top of page

Dit is er aan de hand met het failliete EV-merk Fisker

In het kort:

  • Fisker, een Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen, heeft faillissement aangevraagd.

  • Het bedrijf kampte met financiële problemen en kon niet voldoen aan de productie- en leveringsdoelen.

  • De stijgende concurrentie en macro-economische tegenwinden hebben bijgedragen aan de ondergang van Fisker.

Fisker, een bekende naam in de wereld van elektrische voertuigen (EV), heeft deze week faillissement aangevraagd. De aankondiging kwam niet als een verrassing, gezien de financiële problemen waarmee het bedrijf de afgelopen maanden worstelde. Sinds de oprichting in 2016 heeft Fisker geprobeerd een plek te veroveren in de snelgroeiende EV-markt, maar uiteindelijk heeft het bedrijf de strijd moeten opgeven.


De aandelenkoers van Fisker sinds de beursgang:

BRON: Macrotrends


Fisker's enige model, de Ocean SUV, werd vorig jaar in beperkte oplage geproduceerd. Hoewel het bedrijf in 2023 meer dan 10.000 voertuigen vervaardigde, werden er slechts ongeveer 4.929 daadwerkelijk aan klanten geleverd. Dit was een van de vele tekenen dat Fisker moeite had om zijn ambities waar te maken. Daarnaast kreeg het model negatieve recensies, wat het vertrouwen van consumenten verder ondermijnde. Een prominente review op YouTube, waarin de Fisker Ocean werd bekritiseerd als "de slechtste auto ooit beoordeeld," veroorzaakte bijvoorbeeld direct een aanzienlijke daling van de aandelenkoers van het bedrijf.


Naast interne problemen had Fisker te maken met externe factoren die bijdroegen aan de ondergang van het bedrijf. De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen vertraagde, en de stijgende concurrentie van gevestigde automakers zoals Tesla, Hyundai, en Ford maakte het moeilijker voor startups om een marktaandeel te veroveren. Fisker moest aanzienlijke prijsverlagingen doorvoeren om concurrerend te blijven, wat leidde tot een negatieve winstmarge van 35% in het vierde kwartaal van 2023.



De druk van de markt werd nog verder verergerd door macro-economische factoren zoals stijgende inflatie, waardoor autoleningen duurder werden voor consumenten. Dit zorgde voor een algemene terughoudendheid bij consumenten om over te stappen op elektrische voertuigen, ondanks de langetermijnvoordelen. Bovendien was er een gebrek aan infrastructuur voor het opladen van EV's, wat een extra barrière vormde voor potentiële kopers.


Fisker heeft ervoor gekozen om faillissement aan te vragen onder Chapter 11, wat betekent dat het bedrijf zal proberen zijn schulden te herstructureren en zijn activa te verkopen. Het bedrijf is in gesprek met financiële belanghebbenden om een mogelijke verkoop van activa te realiseren en zoekt naar debiteuren-in-bezit-financiering om de operaties voort te zetten tijdens het herstructureringsproces. Ondanks de uitdagingen blijft Fisker optimistisch over zijn toekomst en is het bedrijf van plan om zijn activa te verkopen om schuldeisers terug te betalen.


Fisker is niet het enige EV-bedrijf dat moeite heeft om te overleven. Andere startups, zoals Lordstown Motors en Volta Trucks, hebben vorig jaar ook faillissement aangevraagd vanwege soortgelijke problemen. De EV-markt blijft een uitdagende omgeving, vooral voor nieuwe spelers die moeten concurreren met gevestigde bedrijven die over meer middelen en een breder marktaandeel beschikken.


Fisker's faillissement illustreert de uitdagingen waarmee startups in de EV-industrie worden geconfronteerd, zoals financiële instabiliteit, productiekwesties en hevige concurrentie. Ondanks de belofte van elektrische voertuigen en de groeiende vraag, blijft het voor nieuwe bedrijven een moeilijke markt om in te gedijen. De toekomst van Fisker hangt nu af van de uitkomst van de faillissementsprocedure en de mogelijke verkoop van zijn activa.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!