top of page

Dit is de groeimotor van BYD op dit moment

In het kort:

  • BYD verkocht in de eerste vijf maanden van 2024 685.960 plug-in hybrides, een stijging van 35% ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

  • De nieuwe PHEV-modellen van BYD hebben een geschatte rijbereik van meer dan 1.300 mijl, wat de verkoop waarschijnlijk zal stimuleren.

  • De winst van BYD over 2023 was 30 miljard RMB (ongeveer $4,1 miljard), terwijl de omzet 602 miljard RMB bereikte.


BYD heeft een indrukwekkende verkoopprestatie neergezet in de eerste vijf maanden van 2024. Het bedrijf verkocht 685.960 plug-in hybride voertuigen (PHEVs), wat een stijging van 35% is vergeleken met dezelfde periode in 2023. Deze sterke groei onderstreept BYD's leidende positie in de markt voor nieuwe energievoertuigen (NEVs) in China. De toegenomen vraag naar PHEVs wordt aangedreven door de uitbreiding van hun productportfolio en de technologische verbeteringen in hun voertuigen.


De aandelenkoers van BYD sinds de beursgang:

BRON: Yahoo Finance


Twee van de nieuwste PHEV-modellen van BYD, de Qin L DM-i en de Seal 06 DM-i, hebben een geschat rijbereik van meer dan 1.300 mijl (ongeveer 2.100 kilometer). Hoewel deze schattingen zijn gebaseerd op de optimistische China Light Duty Vehicle Test Cycle (CLTC), blijven ze indrukwekkend, zelfs na een conservatieve correctie. Met een startprijs van minder dan $15.000 zijn deze voertuigen zeer aantrekkelijk voor consumenten en dragen ze bij aan de verwachte aanhoudende verkoopgroei. Dit is een grote reden voor de sterke groei in dit segment.


De Seal 06 DM-i biedt een veel groter rijbereik dan de meeste andere PHEVs op de markt. Dit maakt het een serieuze concurrent voor andere hybride en volledig elektrische modellen. In vergelijking met de EV's die BYD in Nederland levert, zoals de Dolphin, de Atto 3, en de Seal U, biedt de Seal 06 DM-i een flexibele en langeafstand optie voor consumenten die niet volledig willen overstappen naar elektrische voertuigen.


Hoewel de Seal 06 DM-i momenteel alleen in China beschikbaar is, zijn er plannen om het model in de nabije toekomst naar andere markten te brengen, waaronder Nederland. De toenemende vraag naar hybride voertuigen in Europa, gecombineerd met de indrukwekkende specificaties van de Seal 06 DM-i, maakt het een aantrekkelijke optie voor Europese klanten.


De opkomst van Chinese EV's heeft geleid tot toenemende bezorgdheid in het westen. In de Verenigde Staten zijn er aanzienlijke importheffingen ingevoerd om de concurrentie van Chinese autofabrikanten te beteugelen. Ook in de Europese Unie worden soortgelijke maatregelen overwogen. Deze beleidsmaatregelen zijn bedoeld om de eigen auto-industrieën te beschermen tegen de snelle groei en de vaak goedkopere productie van Chinese EV's.


Volgens Schmidt Automotive Research hebben Chinese fabrikanten voldoende veerkracht om de impact van hogere importheffingen te weerstaan. Grote spelers zoals BYD zullen waarschijnlijk niet afgeschrikt worden door deze belemmeringen en blijven streven naar verdere uitbreiding op de westerse markten. Dit is vooral relevant gezien de toenemende vraag naar elektrische voertuigen wereldwijd, een trend die Chinese bedrijven zoals BYD in hun voordeel kunnen benutten.




BYD meldde in het eerste kwartaal een verkoop van 626.236 EV's, waaronder 300.114 passagiers-BEV's. Dit was een scherpe daling ten opzichte van de 944.779 in het vierde kwartaal, maar een stijging van 13,4% ten opzichte van een jaar eerder. Na een slechte start van 2024 verkocht BYD in maart alleen al 302.459 voertuigen, waaronder 139.902 BEV's.

De verkoop in mei steeg naar 331.817, iets onder het record van 341.043 in december. Echter, het driemaandelijkse verkoopcijfer van 947.521 markeerde een nieuw hoogtepunt.

Verkoop van commerciële EV's steeg naar 1.329. Verkoop van passagiers-PHEV's bereikte een nieuw hoogtepunt van 184.093 en zal naar verwachting de grootste groeimotor zijn in de komende maanden.


China blijft de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen domineren, met BYD als een van de grootste spelers. In 2023 registreerde China 8,1 miljoen EV's, vergeleken met 3,2 miljoen in Europa en 1,4 miljoen in de Verenigde Staten. BYD's sterke merkpositie en uitgebreide aanbod aan EV's en PHEVs stellen het bedrijf in staat om een aanzienlijk marktaandeel te behouden en verder uit te breiden. De dominantie van Chinese autofabrikanten werd benadrukt door Tesla CEO Elon Musk, die aangaf dat Chinese bedrijven waarschijnlijk significant succes zullen hebben buiten China, afhankelijk van de handelsbarrières.


In 2023 behaalde BYD een winst van 30 miljard RMB (ongeveer $4,1 miljard) en een totale omzet van 602 miljard RMB. Ondanks de indrukwekkende verkoopcijfers en marktdominantie, blijft de winstgevendheid een uitdaging, vooral voor hun volledig elektrische voertuigen. De winst van BYD komt voornamelijk van hun hybride modellen, wat wijst op een noodzaak voor strategische aanpassingen om de marges op hun EV's te verbeteren.


Gezien de recente prestaties en toekomstperspectieven van BYD, wordt het bedrijf momenteel gewaardeerd op ongeveer $91 miljard. Dit ligt binnen een redelijke waarderingsrange, hoewel de voortdurende verkoop van aandelen door grote investeerders zoals Berkshire Hathaway een signaal kan zijn voor voorzichtigheid.


Tesla (TSLA) en BYD (BYDDF) zijn de grootste fabrikanten van elektrische voertuigen (EV's) ter wereld. In 2022 liepen de verkopen van BYD, een Chinese gigant op het gebied van EV's en batterijen, voor op die van Tesla. In het vierde kwartaal van 2023 veroverde BYD de kroon voor de verkoop van volledig batterij-elektrische voertuigen (BEV's). Tesla heroverde die titel in het eerste kwartaal van 2024, maar die dominantie lijkt van korte duur te zijn.


Beide EV-giganten meldden aanzienlijke dalingen in leveringen in het eerste kwartaal van 2024 vergeleken met het vierde kwartaal van 2023, deels door seizoensgebonden zwakte in China en stagnerende wereldwijde vraag naar EV's. Toch stegen de verkopen van BYD ten opzichte van een jaar eerder.


Tesla heeft plannen aangekondigd voor "betaalbare" EV's, maar die lijken goedkopere varianten van de Model 3 of Y te zijn. Plannen voor volledig nieuwe voertuigen lijken voor de komende jaren van de baan te zijn. Elon Musk legt nu meer nadruk op robotaxi's, robotica en kunstmatige intelligentie, hoewel het onduidelijk is wanneer deze doelen zullen worden bereikt. Er zijn meldingen dat Musk duizenden Nvidia AI-chips heeft overgeheveld van Tesla naar zijn bedrijven X en xAI. Tesla heeft belangrijke hindernissen overwonnen voor de lancering van Full Self-Driving (FSD) in China, maar blijft een van de slechtst presterende aandelen op de S&P 500 in 2024.


Elon Musk verwacht wel dat Tesla's leveringen in 2024 weer zullen stijgen, hoewel dit optimistisch lijkt gezien de huidige trends. Tesla leverde in het eerste kwartaal 386.810 voertuigen, ver onder de meest pessimistische verwachtingen. Dit was een scherpe daling ten opzichte van het record van 484.507 EV's in het vierde kwartaal van 2023 en een daling van 8,5% ten opzichte van een jaar eerder.



BYD heeft een sterke start van 2024 gemaakt met een aanzienlijke groei in de verkoop van plug-in hybride voertuigen en blijft een belangrijke speler in de markt voor nieuwe energievoertuigen. Ondanks de uitdagingen op het gebied van winstgevendheid door de prijsoorlog op dit moment en problemen met internationale expansie door hoge import regelingen van onder andere de VS, blijft het bedrijf goed gepositioneerd om te profiteren van de groeiende vraag naar elektrische en hybride voertuigen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!