Dit is waarom NIO aandelen dalen
In het kort:
Nieuwe EU-tarieven raken Chinese EV-fabrikanten hard. Nio en anderen zien aandelen dalen door verhoogde importkosten.
Na de aankondiging van de tarieven zakten Nio's aandelen met 5,7%. Dit volgde op een eerdere stijging door positieve cijfers van Tesla.
Verhoogde tarieven en intern nieuws, zoals het aftreden van Nio's CFO, vergroten de uitdagingen voor Chinese EV-makers in internationale markten.
De aandelen van de Chinese autofabrikant Nio kregen vandaag weer een flinke klap op de beurs nadat de Europese Unie besloot om hogere tarieven op te leggen aan EV's die uit China worden geïmporteerd. Deze beslissing is onderdeel van een grotere beweging richting protectionistische maatregelen binnen de internationale handel, waarbij overheden trachten de binnenlandse industrieën te beschermen tegen buitenlandse concurrentie.
Deze specifieke tariefverhogingen zijn het resultaat van een diepgaand onderzoek van acht maanden door de Europese Unie, gericht op het evalueren van de invloed van subsidies die de Chinese overheid verstrekt aan haar EV-fabrikanten. Dergelijke subsidies kunnen de kosten voor Chinese fabrikanten verlagen, waardoor ze hun voertuigen tegen lagere prijzen op internationale markten kunnen aanbieden. Dit heeft mogelijk oneerlijke concurrentievoordelen gecreëerd die de EU nu wil neutraliseren met de nieuwe tarieven.
De timing van deze Europese maatregelen komt kort na vergelijkbare stappen door de Verenigde Staten in mei, toen de VS ook de tarieven op Chinese EV's verhoogden. Dergelijke parallelle acties onderstrepen een groeiende trend van handelsbarrières die worden opgericht in reactie op wat wordt gezien als oneerlijke handelspraktijken.
Voor Nio, en andere Chinese EV-fabrikanten, vormen deze ontwikkelingen een ernstige bedreiging. Nio heeft zelf in zijn jaarverslag van 2023 al gewaarschuwd voor de mogelijke negatieve gevolgen van protectionistische handelsbeleid. De onderneming heeft opgemerkt dat dergelijke beleidsmaatregelen hun bedrijfsactiviteiten kunnen schaden, vooral omdat ze een aanzienlijk deel van hun voertuigen in Europa leveren, specifiek aan landen als Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. Met de nieuwe tarieven zou het voor Nio moeilijker en kostbaarder kunnen worden om hun voertuigen in deze markten te verkopen, wat hun verkoopvolumes en winstgevendheid potentieel kan beïnvloeden.
Daarnaast werd het aandeel van Nio deze week ook beïnvloed door intern nieuws. De Chief Financial Officer van Nio, Steven Wei Feng, kondigde vroeg in de week zijn ontslag aan, om persoonlijke en familiale redenen, wat effectief werd op 5 juli, na vijf jaar in functie te zijn geweest. Nio promoveerde Yu Qu tot CFO, die voorheen senior vice president van financiën was.
De aandelen van Nio daalden met 5,7% vandaag, na een forse stijging van ruim 17,1% over de voorgaande drie dagen, voornamelijk gedreven door positief nieuws van Tesla, die eerder deze week veel beter dan verwachte leveringscijfers rapporteerde. Andere Chinese EV-makers, zoals Xpeng, ervaren ook aanzienlijke verliezen; Xpeng zag namelijk een daling van ruim 7,3% vandaag, wat het op koers zette voor de grootste daling (in één dag) sinds een vergelijkbare daling op 23 mei.
De situatie benadrukt de toenemende uitdagingen voor Chinese EV-fabrikanten op de internationale markt, vooral als gevolg van de escalerende handelsspanningen en de wereldwijde verschuiving naar meer beschermende economische beleidsmaatregelen. Deze ontwikkelingen kunnen een aanzienlijke (negatieve) impact hebben op de strategie en de prestaties van bedrijven als Nio en Xpeng wat betreft de Europese markten.
Comentários