top of page

Dit aandeel gaat concurreren met Tesla in de strijd om robotaxi’s en robots

In het kort

  • Xpeng lanceert in 2026 drie robotaximodellen met eigen AI-chips, die samen 3.000 TOPS aan rekenkracht leveren, de hoogste in-car AI-capaciteit wereldwijd.

  • Het bedrijf presenteerde daarnaast een geavanceerde humanoïde robot en opent zijn deels autonome rijsysteem voor andere autofabrikanten, te beginnen met Volkswagen.

  • Xpeng versnelt zijn AI-ambities fors en positioneert zich, net als Tesla, als techbedrijf in plaats van puur automaker.


Xpeng zet zwaar in op AI met robotaxi's, humanoïde robots en eigen chips

De Chinese EV-producent Xpeng maakt een opvallende technologische versnelling door. Op zijn jaarlijkse AI Day in Guangzhou onthulde het bedrijf plannen om vanaf 2026 drie robotaximodellen te lanceren, aangedreven door zelfontwikkelde AI-chips. Ook toonde het bedrijf zijn tweede generatie humanoïde robot en opende het zijn geavanceerde rijhulpsysteem voor andere autofabrikanten, waaronder Volkswagen. Daarmee wil Xpeng zich profileren als meer dan een elektrische autobouwer, het bedrijf ambieert een bredere positie als toonaangevend AI-platform.


Xpeng’s nieuwste robotaxi’s draaien op vier in-house ontwikkelde “Turing” AI-chips per voertuig, samen goed voor 3.000 TOPS (trillions of operations per second), naar eigen zeggen het hoogste rekenvermogen dat momenteel in een voertuig beschikbaar is. Deze chips voeden het “vision-language-action” (VLA) model van Xpeng, dat visuele input combineert met taalbegrip en beslissingslogica. De technologie is bedoeld om voertuigen autonoom te laten navigeren in complexe stedelijke omgevingen.


Xpeng onthult robotaxi met extern VLM-displaysysteem tijdens AI Day 2025

Bron: CNBC
Bron: CNBC

De eerste praktijktests starten in 2026 in Guangzhou en andere grote Chinese steden. Xpeng ziet twee markten voor zijn robotaxi’s: commerciële gedeelde voertuigen en volledig autonome privévoertuigen die enkel binnen families worden gedeeld. Co-president Brian Gu erkende dat zijn eerdere inschatting dat robotaxi’s pas over vijf jaar van belang zouden worden, te voorzichtig was. “De technologie ontwikkelt zich sneller dan we verwachtten,” zei hij tijdens de presentatie. “De sprong in rekenkracht en AI-capaciteiten brengt ons dichter bij een omslagpunt.”


Van autobouwer naar AI-platform: Xpeng deelt zijn technologie met concurrenten

Naast de robotaxi-aankondiging presenteerde Xpeng ook een vernieuwd deels autonoom rijsysteem dat volgens het bedrijf aanzienlijk minder menselijke tussenkomst vereist dan vergelijkbare systemen. Het nieuwe systeem is in staat om zelfstandig door smalle straten te manoeuvreren, verkeersregelaars te herkennen en verkeerslicht-timers te interpreteren, eigenschappen die het bijzonder geschikt maken voor dichtbevolkte steden in Europa.


In een strategische zet opent Xpeng dit systeem nu voor andere autofabrikanten, met Volkswagen als eerste klant. Deze stap markeert een belangrijke verschuiving: Xpeng wil zijn technologie als platform vermarkten, vergelijkbaar met hoe NVIDIA AI-architecturen aanbiedt aan derden. In de woorden van CEO Xiaopeng He: “Wat we ontwikkelen, lijkt in sommige opzichten op wat Tesla doet, maar op sommige fronten zijn we zelfs eerder begonnen, zoals met humanoïde robots en vliegende auto’s.”


Xpeng beweert bovendien dat zijn nieuwe driver-assist systeem in meerdere opzichten beter presteert dan Tesla’s Full Self-Driving (FSD). Tijdens een testsituatie werd een route sneller en met minder tussenkomst afgelegd. He kondigde aan dat hij binnenkort naar de VS reist om het systeem opnieuw te vergelijken met FSD in de praktijk.


Volkswagen wordt eerste klant van Xpeng’s nieuwe VLA 2.0-rijhulpsysteem

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Deze openstelling van technologie onderstreept Xpeng’s ambitie om een rol te spelen in het bredere AI-ecosysteem. In plaats van alleen auto’s te bouwen, profileert het bedrijf zich als leverancier van geavanceerde mobiliteitsoplossingen, ondersteund door eigen halfgeleiders en software-infrastructuur.


Xpengs humanoïde robot: futuristisch, maar nog geen huishoudhulp

Als klap op de vuurpijl onthulde Xpeng ook de tweede generatie van zijn eigen humanoïde robot, de “Iron Robot”. Deze robot gebruikt drie Turing AI-chips en is uitgerust met een solid-state batterij. Hoewel het ontwerp nog aanpasbaar is (denk aan lichaamsbouw of kapsel) temperde CEO He de verwachtingen over directe toepassingen in huishoudens of fabrieken.


Een eerste blik op de ''Iron Robot'' van Xpeng

Bron: CNBC
Bron: CNBC

“In China is arbeid nog relatief goedkoop, dus fabrieksinzet is voorlopig onrendabel,” aldus He. In eerste instantie zullen de robots worden ingezet als gidsen, verkoopassistenten en receptiemedewerkers, voornamelijk binnen Xpeng-faciliteiten zelf.


Toch is het bedrijf ambitieus. He verwacht dat Xpeng op termijn meer robots dan auto’s zal verkopen, al gaf hij geen concrete verkoopaantallen of tijdlijnen. De ontwikkeling van de humanoïde robot benadrukt opnieuw dat Xpeng zichzelf ziet als een technologiebedrijf met een brede focus op AI, mobiliteit en robotica.


Met de aankondiging van zowel robotaxi’s als humanoïde robots onder eigen chiparchitectuur, en het openstellen van rijsystemen voor andere merken, maakt Xpeng duidelijk dat het zich niet wil beperken tot de concurrentiestrijd in de EV-markt. Waar eerder nog werd gesuggereerd dat Chinese EV-makers zoals Xpeng achterliepen op bedrijven als Tesla op het gebied van AI, laat deze presentatie zien dat Xpeng niet alleen inhaalt, maar op sommige vlakken zelfs vooroploopt.





Als de beloften standhouden, zou Xpeng zich kunnen ontwikkelen tot een Aziatisch AI-conglomeraat dat meer doet dan alleen elektrische auto’s bouwen. Het bedrijf transformeert van een autofabrikant naar een end-to-end speler in autonome mobiliteit, robotica en AI-infrastructuur, met technologie die niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de bredere industrie wordt ingezet.


Beleggers die inspelen op de snelle technologische vooruitgang van bedrijven als Xpeng, waar AI en automatisering samenkomen in mobiliteit en robotica, weten dat ook hun eigen rendement wordt beïnvloed door handelskosten en efficiëntie. Vooral bij beleggingen in internationale groeiaandelen kunnen lage transactiekosten en scherpe valutatarieven het verschil maken tussen potentie en werkelijk rendement.


MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025. De broker rekent slechts 0,005% valutakosten, tegenover 0,25% bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat op jaarbasis kan oplopen tot honderden of duizenden euro’s. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page