Tesla zet record aantal leveringen neer
We moeten het hebben over de meest recente productie- en leveringscijfers van Tesla voor het eerste kwartaal van 2023.
Zoals je misschien al hebt gehoord, heeft Tesla een nieuw record gevestigd met meer dan 400.000 geleverde voertuigen in één kwartaal. Dat is een indrukwekkende prestatie, maar wat betekent het eigenlijk voor Tesla en de toekomst van de elektrische mobiliteit?
Laten we eens kijken naar de belangrijkste cijfers en wat ze ons vertellen
Ten eerste, de totale leveringen in Q1 2023 waren 422.875, een stijging van 36% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, en 4% ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit laat zien dat de vraag naar Tesla's voertuigen nog steeds sterk is, ondanks de concurrentie van andere fabrikanten en de uitdagingen van de pandemie. Komt ook gedeeltelijk door de oorlog die Tesla startte tegen andere auto makers.
Het grootste deel van de leveringen bestond uit Model 3 en Model Y, de goedkopere en populaire modellen die samen meer dan 97% van de leveringen uitmaakten. De Model S en Model X, de duurdere en luxere modellen, waren goed voor slechts 2% van de leveringen. Dit komt waarschijnlijk omdat Tesla bezig is met het vernieuwen van deze modellen met een nieuw ontwerp en betere prestaties. De verwachting is dat de leveringen van deze modellen zullen toenemen in de komende kwartalen, als Tesla meer klanten kan aantrekken die op zoek zijn naar een premium elektrische auto.
Ten tweede, de totale productie in Q1 2023 was 440.808, een overschot van ongeveer 18.000 voertuigen ten opzichte van de leveringen. Dit betekent dat Tesla zijn voorraad heeft vergroot om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen. Het is ook een teken dat Tesla zijn productiecapaciteit heeft verbeterd, dankzij de uitbreiding van zijn fabrieken in de VS, China en Duitsland. Tesla produceerde bijna 20.000 Model S en X voertuigen, en meer dan 421.000 Model 3 en Y voertuigen in het eerste kwartaal. Tesla zei dat het zijn productiemix meer gelijkmatig over de regio's heeft verdeeld, wat betekent dat het meer voertuigen lokaal kan produceren en leveren, waardoor het transportkosten en invoerrechten kan besparen.
Ten derde, Tesla gaf geen productie- en leveringscijfers voor zijn zware vrachtwagen, de Semi. De Semi is een ambitieus project dat Tesla in 2017 aankondigde en dat belooft een revolutie teweeg te brengen in de transportsector met een elektrische vrachtwagen die tot 800 km kan rijden op één lading. Tesla begon met de levering van de Semi in december 2022, maar het is niet duidelijk hoeveel exemplaren er tot nu toe zijn geproduceerd of geleverd. Ik hoop dat Tesla meer informatie zal geven over de Semi in zijn volgende kwartaalrapport of tijdens zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
Tot slot wil ik nog even ingaan op het nieuws dat Tesla een nieuwe fabriek gaat bouwen in Monterrey, Mexico. Dit is een verrassende zet van CEO Elon Musk, die in maart aankondigde dat hij plannen had om een fabriek te openen in Mexico, op slechts een dag rijden van zijn fabriek in Austin, Texas. Musk zei dat de Mexicaanse fabriek zich zal richten op het produceren van batterijen en zonnepanelen voor Tesla's voertuigen en energieproducten. Dit kan een slimme strategie zijn om te profiteren van de lagere arbeidskosten en belastingvoordelen in Mexico, en het opschalen van Tesla's batterij en zonnepanelen tak!
De vorige kwartaalcijfers heb ik hier besproken in deze video:
LEES OOK:
Tesla tegen de concurrentie
Tesla zet meer druk op concurrenten
Tesla levert minder auto’s dan verwacht
Tesla krijgt een pak slaag van beleggers
Tesla verklaart oorlog aan de auto industrie