Is het einde verhaal voor EV-maker Lucid? Aandelen kelderen
Bijgewerkt op: 12 dec. 2023
In het kort:
Nasdaq 100 verwijdering: De verwijdering van Lucid uit de Nasdaq 100 op 18 december, als onderdeel van de jaarlijkse wijzigingen, brengt uitdagingen met zich mee voor de fabrikant van elektrische voertuigen. Dit kan verkoopdruk en verminderde zichtbaarheid veroorzaken.
Uitdagingen in 2023: Lucid heeft een zwaar 2023 gehad, met bijna 30% minder leveringen en meer dan 50% minder productie in het derde kwartaal.
Nieuwe modellen en herstel: Ondanks financiële druk blijft Lucid optimistisch en wijst op vooruitgang in kostenbeheersing. Recente lanceringen, waaronder de Gravity SUV en Air Sapphire, tonen het streven naar herstel.
Het is een zware rit geweest voor Lucid Group Inc. (LCID), de bekende fabrikant van luxe elektrische voertuigen. Op 18 december zal het bedrijf worden verwijderd uit de prestigieuze Nasdaq 100 Index, een klap die de aandelen onder druk zet in een jaar vol uitdagingen.
Nasdaq 100 verwijdering en jaarlijkse wijzigingen
De aankondiging van de verwijdering kwam als onderdeel van de jaarlijkse veranderingen in de Nasdaq 100, een index die de 100 grootste niet-financiële bedrijven op de Nasdaq-beurs volgt. Lucid voegde zich in december 2021 bij de index, trots op de erkenning van hun vooruitgang. Echter, twee jaar later is de situatie drastisch veranderd.
Lucid zal worden vergezeld door zes andere bedrijven, waaronder Enphase (ENPH) en eBay (EBAY), die ook uit de index worden verwijderd. Dit kan leiden tot negatieve gevolgen, zoals verkoopdruk van fondsen die de index volgen, en een algemene afname van zichtbaarheid voor de verwijderde aandelen.
Terugblik op Lucid's jaar 2023
Het jaar 2023 heeft Lucid niet gespaard. Het bedrijf, dat de Nasdaq 100 betrad na zijn beursgang in juli en de levering van zijn eerste elektrische auto, de Lucid Air, in oktober, heeft te maken gehad met aanzienlijke uitdagingen.
Dalende leveringen en productie
De leveringen van Lucid zijn gedaald van een hoogtepunt van 1.932 in het vierde kwartaal van 2022 naar 1.456 in het afgelopen kwartaal, bijna 30% lager dan vorig jaar. De productie is ook meer dan 50% gedaald vanaf het hoogtepunt van 3.493 in het vierde kwartaal van 2022 naar slechts 1.550 voertuigen in het derde kwartaal.
Lucid heeft te maken met aanzienlijke financiële druk, met een nett verlies van $2.17 miljard in de eerste negen maanden van het jaar. In het derde kwartaal verloor Lucid ongeveer $433.000 per elektrisch voertuig dat het produceerde.
Ondanks deze uitdagingen gelooft het bedrijf dat het zich herstelt. Sherry House, de CFO van Lucid, meldde vooruitgang in het kostenbeheersingsprogramma en identificeerde verdere kansen voor 2024.
Nieuwe kansen met nieuwe modellen?
Lucid onthulde onlangs zijn eerste elektrische SUV, de Gravity, met een indrukwekkend bereik van 440 mijl, een luxe interieur en drie zitrijen. In oktober begon het bedrijf met de levering van de Air Sapphire, een krachtige concurrent voor de Tesla Model S.
Om de vraag te stimuleren, heeft Lucid de prijzen van zijn Air elektrische sedan aanzienlijk verlaagd. Het bedrijf heeft ambitieuze plannen voor 2024, met de Gravity die eind 2024 wordt uitgerold met startprijzen onder de $80.000.
Analyse van de aandelenprijs
De aandelen van Lucid zijn meer dan 90% gedaald sinds hun hoogste punt en 45% in het afgelopen jaar, als gevolg van hevige concurrentie, vooral van Tesla. Na het nieuws van de Nasdaq 100-verwijdering daalde de aandelenkoers op maandag met meer dan 4%.
De aandelenkoers van Lucid aandelen de afgelopen 3 jaar:
Toekomstverwachting
Hoewel Lucid momenteel moeilijkheden ondervindt, is het niet het einde van de weg. Bedrijven, waaronder Tesla, zijn erin geslaagd te herstellen na verwijdering uit de index. Met plannen voor nieuwe modellen en samenwerkingen, en $5.45 miljard aan liquiditeit, hoopt Lucid op een keerpunt in 2025.
Het vierde kwartaal van 2023 zal cruciaal zijn om de koers van Lucid te bepalen, vooral met de aanstaande resultaten van Q4 en FY 2023. Beleggers moeten echter voorzichtig blijven, gezien de voortdurende prijsdruk en de uitdagingen binnen de EV-markt.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments