Promovendum beboet met €2,5 miljoen voor misleiden klanten door AFM
Het moederbedrijf van Promovendum en Besured heeft een flinke tik op de vingers gekregen van de AFM. De toezichthouder heeft een boete van 2,5 miljoen euro opgelegd voor het verstrekken van onduidelijke, onjuiste en misleidende informatie aan klanten.
De boete is het gevolg van een reeks overtredingen die CAK Dordrecht, zoals het moederbedrijf heet, heeft begaan tussen april 2018 en mei 2021. Zo verhoogde het bedrijf de premie voor een autoverzekering zonder dat duidelijk te melden aan de klanten. Ook veranderde het bedrijf stiekem de verzekeringsvoorwaarden in zijn nadeel.
Daarnaast maakte CAK Dordrecht zich schuldig aan het manipuleren van klantreviews en het verzwijgen van belangrijke informatie over bijvoorbeeld zijn beloningsbeleid.
CAK Dordrecht is het niet eens met de boete en is in beroep gegaan. Het bedrijf zegt dat het nooit de bedoeling was om klanten te benadelen of te misleiden. "Wij zijn ook maar mensen en maken soms fouten", zegt het bedrijf.
Het bedrijf beweert dat het alle fouten meteen heeft rechtgezet toen de AFM ze ontdekte. Alle klanten zijn volgens CAK Dordrecht op de hoogte gebracht en indien nodig gecompenseerd.
Het is nog niet duidelijk wanneer de beroepszaak voor de rechter komt, zegt een woordvoerder van de AFM.
Opmerkingen