top of page

EV bedrijven openen weer rood vandaag: dit is waarom

In het kort:

  • Tesla heeft de startprijs van zijn Model 3 in China verlaagd naar 231.900 yuan ($32.000), een daling van 14.000 yuan.

  • Concurrent Li Auto heeft ook prijzen verlaagd voor modellen zoals de L7, L8, L9 en de nieuw gelanceerde Mega SUV, met kortingen tot 30.000 yuan.

  • De prijsverlagingen vinden plaats in een zeer competitieve Chinese EV-markt, waar lokale fabrikanten zoals Nio, Xpeng en BYD ook prijsaanpassingen hebben doorgevoerd.


De elektrische voertuigen (EV) markt in China ervaart een ongekende competitiedruk, wat grote spelers zoals Tesla en Li Auto ertoe heeft aangezet hun prijzen aanzienlijk te verlagen. Deze prijsverlagingen zijn een reactie op de toenemende concurrentie van zowel gevestigde als nieuwe Chinese EV-fabrikanten, die technologische innovaties en agressieve prijsstrategieën inzetten om marktaandeel te winnen.


Tesla en Li Auto passen strategieën aan

Tesla, nog steeds de leidende fabrikant van elektrische voertuigen uit de VS, heeft zijn prijzen in diverse belangrijke markten verlaagd, met een significante prijsverlaging van zijn Model 3 in China tot 231.900 yuan ($32.000), wat een daling van 14.000 yuan vertegenwoordigt. Deze strategische zet is bedoeld om Tesla's aantrekkelijkheid in de snelgroeiende Chinese markt te behouden en mogelijk te vergroten.


Tegelijkertijd heeft Li Auto, een directe concurrent in China, soortgelijke maatregelen genomen door de prijzen van verschillende modellen, waaronder de L7, L8, L9 en de nieuw gelanceerde Mega SUV, te verlagen. Deze prijsverlagingen, die oplopen tot 30.000 yuan, zijn aangekondigd via Li Auto's Weibo-account en reflecteren de intensieve prijsconcurrentie in de sector. Dit is ook een directe reden voor de daling van aandelen Tesla en Li Auto in de voorbeurs.



De aankondigingen van de prijsverlagingen hadden directe gevolgen voor de aandelenkoersen van deze betrokken bedrijven. Aandelen van Li Auto daalden met 8,3% en bereikten een 11-maanden dieptepunt, ook Tesla is gedaald met op het moment ruim 4% in de voorbeurs. Ook andere, Chinese EV-fabrikanten, zoals Nio, Xpeng en BYD zagen neerwaartse bewegingen zagen in hun aandelenprijzen.


Deze prijsdynamiek is indicatief voor de bredere trends in de Chinese EV-markt, waar bedrijven niet alleen concurreren op basis van productkwaliteit en technologie, maar ook steeds meer op prijs. Eugene Hsiao, hoofd van China equity strategy bij Macquarie Group, benadrukt dat alle grote Chinese EV-makers één doel voor ogen hebben: "het onttronen van Tesla." Dit markeert de Chinese EV-markt als de meest competitieve binnenlandse automarkt in de recente geschiedenis.


De opmars van Chinese elektrische voertuigen

Chinese elektrische voertuigen (EV's) lijken gestaag een dominante positie op de wereldmarkt in te nemen. Met bedrijven als BYD, Xiaomi en andere zijn Chinese EV's inmiddels goed voor 60% van de wereldwijde verkoop. Deze opmars wordt versterkt door zowel substantiële overheidssteun als agressieve internationale uitbreiding.


Terwijl Tesla voorheen de onbetwiste leider was in de EV-markt, ziet het bedrijf zich nu geconfronteerd met toenemende concurrentie uit China. De verkoop van Tesla daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 20% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, en zijn aandeelprijs kelderde met meer dan 25%. Dit reflecteert de veranderende marktdynamiek waarin Chinese fabrikanten een steeds grotere rol spelen. Elon Musk van Tesla heeft zelfs erkend dat Chinese autofabrikanten wereldwijd competitief zijn en waarschijnlijk succesvol zullen zijn buiten China.


Chinese EV's zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan hun westerse tegenhangers, een factor die hen een aantrekkelijke optie maakt in zowel ontwikkelde als opkomende markten. Zo kost de Dolphin Mini van BYD in Mexico slechts $21.000, aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbare modellen in de VS. Ook in China zelf worden EV's tegen zeer concurrerende prijzen aangeboden, dankzij de felle concurrentie onder lokale fabrikanten. Dit verschil in prijsstelling kan de wereldwijde marktdynamiek beïnvloeden, waarbij prijsgevoelige consumenten mogelijk voor Chinese modellen kiezen.


De Chinese overheid speelt een cruciale rol in het succes van haar EV-sector door aanzienlijke subsidies en belastingvoordelen te bieden. Deze ondersteuning heeft bijgedragen aan snelle ontwikkeling en groei. Recentelijk introduceerde China een verkoopstimuleringspakket ter waarde van 520 miljard yuan om de verkoop van EV's verder te stimuleren, wat de positie van Chinese fabrikanten als BYD nog verder versterkt.


Naast prijs en overheidssteun, is technologische innovatie een ander belangrijk element dat bijdraagt aan de succesvolle expansie van Chinese EV's. De Chinese EV-markt kenmerkt zich door snelle innovaties en een efficiënte productie- en leveringsketen. Dit stelt Chinese bedrijven in staat om concurrerend te blijven en hun marktaandeel uit te breiden, niet alleen in China maar ook wereldwijd.


Er zijn ook zorgen over de veiligheid en het gebruik van Chinese technologie in EV's, met name met betrekking tot gegevensverzameling en de mogelijkheid tot externe toegang of uitschakeling van voertuigen. Deze kwesties worden steeds meer een punt van discussie binnen de internationale handel en veiligheid, waarbij sommige landen overwegen om de invoer van Chinese EV's aan banden te leggen of extra tarieven te heffen om hun eigen industrieën te beschermen.



De recente prijsverlagingen door Tesla en Li Auto in de Chinese EV-markt onderstrepen de hoge mate van concurrentie en de dynamische aard van de sector. Met nieuwe spelers zoals Xiaomi die zich mengen in de strijd met voordeliger geprijsde modellen, is de verwachting dat de druk op prijzen en innovatie alleen maar zal toenemen. Voor investeerders en marktvolgers is het duidelijk dat deze competitieve omgeving diepgaande implicaties zal hebben voor de toekomstige strategieën van EV-fabrikanten, zowel in China als wereldwijd.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page