Hierdoor blijven boodschappen onnodig duur in Nederland
In het kort:
Nederlandse consumenten betalen onnodig meer voor boodschappen door importbelemmeringen die retailers bemoeilijken om elders in Europa in te kopen, blijkt uit onderzoek van Ecorys in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo klagen over verschillende inkoopprijzen van merkfabrikanten in Europese lidstaten, vooral bij A-merken, waardoor importmuren de prijzen in Nederland opdrijven.
Het onderzoek onthult dat leveranciers winkelketens 'dwingend' doorverwijzen naar Nederlandse vestigingen en weigeren producten uit het buitenland te leveren, wat leidt tot voelbare prijsstijgingen voor de consument.
Nederlandse winkelprijzen stijgen door importbelemmeringen
Het lijkt erop dat Nederlandse consumenten onnodig meer betalen voor hun boodschappen, en de schuldige blijkt te liggen bij importmuren die het voor retailers bemoeilijken om elders in Europa in te kopen.
Onderzoeksbureau Ecorys voerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een analyse uit, waaruit blijkt dat deze belemmeringen 2% tot 4% van de inkoop van supermarkten, drogisten en andere detailhandelaren beïnvloeden. De gevolgen? Gemiddelde inkoopprijzen die 10% hoger liggen dan in het buitenland.
Importbelemmeringen in de schijnwerpers
Supermarktketens, waaronder de bekende namen Albert Heijn en Jumbo, klagen al geruime tijd over de verschillende inkoopprijzen die merkfabrikanten hanteren in Europese lidstaten. Het knelpunt hierbij is dat leveranciers het supermarkten bemoeilijken, zo niet onmogelijk maken, om producten in het buitenland aan te schaffen, waar de prijzen vaak gunstiger zijn. Deze obstructies worden vooral ervaren bij A-merken, waar consumenten verwachten dat ze in de schappen liggen.
Obstakels en klachten
Het onderzoek onthult dat leveranciers winkelketens 'dwingend' doorverwijzen naar hun Nederlandse vestigingen en zelfs weigeren producten uit het buitenland te leveren. Winkelbedrijven vermoeden dat fabrikanten dit bewust doen om de prijzen op nationaal niveau zo hoog mogelijk te houden. Een probleem dat vooral speelt bij producten die goed zijn voor 2% tot 4% van de totale inkoopbedragen van winkels.
Impact op de consument
De gevolgen van deze importmuren zijn voelbaar voor de consument in de supermarkt. De prijzen van bepaalde producten stijgen, en het is nog onduidelijk hoeveel extra de consument precies kwijt is. Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic uit zijn ergernis over de obstakels bij de grens, waarbij hij benadrukt dat grote fabrikanten flink profiteren van de Europese interne markt, terwijl de consument in Nederland aanzienlijk meer betaalt, bijvoorbeeld tot wel 50% extra voor een fles Coca-Cola vergeleken met Duitsland.
Oplossingen en oproep tot actie
Het onderzoek wijst op mogelijke oplossingen, waaronder het uitbreiden van het verbod op 'geoblocking' en het versoepelen van eisen voor etiketten, bijvoorbeeld door digitale labels met qr-codes te introduceren die naar meertalige websites verwijzen.
Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat erkent het probleem en overweegt aanpassingen aan Europese regels, mogelijk eerst binnen de Benelux. Ze benadrukt het belang van actie, met het doel de interne markt van de EU te versterken en de nadelige gevolgen voor zowel ondernemers als consumenten te verminderen.
Conclusie
De conclusie is duidelijk: importbelemmeringen hebben een negatieve impact op zowel retailers als consumenten. De vraag is nu of Europese samenwerking en mogelijke wettelijke aanpassingen binnen de Benelux de weg kunnen effenen voor een eerlijkere, efficiëntere markt waarin prijzen beter weerspiegelen wat echt nodig is.
Heb je vragen of opmerkingen? stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments