top of page

Dit software bedrijf gaat profiteren van AI

In het kort:

  • Adobe introduceert nieuwe AI-functies in populaire software zoals Creative Cloud en Photoshop, met als hoogtepunt de onthulling van Adobe Firefly.

  • Adobe's gebruikersvriendelijke benadering blijkt uit hun "credits" systeem. Abonnees krijgen maandelijkse gratis credits om de AI-tools te gebruiken, die bijgekocht kunnen worden.

  • Adobe zorgt voor betrouwbaarheid en auteursrechtelijke bescherming met hun gelicenseerde content.


Voor velen van ons is het creëren van professionele afbeeldingen een wens die vaak buiten bereik blijft. Dit is alleen mogelijk voor échte designers, toch? Maar nu komt Adobe met een product die dit toch mogelijk maakt. De softwaregigant onthulde deze week nieuwe AI-versies van populaire software zoals Creative Cloud en Photoshop, samen met hun nieuwste creatie, Adobe Firefly.


Firefly, dat eerst in maart als bèta werd geïntroduceerd, maakt gebruik van tekst-naar-afbeelding tools en tekst effecten, een primeur voor Adobe. Als reactie op het succes voegde Adobe ook AI-gebaseerde bewerkingstools toe aan zowel Firefly als Photoshop. Het lijkt erop dat Adobe's investering in AI niet alleen een stap voorwaarts is voor het bedrijf, maar ook een doorbraak voor iedereen die streeft naar kwaliteit en professionaliteit in grafische designs.



Maar hoe gaat Adobe zijn gebruikers in rekening brengen voor deze krachtige nieuwe tools? Het bedrijf heeft aangekondigd dat het maandelijkse "generatieve credits" zal bieden aan abonnees van Creative Cloud, Express en Firefly. Deze credits dienen als een soort valuta waarmee gebruikers AI-functies binnen de software kunnen activeren. Als deze credits kunnen op zijn, kunnen ze gewoon meer credits kopen. Voor degenen die gebruik maken van de gratis versies van Firefly en Express, krijgen ze een beperkt aantal credits, maar hebben de mogelijkheid om meer te kopen of te upgraden naar betaalde abonnementen.


Adobe staat al lang bekend om het leveren van gebruiksvriendelijke software, en de recente onthullingen stellen daarin niet teleur. Het bedrijf heeft duidelijk gemaakt dat de gebruiker altijd centraal staat. Ook met hun nieuwe AI-tools blijft Adobe trouw aan deze belofte. Hoewel er een creditsysteem wordt geïntroduceerd voor het gebruik van deze tools, is er goed nieuws voor diegenen die enthousiast zijn, maar er geen geld aan willen besteden: ze kunnen nog steeds doorgaan met het creëren van AI-gegenereerde afbeeldingen en tekst effecten. Er is echter een kleine kanttekening: de snelheid waarmee deze creaties worden geproduceerd zal afnemen.


Wat deze nieuwe AI-tools nog interessanter maakt, is hun veelzijdigheid. Het zijn niet zomaar tools voor de doorsnee grafisch ontwerper. Neem bijvoorbeeld Adobe Illustrator: hier kunnen professionals en amateurs gebruik maken van AI-functies om het ontwerpproces van bijvoorbeeld productverpakkingen, promotiemateriaal en zelfs complexe designs te stroomlijnen. Deze geavanceerde technologie neemt veel van het giswerk en de complexiteit uit het ontwerpproces, waardoor gebruikers zich vooral kunnen concentreren op hun creativiteit.


In het digitale tijdperk zijn veiligheid en auteursrecht voortdurende zorgen. Voor makers en ontwerpers is het essentieel om te weten dat de content die ze gebruiken en delen zowel veilig als betrouwbaar is. Adobe snapt deze zorgen heel goed. Daarom hebben ze hier iets op bedacht.


Hun recent geïntroduceerde tekst-naar-afbeelding model is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Dit model maakt gebruik van afbeeldingen en content die al zijn gelicenseerd binnen Adobe Stock. Hierdoor verzekert Adobe zijn gebruikers dat ze werken met legitieme en veilige inhoud. Daarnaast bevat het model ook afbeeldingen uit het publieke domein, wat betekent dat deze afbeeldingen vrij zijn van auteursrechten en door iedereen kunnen worden gebruikt.


Ter afsluiting willen we nog wijzen op Adobe's recente onthulling van Adobe GenStudio, een platform dat bedoeld is om het gemakkelijker te maken voor marketing- en creatieve professionals om snel inhoud te produceren met Firefly en Express. Dit betekent dat het creatieproces voor veel merken die moeite hebben gehad met de complexiteit van contentcreatie, binnenkort veel eenvoudiger kan worden. Een nieuw tijdperk van digitale creatie is aangebroken, en Adobe staat klaar om de weg te wijzen.



Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Nu abonneren

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..