top of page

Dit is hoe AI ook jouw werk gaat veranderen

In het kort:

  • Multimodale AI-modellen zullen bedrijfsprocessen verbeteren maar vooral veranderen, door te werken met tekst, beelden, audio en video.

  • Bedrijven zullen erop focussen om hun prompts te verfijnen om alles binnen het bedrijfsproces te verbeteren, van e-mailmarketing tot klantenservice.

  • Samenwerking met generatieve AI wordt een essentiële nieuwe werkritme, waarbij AI suggesties doet die werkprocessen versnellen of nieuwe werkstromen openen.


Laat ik beginnen bij het begin, de angst voor het vervangen van menselijke arbeiders door AI is niet geheel ongegrond. Automatisering heeft industrieën getransformeerd, en AI staat op het punt deze trend te versnellen. Repetitieve taken, data-analyse en zelfs sommige aspecten van klantenservice zijn vatbaar voor overname door steeds geavanceerdere algoritmes.


Een recente studie uit 2024 onthulde dat 30% van de werknemers vreest dat hun banen binnenkort door AI zullen worden vervangen. Dit blijken met name jongeren die net beginnen met werken die hier bezorgd over te zijn, wat natuurlijk niet gek is gezien de lange loopbaan die zij nog voor zich hebben. Het McKinsey Global Institute schat dat tot 800 miljoen banen wereldwijd tegen 2030 verloren kunnen gaan aan automatisering. Het rapport benadrukt echter ook de creatie van tot 950 miljoen nieuwe banen in dezelfde periode. Dit zet dit hele verhaal maar weer in een ander perspectief, al moeten we natuurlijk ook meenemen dat de bevolking hoogstwaarschijnlijk ook zal groeien.


De huidige AI-systemen blinken uit in specifieke taken maar worstelen op dit moment nog met complexe besluitvorming, creativiteit en taken die sociale en emotionele intelligentie vereisen — allemaal cruciale aspecten van veel banen.



Werkvervanging: realiteit of overdreven hype?

Hoewel volledige vervanging van banen door AI onwaarschijnlijk is, zullen sommige sectoren ongetwijfeld significante verstoringen ervaren door de komst van AI op de werkvloer. Productie, transport en administratieve rollen met een hoge mate van repetitiviteit lopen het grootste risico.


De toekomst van werk zal eerder een transformatie inhouden dan een complete revisie is de verwachting. Banen zullen veranderen, waarbij nieuwe vaardigheden nodig zijn om te complementeren en samen te werken met AI. Het meest waarschijnlijke scenario is een toekomst waarin mensen en AI samenwerken, in plaats van tegen elkaar zoals vaak gedacht wordt. AI kan zich bezighouden met repetitieve taken, data-analyse en zelfs sommige aspecten van creatieve content-generatie, maar er zal, in ieder geval op dit moment, altijd een eindoordeel nodig zijn van een daadwerkelijk persoon.


De banen die AI waarschijnlijk zal vervangen, bevinden zich in uiteenlopende sectoren, waaronder transport en logistiek, administratieve en kantoorfuncties, productie, en de dienstensector, zoals voedselservice. Deze sectoren zijn voornamelijk kwetsbaar vanwege de efficiëntie die AI-systemen kunnen bieden - ze kunnen taken vaak sneller, nauwkeuriger en tegen lagere kosten voltooien dan menselijke werknemers. Routine, repetitieve taken zoals gegevensinvoer, basis klantenservicefuncties en boekhouding zijn bijzonder kwetsbaar. Ook banen in de productie lijn lopen zeker risico omdat robots doorgaans sneller werken binnen de processen dan mensen, en geen pauzes nodig hebben.


Stel je bijvoorbeeld voor dat dokters AI gebruiken om patiëntgegevens te analyseren en voorlopige diagnoses te genereren, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan de patiënten zelf. Advocaten kunnen AI dan weer inzetten voor juridisch onderzoek en document-review, en daardoor hun expertise juist meer richten op strategie en klantcommunicatie.


De cijfers op dit moment

Wanneer we kijken naar de werkgelegenheidsgegevens van het afgelopen decennium is de aanhoudende trend van automatisering niet gepaard gegaan met dramatische werkloosheidsverhalen. Integendeel. Werkloosheidscijfers bevinden zich op extreem lage niveaus, met 3,9% in de VS en 6,4% in de eurozone, terwijl de zoektocht naar geschoolde werknemers al jaren aan de gang is. In de VS zijn er nog steeds 8,9 miljoen vacatures per januari 2024, waardoor het vacaturepercentage op 5,3% blijft, terwijl in de eurozone het seizoen-gecorrigeerde vacaturepercentage in het vierde kwartaal van 2023 op 2,8% stond, met België (4,7%* 3Q 2023), Nederland (4,4%), Oostenrijk (4,2%* 3Q 2023) en Duitsland (3,8%) die de hoogste vacaturepercentages noteerden. Tussen 2012 en 2022 steeg de totale werkgelegenheid met 15,8 miljoen in de VS en 13,8 miljoen in de eurozone.



Wat is veranderd in debatten over technologie en werknemers, is echter het soort werknemers dat wordt getroffen. Terwijl de vooruitgang in technologie in de jaren 1900 erg gericht was op handarbeiders, heeft de technologische ontwikkeling sinds de jaren 2010 zich ook gericht op het vermogen van computers om niet-routinematige, cognitieve taken uit te voeren, met als bijgevolg ook veel kantoorbanen en zogenaamde kenniswerkers te beïnvloeden.


Hoe ga je het zelf merken in je werk?

In 2024 zullen we waarschijnlijk al de ware kracht van multimodale AI ervaren - dit wil zeggen, een technologie die informatie begrijpt en verwerkt over verschillende modaliteiten heen, zoals tekst, beelden, audio en video. Dit betekent een revolutionaire verandering voor organisaties van elke omvang, met name voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB's).


Stel je voor dat de eigenaar van een lokale fietsenwinkel een foto van een klant ontvangt met een probleem en dat AI onmiddellijk de afbeelding begrijpt en het probleem beschrijft. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor efficiëntere en effectievere communicatie en probleemoplossing binnen bedrijven.


De kunst van het verfijnen van prompts

Een belangrijk aspect van generatieve AI binnen bedrijven is de interactie tussen mens en machine via prompts. Bedrijven zullen hun prompts aanscherpen om alles te verbeteren, van content-creatie voor e-mailmarketingcampagnes tot het opstellen en verfijnen van klantensupportreacties.


Voor het MKB kan dit betekenen dat ze een klantenmail opstellen die een speciale aanbieding presenteert, praat over eerdere aankopen en een stem weergeeft die nauwkeurig weerspiegelt wat er speciaal is aan werken met deze aanbieder. Wil je dit zelf ook gaan gebruiken in je werk? Dan zijn tips voor het schrijven van effectieve prompts het gebruik van natuurlijke taal, duidelijk en bondig zijn, context bieden, specifieke en relevante trefwoorden gebruiken en proberen complexe taken op te splitsen in afzonderlijke prompts.


Generatieve AI staat op het punt de manier waarop we werken fundamenteel te veranderen, van het verbeteren van bedrijfsprocessen tot het verfijnen van communicatie met klanten en het creëren van een nieuw werkritme dat technologie en menselijke inzicht samenbrengt.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page