Het onophoudelijke succes van Apple: hoe een pionier de wereld blijft leiden
Apple is tegenwoordig zonder twijfel een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Het bedrijf dat bekend staat om zijn innovatieve producten met een modern design, heeft een ongekend succesverhaal gecreëerd dat vrijwel alle concurrentie ver achter zich laat. Maar zelfs bijna 50 jaar na de oprichting blijft Apple nog steeds winnen. Het aandeel heeft de afgelopen tientallen jaren fantastisch gedaan en ook dit jaar laat het de S&P 500 wederom ver achter zich. In dit artikel werpen we een blik op de factoren die bijdragen aan het succes van Apple en een aantal belangrijke nieuw innovaties die ervoor kunnen zorgen dat ook in de toekomst Apple zal blijven domineren. Allereerst nemen we in dit artikel nog een kijkje in de recentelijke kwartaalcijfers (Q2) van Apple.
Apple verslaat alweer de verwachtingen
Apple heeft de verwachtingen dit kwartaal wederom overtroffen. De winst per aandeel bedroeg $1,52 (analisten voorspelden $1,43) en een omzet van $94,84 miljard (analisten voorspelden $92,84 miljard). Het grootste deel van de positie verrassing in omzet werd veroorzaakt door de iPhone, waarvan de opbrengsten in het afgelopen kwartaal $51,33 miljard bedroegen, wat neerkomt op een stijging van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit overtrof de verwachtingen van Wall Street, die uitgingen van een omzet van $48,66 miljard in het afgelopen kwartaal.
De resultaten van de overige segmenten zijn wisselend: Omzet uit het service-segment bedroegen $20.91 miljard, wat net onder de verwachtingen van $20.96 miljard ligt. De totale opbrengsten uit de iPad van $6.67 miljard vallen in lijn met de verwachtingen. De wearables, home and accessoires omzet van $8.76 miljard zijn hoger dan de verwachte $8.38 miljard. De omzet van Mac-books vallen tot slot weer tegen: een totale verkoop van $7.17 miljard is lager dan de verwachte $7.78 miljard.
Het bestuur van Apple heeft bovendien aangekondigd dat er een nieuw share buyback programma is goedgekeurd om tot wel $90 miljard aan aandelen van het bedrijf terug te kopen. Dit betekent dat het bedrijf bereid is om een groot deel van zijn beschikbare geldmiddelen te gebruiken om zijn eigen aandelen terug te kopen. Dit kan een positief signaal zijn, omdat het aangeeft dat het management van Apple vertrouwen heeft in de toekomstige prestaties van het bedrijf en het bereid is om kapitaal terug te geven aan aandeelhouders. Aan de andere kant kan het ook een teken zijn dat het bedrijf geen groeimogelijkheden ziet voor zijn kapitaal en daarom besluit om het terug te geven aan de aandeelhouders.
Tot slot heeft Apple aangekondigd dat het haar dividend zal verhogen met (slechts) 4,3% naar $0,24 per aandeel per kwartaal. Voor beleggers kan dit enigszins teleurstellend zijn vanwege de hoge dividendverhogingen van de afgelopen jaren, maar het ligt wel in lijn met de cijfers van dit kwartaal. Voor het bedrijf zelf lijkt het me daarom een verstandige keuze. Leuk feitje overigens: Topbelegger Warren Buffett zal hierdoor ruim 210 miljoen dollar aan dividend ontvangen.
De opkomst van Apple in de financiële sector
De grootste en meeste recentelijke ontwikkelingen van Apple spelen zich af in de financiële sector. Apple heeft de afgelopen tijd namelijk een aantal grote stappen gezet om zo verder door te kunnen dringen tussen de grote financiële instanties. Het bedrijf begeeft zich inmiddels zelfs al in het bankwezen door het introduceren van een spaarrekening. In samenwerking met Goldman Sachs biedt Apple een spaarrekening aan met een relatief hoge rente. Deze spaarrekening is exclusief voor Apple Card-houders. Tegenwoordig kennen we Apple op financieel gebied alleen nog maar van Apple Pay, maar dat zal steeds meer gaan veranderen. Het doel van Apple is namelijk simpel: een dominante speler worden in de financiële sector.
De nieuwe spaarrekening van Apple en Goldman Sachs biedt een jaarlijkse rente van 4,15%, wat hoger is dan de gemiddelde spaarrente die de grote banken aanbieden. Dit is trouwens niet de eerste stap die Apple zet in het financiële landschap. We hebben Apple Pay al even behandeld, maar Apple heeft dit jaar ook Apple Pay Later gelanceerd. Apple Pay Later is te vergelijken met Klarna: consumenten kunnen aankopen opsplitsen in verschillende delen en zo in meerdere termijnen betalen.
Hoewel deze nieuwe financiële producten en innovaties op korte termijn waarschijnlijk slechts een minimale impact zullen hebben op de totale resultaten van Apple, is het wel een goed voorbeeld van hoe Apple zijn middelen inzet om nieuwe markten te verkennen om zo in de toekomst te kunnen blijven groeien.
Apple beschikt over een sterke competitieve voordelen en een unieke marktpositie
Het succes van Apple is voor een groot deel te verklaren door de sterke competitieve voordelen waarover het bedrijf beschikt. Een van de belangrijkste competitieve voordelen van Apple is de samenhang tussen de verschillende producten en diensten (services) in hun ecosysteem. Alle producten en diensten van Apple integreren naadloos en werken heel goed samen, waardoor gebruikers vaak voor Apple blijven kiezen, zelfs als concurrenten soms betere producten hebben. Denk bij het ecosysteem van Apple aan bijvoorbeeld het iOS-systeem of de iCloud.
Het gevolg hiervan is dat veel mensen geneigd zijn om een aankoop bij Apple ook andere producten en services te kopen die aansluiten op hun al bestaande producten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het afsluiten van een betaald abonnement voor iCloud-opslag, na het kopen van een iPhone. Dit ecosysteem verhoogt de gemiddelde opbrengst per klant en leidt tot een loyale klantenkring. Bovendien heeft Apple een reputatie opgebouwd als producent van kwalitatief hoogwaardige producten die innovatief zijn en gemakkelijk in het gebruik.
Een ander belangrijk concurrentievoordeel van Apple is de omvang van hun grote en loyale klantenbestand. Apple heeft een grote en snelgroeiende installatiebasis van 1,3 miljard actieve apparaten in januari 2018. Dit, samen met de zeer hoge klanttevredenheid en loyaliteit, maakt de toekomst voor Apple veelbelovend. Dit grote en groeiende klantenbestand zal naar verwachting leiden tot groei in Apple's dienstenopbrengsten, die een hoge marge hebben en de afgelopen jaren sterk zijn gegroeid.
Tot slot heeft Apple een sterke merknaam die vertrouwen uitstraalt. Apple heeft een waardevol aanbod dat door veel mensen wordt gewaardeerd. Deze merknaam draagt bij aan de klantloyaliteit en geeft het bedrijf sterke prijskracht. Het merk van Apple is gebaseerd op innovatie, het bieden van kwalitatief hoogwaardige producten en diensten, en een geschiedenis van veiligheid en bescherming tegen hackers en gegevensdieven. Hoewel Apple de afgelopen tijd in het nieuws is geweest vanwege verschillende controverses, zoals het vertragen van oudere iPhones, lijkt de lange termijn kracht van het merk niet veel te zijn aangetast.
Een nieuwe kans voor Apple met de vervanger van Google Maps
Apple heeft bovendien ook nog recentelijk Apple Business Connect gelanceerd. Dit is een nieuwe functie die bedrijven in staat stelt om plaatskaarten te creëren waarmee ze ontdekt kunnen worden via Apple Maps (de Google Maps van Apple). Bedrijven kunnen bepaalde call-to-actions aanbieden binnen een omgeving, zoals eten bestellen, een reservering maken of een afspraak plannen. Een gebruiker in deze omgeving zal deze dan te zien kunnen krijgen op Apple Maps.
Door het aanbieden van deze functie stimuleert Apple bedrijven om zichzelf te promoten op het platform van Apple om zo meer publiciteit te genereren. Dit draagt bij aan het verbeteren van het nieuwe advertentiemodel van Apple en op deze manier meer opbrengsten te genereren.
Daarnaast heeft Apple samenwerkingen met grote andere bedrijven zoals Instacart, Booking.com en OpenTable om transacties via Apple Maps te vergemakkelijken. Dit zou ertoe kunnen leiden dat nog meer bedrijven besluiten om plaatskaarten aan te bieden, wat op zijn beurt de activiteit onder gebruikers nog verder zou kunnen stimuleren.
Apple Business Connect stelt bedrijven ook in staat om tijdelijke aanbiedingen en aankondigingen te delen. Dit kan nuttig zijn als gebruikers Apple Maps en andere Apple apps raadplegen voor speciale aanbiedingen. Dit zal de aantrekkelijkheid voor adverteerders verhogen om van Apple’s advertentiemodel gebruik te maken. Ook deze innovatie is nog relatief klein en brengt weinig geld in het laatje, maar kan in de toekomst zonder meer een signifanct verdienmodel worden.
De waardering van Apple
Dan rest nog de vraag: is Apple aantrekkelijk gewaardeerd op dit moment? Het bedrijf heeft een enorme marktwaarde en heeft het de afgelopen jaren fantastisch gedaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een relatief hoge waardering (premium) op het aandeel is gekomen, wat tot nu toe niet veel beleggers heeft tegengehouden.
Toch zijn er enkele factoren waarvoor beleggers gewaarschuwd moeten zijn. Ten eerste is de groei van Apple de afgelopen jaren afgenomen. Dit is een belangrijke factor om rekening mee te houden, omdat de toekomstige groei voor een groot deel de hoge waardering verantwoord. Ten tweede is de marktwaarde van Apple enorm, wat betekent dat het bedrijf niet veel verder kan groeien zonder echt innovatieve producten te ontwikkelen die nieuwe markten kunnen aanboren. In dit artikel hebben we weliswaar een aantal interessante innovaties besproken, maar het is zaak voor Apple om deze zo snel mogelijk in commerciële resultaten om te kunnen zetten.
Apple wordt momenteel verhandeld tegen een PE-ratio van 28, wat aanzienlijk hoger is dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar van 20. Dit betekent simpelweg dat beleggers vandaag de dag bereid zijn meer te betalen voor elke dollar aan winst die Apple genereert dan in de voorgaande jaren.
Hoewel sommige wijzen op de share buybacks van Apple, is het de vraag of de toekomstige rendementen voor beleggers vergelijkbaar zullen zijn met de afgelopen vijf jaar. Bovendien is het discutabel of het inkopen van aandelen tegen huidige prijzen waarde toevoegt of dat het juist waarde vernietigd. Voor het management is het in ieder geval een makkelijke manier om cash te alloceren.

We steken enorm veel tijd in dit soort artikelen omdat we het leuk vinden om hiermee bezig te zijn dus als je ons wil bedanken: Like deze post en deel het met mensen die het ook interessant vinden!
Meer omzet zullen ze nog wel aanboren met nieuwe markten zoals de geruchten over een Apple bril /headset, auto. Wellicht groein ze toch door ook mede op de Indiase markt. Ze hebben al lang zoveel cash dat ze niet weten wat ze er mee moeten in mijn beleving, al sinds de komst van de iPhone. Inkoop eigen aandelen lijkt nu op een hoge koers. Aandeel staat dicht bij ath.