top of page
Michiel Vermeulen

Dit is waarom aandelen Alibaba blijven dalen

In het kort:

  • Na de bekendmaking van positieve kwartaalcijfers heeft Alibaba besloten om de afsplitsing van hun cloud-afdeling te annuleren.

  • Ondanks de goede resultaten daalde de aandelenkoers van Alibaba, voornamelijk vanwege onzekerheden rondom de toekomst van de cloud-afdeling.

  • Alibaba blijft ondanks deze tegenslag inzetten op AI-technologie en het versterken van zijn marktpositie.


Na de kwartaalcijfers heeft Alibaba ook een belangrijke wijziging in de strategie aangekondigd. Het bedrijf heeft namelijk besloten om hun grootschalige cloud-afdeling niet af te splitsen, een beslissing die een probleem vormt voor de herstructureringsplannen die eerder waren aangekondigd. Deze plannen waren gericht op het stroomlijnen en verbeteren van het bedrijf. Maar dit gaat dus niet meer door.


Na de aankondiging van de kwartaalcijfers, daalde de koers van Alibaba vrij stevig met bijna 12%. Toch waren de kwartaalcijfers niet heel slecht. Het bedrijf rapporteerde een omzet van 224,79 miljard yuan, wat net iets hoger is dan de verwachte 224,1 miljard yuan. Opvallend was de winst van 27,7 miljard yuan, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het verlies dat het bedrijf in hetzelfde kwartaal vorig jaar leed.



Deze daling heeft daarom waarschijnlijk vooral te maken met het annuleren van de afsplitsing. Alibaba gaf een verklaring voor het terugtrekken van de spinoff-plannen. De onlangs aangescherpte Amerikaanse exportbeperkingen hebben namelijk geleid tot onzekerheden omtrent de toekomst van de Cloud Intelligence Group. Het bedrijf gelooft daarom dat een afsplitsing van deze tak nu niet de gewenste resultaten voor aandeelhouders zullen brengen.


Alibaba is zich bovendien nog aan het herstellen van de uitdagingen die Covid-19 en strenge overheidsreguleringen met zich mee hebben gebracht Het bedrijf werkt hard aan het terugwinnen van klanten die zijn overgestapt naar concurrenten, waaronder PDD Holdings en ByteDance Douyin, een nieuwkomer in de markt.


Om de positie in de e-commerce sector te versterken, heeft Alibaba een inmiddels al een aantal grote stappen ondernomen. De platforms Taobao en Tmall, beide onderdeel van Alibaba, concentreren zich op het creëren van aantrekkelijke content om zo de concurrentie met andere sociale media platforms (zoals ByteDance's TikTok) aan te gaan. Ook heeft het bedrijf nieuwe AI-applicaties voor verkopers gelanceerd. Tot slot heeft Alibaba in recente kwartalen flinke kostenbesparingen doorgevoerd, waaronder het ontslag van tienduizenden werknemers.


Ondanks de tegenslag van het annuleren van de cloud spinoff, blijft Alibaba dus wel inzetten op het gebied van AI en het uitbreiden van marktaandeel. Het bedrijf heeft inmiddels zijn eigen geavanceerde taalmodel, Tongyi Qianwen, ontwikkeld en investeert actief in veelbelovende AI-startups zoals Zhipu AI en Baichuan.


Alibaba bevindt zich nu op een belangrijk punt, waarbij het bedrijf een ingrijpende herstructurering ondergaat, maar tegelijkertijd wel wilt blijven groeien. Met de huidige focus op innovatie streeft Alibaba ernaar zijn positie als een van de grootste spelers in China te behouden. Toch zijn beleggers niet erg optimistisch hiervoor en de tijd zal uitmaken of Alibaba uiteindelijk toch kan slagen.



Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Opmerkingen


Net binnen..