top of page

Salesforce lanceert zijn Kunstmatige Intelligentie

Salesforce is de laatste tijd veel in het nieuws geweest vanwege niet-productgerelateerde zaken, dus het is begrijpelijk dat het bedrijf de focus weer wil leggen op de verkoop van software en weg wil blijven van de activiteiten van activistische investeerders, acteurs die volgens sommigen teveel geld ontvangen door hun marketing afdeling en vertrekken in hun management.


Vandaag kondigde het bedrijf tijdens hun TrailheadDX conferentie AI aan, genaamd 'Einstein GPT', die ChatGPT-achtige functies toevoegt aan het platform.

"We kondigen Einstein GPT aan, 's werelds eerste generatieve AI voor CRM systemen. Ik denk dat de toekomst hier echt helder is. Het creëert een enorme hoeveelheid kansen voor innovatie binnen ons ecosysteem van producten en ons bredere ecosysteem", aldus Patrick Stokes, General Manager bij Salesforce.

Het bedrijf had altijd al Einstein, een laagje intelligentie onder de motorkap. Het helpt om verschillende platformen op hun CRM bij elkaar samen te brengen. Zo kan het bijvoorbeeld salesteams of klanten service teams helpen om kansen en gevaren te ontdekken. Je kan bijvoorbeeld zien welke klanten tekenen tonen van een aankoop of juist opzeggen van hun contract op basis van gebruik en andere data. Nu komt er een stukje generatieve AI bij. De generatieve AI is meer gericht op inhoud en helpt bedrijfsgebruikers tekst, afbeeldingen en code automatisch te genereren.

Voor Salesforce komt de data echter in de meeste gevallen niet van het open internet, zoals bij op chat gebaseerde zoekopdrachten. In plaats daarvan zal het rechtstreeks worden gekoppeld aan de Salesforce data cloud. Dat betekent dat het nieuwe aanbod het niet alleen gemakkelijker maakt voor klanten om inhoud te genereren uit hun eigen data, maar ook de data die Salesforce biedt in te zetten. Daarmee krijg je een soort kruisbestuiving van data waardoor je als bedrijf efficiënter en productiever wordt.


Met het oog op die cross-platform kruisbestuiving zegt Clara Shih, nog een General Manager bij Salesforce, dat het zal worden geïntegreerd in de verschillende onderdelen van het platform, afhankelijk van de taak die moet worden uitgevoerd. Voor Service Cloud zal het bedrijf automatisch een redelijk antwoord genereren op een vraag van een klant op basis van informatie in de kennisbank. Shih zegt dat de vertegenwoordiger altijd het laatste woord heeft voordat hij een door AI gegenereerd antwoord met een klant deelt.

"Denk aan alle e-mails en chats die tegenwoordig bij servicemedewerkers binnenkomen. Ze worden overspoeld. Met Einstein GPT voor Service kunnen we conceptantwoorden automatisch genereren, zodat de medewerkers veel sneller op klanten kunnen reageren, en ze hebben het laatste woord. Ze kunnen eventuele bewerkingen maken voordat ze op verzenden klikken," zei ze.

Sales is ook een voor de hand liggend doelwit voor deze technologie. Stel je voor dat je een vraag over een bedrijf invoert en de bot vindt publiek beschikbare informatie om een bedrijfsrecord in de CRM toe te voegen of bij te werken. Zo blijft je data altijd up-to-date. De AI kan ook een e-mail genereren naar dit bedrijf op basis van deze informatie, en de verkoper kan de brief aanpassen door te vragen om een meer of minder formele toon. Zie voorbeeld hieronder.



Dan is er marketing waar medewerkers snel webtekst en afbeeldingen voor een microsite kunnen genereren met generatieve AI. In Slack kun je lange threads samenvatten om ze beter te begrijpen, of misschien inzicht krijgen in je klanten, en vragen stellen om meer details terug te krijgen van lange threads. Ten slotte kunnen programmeurs sneller werken met generatieve AI om code snippets te creëren.


Slack krijgt ChatGPT ingebouwd. Zie voorbeeld hieronder.



"Einstein GPT for Developers kan de productiviteit van ontwikkelaars verbeteren met door AI gegenereerde code snippets, testcases en opmerkingen voor talen zoals Apex", aldus Shih.

Ze merkt op dat Einstein GPT is gebouwd op OpenAI-technologie, maar klanten hun eigen AI-modellen kunnen gebruiken of een model gebruiken dat standaard wordt geleverd door Salesforce. Gezien de banden met Salesforce-gegevens en de mogelijke hoofdpijn bij het omgaan met externe modellen, lijkt het erop dat klanten eerder geneigd zullen zijn om Salesforce's AI-modellen te gebruiken.

Het is niet alsof deze aankondiging als een verrassing kwam voor iedereen die oplet, gezien CEO en voorzitter Marc Benioff wekenlang op Twitter heeft geroepen dat hij dol is op de technologie, en Salesforce historisch gezien bekend staat om mee te doen met de trend van het moment. Zijn tweets heb ik met jullie gedeeld via Instagram Stories!





Tegelijkertijd kondigde het bedrijf ook een fonds van $250 miljoen aan onder Salesforce Ventures om de groei van het startup-ecosysteem rond generatieve AI te bevorderen. Salesforuce venturs is een durfkapitaal tak van Salesforce.

De productlijn Einstein GPT zal vanaf vandaag beschikbaar zijn als pilot en naar verwachting later dit jaar algemeen beschikbaar worden gesteld.

4 opmerkingen

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page