top of page

Deze 2 maaltijdbezorg aandelen kunnen 120% stijgen - Just Eat Takeaway & Delivery Hero

Bijgewerkt op: 4 jul.

In het kort:

  • Analisten bij RBC Capital voorspellen dat aandelen van de online bezorgbedrijven Delivery Hero en Just Eat Takeaway.com met 120% zullen stijgen in de komende 12 maanden.

  • Ondanks de stijgende kosten van online voedselbestellingen, blijven deze bedrijven inzetten op winstgevendheid boven groei.

  • Maar is deze projectie realistisch, en wat zijn de implicaties voor de markt en de consument?


Persoonlijk investeer ik niet in dit soort bedrijven maar als een bedrijf als RBC Capital roept dat er 120% upside zit in deze aandelen kan ik jullie natuurlijk niet anders dan er even op attenderen... Dus, laten we het even hebben over ons geliefde online eten bestellen. Je weet wel, die momenten dat je gewoon geen zin hebt om te koken en besluit een pizza te bestellen, of wanneer je werkdag zo hectisch is dat je de hulp inroept van je vertrouwde voedselbezorgingsapp. Er zijn ook mensen die knetter stoned een kapsalon bestellen natuurlijk. Er is geen twijfel dat deze bedrijven een groot deel van ons dagelijks leven zijn gaan uitmaken, en de financiële wereld heeft dat opgemerkt.


Lees ook: Dit zijn 8 veilige Dividend Aandelen die elke Economische Situatie Kunnen Overleven

Onlangs zei RBC Capital tegen verschillende media dat de aandelen van Delivery Hero en Just Eat Takeaway.com met maar liefst 120% zullen stijgen in de komende 12 maanden. Klinkt als muziek in de oren voor investeerders, toch? Maar voordat we ons laten meeslepen door deze symfonie van potentiële winsten, laten we eens kijken naar de partituur die dit muziekstuk begeleidt.


Prioriteren van Winstgevendheid


Zowel Delivery Hero als Just Eat Takeaway.com lijken een stap terug te nemen van de groei om zich te concentreren op winstgevendheid. Volgens RBC-analisten Wassachon Udomsilpa en Richard Chamberlain zou dit te maken hebben met de trend om online bestellingen te "normaliseren". Maar hoewel dit misschien als een slimme zet klinkt, is het belangrijk om te beseffen dat dit mogelijk betekent dat consumenten meer gaan betalen.


Bijkomende Kosten


Bij het bestellen van eten online, worden consumenten vaak geconfronteerd met extra kosten. Deze kunnen bestaan uit servicekosten, extra belastingen en in sommige landen, zelfs tips. Een gemiddelde bestelling van $10 zou consumenten bijvoorbeeld $6 extra kunnen kosten, exclusief tips. Maar ondanks deze extra kosten blijft de service aantrekkelijk in regio's zoals het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waar Delivery Hero een leidende positie inneemt.


De Uitdaging van Concurrentie


Terwijl Delivery Hero het goed doet in bepaalde markten, wordt Just Eat Takeaway.com geconfronteerd met meer concurrentie in landen als het VK, Spanje en de VS. Hoewel de kosten van hun service vergelijkbaar zijn met die van hun concurrenten, blijven ze achter in bepaalde sleutelmarkten.


Lees ook: 8 Goede all world ETF's die elke belegger moet kennen

Daarnaast gelooft RBC dat beide bedrijven hun winstgevendheid kunnen verbeteren door de brutomarges te verbeteren, onder meer door de bezorgkosten te verhogen. Maar hier zit de crux: hogere kosten voor bezorging kunnen consumenten ervan weerhouden om te bestellen, waardoor het klantenbestand kan dalen of naar alternatieven zoeken.


Toekomstperspectief

Dus, zijn deze bezorgaandelen een smakelijke investering of een bittere pil om te slikken? De toekomst is nog onzeker, maar één ding is duidelijk: zowel Delivery Hero als Just Eat Takeaway.com zijn klaar om hun bedrijfsmodel aan te passen om hun winstgevendheid te verhogen. En terwijl deze aanpak potentieel gunstig is voor aandeelhouders, zullen de verhoogde kosten waarschijnlijk doorgeschoven worden naar de consument.


Wat betekent dit voor de gemiddelde gebruiker? Het is waarschijnlijk dat online maaltijdbezorging duurder zal worden. Maar voor investeerders kan deze nieuwe strategie juist leiden tot hogere winsten, vooral als de voorspellingen van RBC Capital uitkomen.


Maar hoe zit het met de toekomst? Zal de nadruk op winstgevendheid boven groei standhouden? Hoewel het verhogen van de bezorgkosten en het introduceren van extra kosten de groei op lange termijn kan beïnvloeden, wordt deze stap gezien als een praktische strategie. Zoals de analisten van RBC opmerkten, zijn er beperkte groeimogelijkheden in de branche dit jaar vanwege factoren zoals de normalisering van online penetratie en stijgende levenskosten. En als de prognoses van RBC kloppen, hebben Delivery Hero en Just Eat Takeaway.com alle ingrediënten in handen om een winnend recept voor succes te creëren.


Lees ook: Deze Fondsmanager Waarschuwt voor een Grote Storm op de Korte Termijn

Echter, het is belangrijk om op te merken dat beleggen in bedrijven zoals deze altijd met risico's komen. Hoewel de voorspellingen rooskleurig zijn, kunnen externe factoren zoals regelgeving, veranderingen in consumentengedrag en concurrentie de aandelenkoersen beïnvloeden. Persoonlijk investeer ik niet in dit soort bedrijven omdat ze naar mijn gevoel geen inspirerende business hebben en dat is terug te zien aan de marges.


Research van mckinsey over de marges van maaltijdbezorgers
Mckkinsey Research

Beleggers moeten grondig onderzoek doen en overwegen om met een financieel adviseur te praten voordat ze een beslissing nemen. En voor degenen onder ons die gewoon willen genieten van hun avondmaal zonder de moeite van koken, het zou geen kwaad kunnen om te beginnen met het budgetteren voor die extra bezorgkosten. Bon appétit!


We steken enorm veel tijd in dit soort artikelen omdat we het leuk vinden om hiermee bezig te zijn dus als je ons wil bedanken: Like deze post en deel het met mensen die het ook interessant vinden! Download de app als je geen advertenties wil! En word lid om altijd top aandelen tips, mijn transacties en portefeuille te bekijken & ook nog leren beleggen zoals ik dat doe!


Wil je meer lezen?

Abonneer je op www.debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Nu abonneren

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..