top of page

BYD: Mooie groei in 2023 maar Guidance onder verwachtingen

In het kort:

  • De netto-inkomsten voor 2023 worden geschat tussen 29 en 31 miljard yuan, wat lager is dan de gemiddelde schatting van 31.5 miljard yuan.

  • BYD verkocht 526.409 volledig elektrische auto's in het laatste kwartaal van 2023, waarmee het Tesla overtrof als grootste verkoper wereldwijd.

  • De Europese Commissie onderzoekt mogelijke oneerlijke voordelen door staatssteun van de Chinese overheid aan BYD.


BYD Co., een prominente speler in de wereld van elektrische voertuigen (EV), heeft recentelijk zijn financiële resultaten voor 2023 gepresenteerd. Hoewel de winst steeg door een toename in de verkoop van elektrische auto's, kwam deze lager uit dan analisten hadden verwacht. De kern van het probleem ligt in een hevige prijzenoorlog op de Chinese markt, die een aanzienlijke impact heeft gehad op de winstmarges van BYD. Op 8 februari worden de kwartaalresultaten voor het vierde kwartaal van BYD verwacht, voor nu moeten we het doen met deze recente Guidance van BYD.



Concurrentie en Groei in de EV-Markt

In het laatste kwartaal van 2023 verkocht BYD een indrukwekkend aantal van 526.409 volledig elektrische auto's, waarmee het bedrijf Tesla voorbijstreefde als grootste EV-verkoper wereldwijd. Deze groei is voornamelijk te danken aan BYD's brede scala aan betaal-baardere modellen, die vooral op de Chinese markt populair zijn. Dit succes in volume ging echter gepaard met lagere winsten vanwege felle concurrentie en prijsverlagingen om verkoopdoelstellingen te halen.


BYD's Groei in 2023: Sterke Verkoop en Kostenbeheersing

BYD verwacht een indrukwekkende groei in netto winst voor 2023, met een stijging tot wel 86.5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei is te danken aan sterke verkopen en effectieve kostenbesparingen. Volgens een bekendmaking op de Shenzhen Stock Exchange, verwacht BYD een netto winst tussen de 29 en 31 miljard yuan (ongeveer $4.04-4.32 miljard), wat neerkomt op een stijging van 74.46-86.49% ten opzichte van een jaar eerder. Ondanks deze aanzienlijke groei, vielen de netto-inkomsten tussen 29 en 31 miljard yuan ($4.04-4.32 miljard) lager uit dan de analisten hadden voorspeld. De gemiddelde analistenschatting was namelijk 31.5 miljard yuan.


Dit wijst erop dat, ondanks de aanzienlijke jaar-op-jaar groei van maximaal 86.5%, de werkelijke financiële resultaten van BYD niet aan de verwachtingen van de marktanalisten voldeden. In 2022 had BYD nog een explosieve winstgroei van 446%, maar deze groei vertraagde in 2023 aanzienlijk. Dit is echter in lijn met de bredere vertragende EV markt, zo waren de resultaten van Tesla ook lager dan gehoopt.



Deze groei van BYD is aanzienlijk, vooral in vergelijking met Tesla, BYD's grootste rivaal in de EV-markt. Tesla rapporteerde een groei in netto winst van 19.4% in 2023 tot $15 miljard. BYD's succes is vooral opvallend in het laatste kwartaal van 2023, waarin het bedrijf de top EV-maker werd qua verkoop, met 526.409 geleverde voertuigen en daarmee Tesla overtrof. Over het hele jaar 2023 verkocht het bedrijf ongeveer 3.02 miljoen voertuigen, een toename van 61.9%.


BYD's Europese Ambities en Uitdagingen

BYD's strategie in China is gericht op het aanbieden van uitzonderlijk lage prijzen voor zijn EV's, mede mogelijk gemaakt door controle over de volledige batterijproductieketen. Dit voordeel heeft het potentieel om Europese klanten aan te trekken, waar uit onderzoek blijkt dat een groot deel de EV-prijzen nog steeds als te hoog beschouwt. BYD is van plan een productiefaciliteit in Hongarije te bouwen en gebruikt reeds speciaal gebouwde vrachtschepen om zijn EV's naar Europa te verschepen.


BYD kijkt dus nu naar uitbreiding in Europa, maar wordt geconfronteerd met significante uitdagingen. De agressieve prijsstrategie van BYD kan onder druk komen te staan door Europese regelgeving. Europese toezichthouders onderzoeken Chinese staatssteun aan autofabrikanten en de impact daarvan op de prijzen voor Europese consumenten.


Dit onderzoek kan leiden tot handelsbarrières die BYD's prijsvoordeel teniet kunnen doen, waardoor het concurrentievoordeel tegenover Europese fabrikanten wordt verminderd. Ondanks deze uitdagingen blijft BYD zich inzetten voor groei in Europa, met plannen om een fabriek in Hongarije te openen. Mochten deze plannen werkelijkheid worden kan BYD een grote marktverschuiving gaan veroorzaken in de EV-markt van Europa.



Conclusie

Hoewel de felle concurrentie en prijzenoorlog in China een druk op de winstmarges hebben gelegd, heeft BYD's vermogen om effectief kosten te beheren en een sterke verkoopgroei te realiseren, het bedrijf een aanzienlijk concurrentievoordeel gegeven. De groeiende aanwezigheid van BYD op internationale markten is positief om te zien, als bijvoorbeeld de uitbreidingsplannen in Europa werkelijkheid worden.


Het onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijke oneerlijke staatssteun is wel een punt van aandacht voor BYD. Desalniettemin, met hun voortdurende focus op innovatie, diversificatie en internationale groei, lijkt BYD goed gepositioneerd om een leidende rol in de EV-markt te blijven spelen en de concurrentie met Tesla en andere grote spelers aan te gaan. Op 8 februari zal BYD de volledige kwartaalcijfers bekend maken.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page