top of page

Een belangrijke ontwikkeling bij BYD

In het kort:

  • Met Warren Buffett als aandeelhouder heeft BYD Tesla ingehaald als 's werelds grootste fabrikant van EV's.

  • BYD verwacht een aandeleninkoop van 400 miljoen yuan ($56 miljoen), twee keer zoveel als eerder aangekondigd.

  • De aankondiging heeft al een positief effect gehad op de korte termijn, met een stijging van 1,5% van BYD's aandelen in Hong Kong.


In een felle strijd om de titel van werelds grootste EV-automaker heeft het Chinese BYD, met niemand minder dan superbelegger Warren Buffett als aandeelhouder, de Amerikaanse gigant Tesla eindelijk van de troon gestoten. Nu zet BYD de volgende strategische stap in het succesverhaal door een aanzienlijk grotere share buyback te overwegen dan oorspronkelijk was aangekondigd. Het doel hiervan is de aandelenkoers een extra zetje te geven. Deze heeft de afgelopen tijd immers flinke klappen gekregen.


Volgens recente berichten zou BYD maar liefst 400 miljoen yuan ($56 miljoen) aan eigen aandelen terug kunnen kopen, een verdubbeling van het bedrag dat in december werd voorgesteld. Wang Chuanfu, de voorzitter en president van BYD, legde uit dat deze stap gericht is op het beschermen van de belangen van alle aandeelhouders en het versterken van het vertrouwen onder beleggers en analisten.


Hoewel elke aandeleninkoop in principe positief nieuws is, lijkt het bedrag in verhouding tot de marktkapitalisatie van BYD, die ruim boven de $70 miljard ligt, vrij bescheiden. De share buyback vertegenwoordigt zelfs maar een schamele 0,1% van de totale waarde van het bedrijf, terwijl het gemiddelde S&P 500-bedrijf doorgaans bijna 4% van hun totale beurswaarde teruggeven aan aandeelhouders via buybacks of dividenden.


De aandelen van BYD hebben sinds het begin van het jaar een daling van 12% gezien, en zijn zelfs met 18% gedaald in de afgelopen drie maanden. Dit is een teken dat beleggers op korte termijn hun vertrouwen in de markt voor EV's lijken te verliezen. Dit komt mede door de toenemende concurrentie en een algemene vertraging in de sector. Tesla's aandelen hebben bijvoorbeeld een vergelijkbare daling achter de rug. Een aantal analisten hebben daarom al voorgesteld dat Tesla ook zou moeten beginnen met share buybacks, zodat er waarde wordt teruggegeven aan aandeelhouders.


Tesla heeft het onderwerp aandeleninkoop overigens al meerdere keren aangesneden. CEO Elon Musk liet in oktober 2022 doorschemeren dat het bestuur een inkoop van $5 tot $10 miljard voor 2023 had besproken. Tesla heeft vorig jaar echter geen aandelen teruggekocht. Die discussie vond plaats vóór Tesla's agressieve prijsverlagingen en toen de aandelen rond de $215 schommelden. Vandaag de dag staan de aandelen op $190.



Voor BYD leek de aankondiging van de aandeleninkoop in ieder geval het gewenste effect te hebben, althans op de korte termijn. Het aandeel steeg maandag met 1,5% in Hong Kong. Het lijkt erop dat BYD's strategische zet om meer aandelen terug te kopen dan oorspronkelijk gepland, het bedrijf niet alleen helpt om de aandelenkoers omhoog te duwen, maar ook een signaal van vertrouwen afgeeft aan de markt, iets waar Tesla in de toekomst misschien ook wel oren naar heeft.


Aandelen BYD & Tesla zijn verkrijgbaar via DEGIRO

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page