Dit aandeel stijgt 12% na sterke gebruikersgroei en verhoogde outlook
- Arne Verheedt
- 21 uur geleden
- 5 minuten om te lezen
In het kort
Dit bedrijf rapporteerde een omzet van $1,08 miljard in Q2 2025, onder de analistenverwachting van $1,27 miljard.
De nettowinst per aandeel kwam uit op – $0,41, terwijl analisten rekenden op – $0,36.
Het aandeel steeg met 12 % dankzij sterke groei in bookings, gebruikersactiviteit en een verhoogde outlook.
Roblox liet in het tweede kwartaal van 2025 zien dat het platform nog steeds enorm aan populariteit wint. Gemiddeld telde het bedrijf 111,8 miljoen dagelijkse actieve gebruikers (DAUs), een stijging van 41 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal bestede uren steeg naar een ongekende 27,4 miljard, wat neerkomt op een stijging van 58 procent.
Dit zijn groeicijfers die zelfs in de snelgroeiende game-industrie opvallen. Roblox lijkt daarmee succesvol te profiteren van zijn positie als platform voor virtuele beleving en sociale interactie onder jongeren wereldwijd.
De piek in gebruikersactiviteit is grotendeels toe te schrijven aan virale games zoals Grow a Garden en 99 Nights in the Forest, die elk miljoenen spelers aantrokken. Vooral Grow a Garden sprong eruit met een wereldrecord in het aantal gelijktijdige spelers, wat aantoont dat virale content een doorslaggevende factor blijft in het succes van het platform.
Roblox boekt indrukwekkende groei in dagelijkse actieve gebruikers:

Virtuele economie floreert, omzet blijft achter
Hoewel gebruikersactiviteit en betrokkenheid indrukwekkend waren, bleef de omzet van Roblox achter bij de verwachtingen van analisten. Het bedrijf rapporteerde een omzet van $1,08 miljard, wat een stijging van 21 procent betekent ten opzichte van het vorige jaar, maar alsnog onder de consensus van $1,27 miljard ligt.
Roblox mist omzetverwachting in Q2 2025 ondanks sterke gebruikersgroei:

Het belangrijkste lichtpunt is de groei van de zogeheten bookings, een vooruitlopende indicator voor omzet die de directe verkoop van virtuele valuta op het platform weerspiegelt. De totale bookings kwamen uit op $1,44 miljard, een stijging van 51 procent op jaarbasis en ruimschoots boven de verwachting van circa $1,25 miljard.
De gemiddelde opbrengst per gebruiker (ABPDAU) steeg met 7 procent naar $12,86. Dit toont aan dat niet alleen meer mensen actief zijn op Roblox, maar dat ze ook meer uitgeven aan virtuele goederen en belevingen binnen het platform.
Roblox ziet gemiddelde opbrengst per gebruiker met 7 procent stijgen in Q2 2025:

Roblox lijdt groter verlies dan verwacht
Dat is slechter dan de analistenverwachting van -$0,36 en onder de eerdere raming van bijvoorbeeld Wedbush, die een verlies van -$0,38 voorzag. De verliezen zijn deels te wijten aan aanzienlijke kosten voor infrastructuur, ontwikkelaarsbetalingen, onderzoek en veiligheid.
Toch zijn er ook positieve signalen. De aangepaste EBITDA, een maatstaf die corrigeert voor niet‑operationele kosten zoals afschrijvingen en aandelencompensatie kwam uit op $18,4 miljoen. Daarnaast genereerde Roblox een vrije kasstroom van $176,7 miljoen, een stijging van 58 procent ten opzichte van vorig jaar. De totale liquide middelen bedroegen $4,74 miljard, met een netto liquiditeit van $3,73 miljard.
Overzicht free cash flow van Roblox sinds Q2 2023:

Roblox verhoogt verwachtingen voor Q3 en volledig boekjaar 2025
Het management van Roblox toonde zich optimistisch over de rest van het jaar en verhoogde de vooruitzichten voor zowel het derde kwartaal als het volledige boekjaar 2025.
Voor het derde kwartaal rekent het bedrijf op een omzet tussen $1,11 en $1,16 miljard en bookings van $1,59 tot $1,64 miljard aanzienlijk boven eerdere ramingen van circa $1,41 miljard. Voor het volledige jaar worden nu bookings van $5,87 tot $5,97 miljard verwacht, tegen een eerdere schatting van $5,29 tot $5,36 miljard.
Deze opwaartse bijstelling is volgens CEO David Baszucki te danken aan het succes van meerdere virale ervaringen en verbeteringen in infrastructuur, zoekfunctionaliteit en monetisatie van het platform. Roblox wil op termijn 10 procent van de wereldwijde markt voor gaming-content aantrekken via zijn ecosysteem van developers en gebruikers.
Aandeel Roblox stijgt 12 procent na sterk groeiverhaal
De beurs reageerde positief op de kwartaalresultaten en de verhoogde outlook. Het aandeel steeg op de dag van publicatie met 12 procent, met een piek van 19 procent in de premarkethandel. Daarmee zette Roblox een van zijn sterkste beursdagen neer sinds de beursgang.
Beleggers lijken vooral onder de indruk van de robuuste groei in gebruikersactiviteit en virtuele aankopen. Ondanks het feit dat de omzet en winstgevendheid onder de verwachtingen bleven, zien investeerders voldoende perspectief op lange termijn door de kracht van het netwerk en de schaalbaarheid van het platform.
Roblox kwartaalcijfers positief ontvangen, aandeel stijgt 12 procent:

Kostenstructuur onder druk
Toch blijven de kostenstijgingen een aandachtspunt. In Q2 2025 gaf Roblox $316 miljoen uit aan betalingen aan developers, een stijging van meer dan 52 procent op jaarbasis. Ook de kosten voor infrastructuur, veiligheid en onderzoek en ontwikkeling namen toe tot respectievelijk $152,6 miljoen en $385 miljoen.
De stijgende kosten illustreren enerzijds de investeringsfase waarin Roblox zich bevindt, maar roepen ook vragen op over wanneer en hoe het bedrijf richting structurele winstgevendheid kan bewegen. Vooral de hoge uitgaven aan aandelencompensatie in Q2 goed voor $244,8 miljoen zorgen voor een verwatering van het aandeel.
Roblox richt zich op metaverse en e‑commerce als groeistrategie
De strategische richting van Roblox is duidelijk: het platform wil verder uitgroeien tot een virtuele wereld waar gebruikers niet alleen gamen, maar ook sociale, educatieve en commerciële ervaringen opdoen.
Het bedrijf investeert in AI, betere contentcuratie, reclameformats, genrediversificatie en tools voor creators. De ambitie om een IP‑licentiemanager en e‑commerce integraties toe te voegen wijst op een bredere strategie waarbij Roblox zich als metaverse-ecosysteem positioneert.
Met een wereldwijd bereik en een jong, loyaal publiek lijkt het platform hiervoor goed gepositioneerd, mits het in staat is om de operationele kosten onder controle te houden en risico’s rondom kindveiligheid, regelgeving en technologische infrastructuur adequaat te managen.
Perspectieven en risico’s voor beleggers
Voor beleggers is Roblox op dit moment een uitgesproken groeiverhaal, maar wel met een fors risicoprofiel. De onderneming heeft bewezen dat het in staat is om wereldwijd honderden miljoenen gebruikers te binden, een levendige virtuele economie te stimuleren en een aantrekkelijk ecosysteem voor developers neer te zetten.
Tegelijkertijd zijn er structurele onzekerheden over het pad naar winstgevendheid, de afhankelijkheid van virale content en de schommelingen in gebruikersgedrag. Daarbij komt dat de huidige waardering torenhoog is: met een price-to-sales (P/S) ratio van 21 en een price-to-book (P/B) ratio van 273 noteert Roblox op niveaus die alleen houdbaar zijn als het bedrijf zijn groei op termijn weet om te zetten in structurele winst.
Als Roblox erin slaagt om de transitie te maken van een populair gamingplatform naar een universeel virtueel ecosysteem met geïntegreerde e‑commerce, IP‑rechten en reclame-inkomsten, dan kan het zijn marktpotentieel spectaculair vergroten. Beleggers doen er dan ook goed aan om niet alleen gefascineerd te raken door de indrukwekkende gebruikersgroei, maar vooral ook kritisch te kijken naar de financiële fundamenten en de route naar duurzame waardecreatie. De komende kwartalen zullen cruciaal zijn in het toetsen van dat toekomstscenario.