Analyse: kan na Adyen ook PayPal omhoog?
Bijgewerkt op: 11 nov. 2023
In het kort:
PayPal richt zich op stabiliteit door operationele marges te stabiliseren, positieve vrije kasstroom te handhaven en winst per aandeel te stimuleren via aandeleninkoop.
Nieuwe CEO Alex Chriss erkent uitdagingen en complexiteit in de markt, hij benadrukt dat er werk te doen is voor PayPal te midden van toenemende concurrentie.
Analyse wijst op een aantrekkelijke koers-winstverhouding van 16,18 maar tevens een focus op stabiliteit in plaats van agressieve groei.
Waarom twijfelt de markt nog aan PayPal?
In een financiële wereld die steeds digitaler wordt, staat PayPal voor uitdagingen. Zes jaar geleden begonnen de problemen toen eBay besloot PayPal te vervangen door het Nederlandse Adyen als hun voorkeursbetaalplatform. Deze overgang verstikte de groei van PayPal, die sterk de aanwezigheid van nieuwe betaalplatformen heeft gevoeld.
De pandemie stopte tijdelijk deze vertraging, maar na deze hoogtijdagen voor digitale transacties tijdens de pandemie koelde de groei aanzienlijk af. Verlies van eBay-orders, felle concurrentie en macro-economische tegenwinden bemoeilijkten het verwerven van nieuwe klanten en het laten groeien van de omzet.
Prioriteit voor stabiliteit: wat heeft PayPal geleerd?
Dit kwartaal had PayPal 428 miljoen actieve gebruikers, een daling van 3 miljoen gebruikers tijdens dit kwartaal. Ondanks een afname in het aantal actieve accounts gedurende het afgelopen jaar, wist PayPal dit te compenseren door het aantal transacties per actief account te verhogen. De uitbreiding van de Venmo peer-to-peer betalingsapp, nieuwe Buy Now, Pay Later (BNPL) diensten en nieuwe deals met grote zakelijke klanten hebben bijgedragen aan een groei van 13% in het totale betalingsvolume in het derde kwartaal.
Met de stagnerende groei in het klantenbestand heeft PayPal de focus verlegd naar het stabiliseren van operationele marges, handhaven van positieve vrije kasstroom en stimuleren van de winst per aandeel door middel van aandeleninkoop. PayPal is namelijk vastbesloten om ongeveer $5 miljard aan aandelen terug te kopen voor het volledige jaar.
Gemengde signalen voor PayPal
In het derde kwartaal van 2023 overtrof PayPal de verwachtingen met een groei van 20% in de aangepaste winst per aandeel tot $1,30 en een omzetstijging van 8% tot $7,4 miljard. Ondanks deze positieve berichten zorgde het SEC-onderzoek met betrekking tot de PayPal stablecoin, PayPal USD (PYUSD) voor onzekerheid bij beleggers. Echter is de impact van een uitspraak in deze rechtszaak nog lastig in te schatten op dit moment.
Aandelen PayPal kopen Via DeGiro #ad
PayPal: kansen en overwegingen
PayPal's aandelen lijken aantrekkelijk met een koers-winstverhouding van 16,18 keer de huidige winst. Dit is in dat opzicht interessanter geprijsd dan de koers winstverhouding van 52,87 van Adyen (Investing.com). PayPal voorspelt een stijging van tussen de 6%-7% in de netto winst in het vierde kwartaal van 2023. PayPal lijkt op het moment dan ook realistischer geprijsd dan Adyen, wat uiteraard grotendeels te maken heeft met de sterke groeiverwachting van Adyen.
Gezien de grootte van PayPal is het lastig om dezelfde groei percentages zoals in eerdere periodes vol te houden. Een verdere groei van concurrenten kan daarbovenop negatief uit gaan pakken voor PayPal. Ter vergelijking; de totale marktwaarde van PayPal is momenteel $58,73 miljard, dat van Adyen is momenteel $23,08 miljard.
PayPal vs concurrenten zoals Adyen
Betalingsverwerker Adyen maakt een opmerkelijke comeback op de beurs vandaag, met een stijging van maar liefst 6,5 miljard euro in marktaandeel op 9 november 2023. Deze positieve wending volgt na de stevige neergang in augustus, waarin het bedrijf in één dag 18 miljard euro in rook zag opgaan. Beleggers reageren gunstig op de recente conferentie van Adyen, de eerste na de corona-tijd, waarbij het bedrijf haar kwartaalupdate deelde.
De fintech onthulde tijdens de investeerders dag in San Francisco dat de omzet in het derde kwartaal met 22% was gestegen tot meer dan 413 miljoen euro. Adyen verwacht jaarlijkse omzetgroei van 20 tot 30% in de komende drie jaar. Dit optimisme vertaalde zich in een aanzienlijke stijging van de aandelenkoers, welke vandaag eindigde op 958 euro, een stijging van 37,82%.
De beslissing van Adyen om frequenter updates te verstrekken komt voort uit de vraag van investeerders naar meer duidelijkheid en transparantie in hun groeitraject.
Ook Adyen staat tegenover zware concurrentie, waaronder het Amerikaanse Stripe en PayPal. Adyen kwam deze markt binnen als de disruptor, maar ervaart nu ook de druk van de concurrentie. Het zal interessant zijn om de winstgroei van Adyen te volgen, aangezien de verwachtingen, ondanks naar beneden gesteld, hoog zijn.
In de digitale betalingsruimte evolueren zaken snel, met de intrede van concurrenten zoals Apple Pay, met al meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers, en bedrijven als Block Inc.
Ondanks de uitdagingen van onder andere Apple Pay behoudt PayPal nog steeds een aanzienlijke positie onder de betaalmethoden. Het is interessant om te zien hoe PayPal zal reageren op deze dynamiek en of het bedrijf ook in staat zal zijn om te marktaandeel te behouden binnen deze competitieve markt.
Conclusie
Recente prestaties van PayPal geven aan dat het bedrijf zich op een keerpunt bevindt. De focus op stabiliteit, positieve vooruitzichten en strategische initiatieven duiden op een toewijding aan langetermijnsucces maar ook het inzicht dat de sterke groei af zal nemen.
Waar er bij PayPal stabiliteit in-geprijsd lijkt te zijn wordt bij Adyen nog steeds een groei van 20% tot 30% verwacht, de ogen zullen dan ook voornamelijk op Adyen gericht zijn of zij deze verwachtingen waar kunnen maken. De geschepte verwachtingen bij beleggers kan zorgen voor sterke volatiliteit bij de komende kwartaalcijfers van Adyen, zoals we dit ook in augustus hebben gezien na de tweede-kwartaalcijfers van 2023.
Het aandeel van PayPal is in dat opzicht stabieler geweest de afgelopen periode, terwijl het qua winstgroei en koers-winstverhouding niet onder lijkt te doen voor Adyen.
Het zal het komende periode zaak zijn de resultaten goed in de gaten te houden om een beter beeld te krijgen van de verschuiving van marktaandeel binnen deze markt.
Hieruit zal naar voren komen of Adyen de markt voor zich weet te winnen en of PayPal de winst kan laten stijgen onder deze zeer competitieve markt omstandigheden.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments