europese expansie veilig te stellen. BYD's fabriek voor nieuwe energievoertuigen (NEV) zal de grootste buitenlandse investering in de geschiedenis van Hongarije zijn. BYD zal ook profiteren van EU-subsidies en mogelijk invoerrechten kunnen omzeilen.



Het wordt verwacht dat BYD Tesla voor het eerst zal overtreffen in het aantal verkochte elektrische auto's in dit kwartaal. Met zijn eerste fabriek voor elektrische auto's in Europa wordt BYD directe concurrentie voor alles wat Tesla produceert in zijn Berlin Gigafactory, inclusief de betaalbare massamarkt-elektrische auto, Model 2.


Conclusie

Terwijl 2023 zijn einde nadert, wordt de Chinese EV-markt gekenmerkt door intense concurrentie en dynamische marktontwikkelingen. BYD, Tesla en andere spelers strijden om dominantie in deze snel evoluerende ruimte, met prijsoorlogen, technologische verschuivingen en wereldwijde expansieplannen die de markt blijven vormgeven.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page