top of page

Google's zelfrijdende auto betreed de wegen

In het kort:

  • Alphabet's bedrijf in autonome voertuigen, Waymo, gaat binnenkort zijn ritdiensten aanbieden in Austin, Texas.

  • Austin voegt zich bij de steden Phoenix, San Francisco en Los Angeles waar de dienst al actief is.

  • Hoewel de eerste operationele fase dit najaar van start gaat, zal het publiek pas enkele maanden later kunnen genieten van volledig autonome ritten.

De inwoners van Austin, Texas, kunnen binnenkort genieten van een futuristische rit in een van Waymo's robotaxis. De stad wordt de nieuwste plek waar het autonome voertuigbedrijf van Alphabet, Waymo, zijn diensten aanbiedt. Dit is gebaseerd op een recente aankondiging die Alphabet deed.


Met Austin op de kaart heeft Waymo nu vier grote steden waar het zijn zelfrijdende auto's ontplooit. De steden Phoenix, San Francisco en Los Angeles gingen Austin al voor. Hoewel Waymo plant om in de herfst met haar "eerste operationele fase" te beginnen, moeten de inwoners van Austin nog enkele maanden wachten voordat ze daadwerkelijk in een van deze autonome voertuigen kunnen stappen.


Chris Bonelli, product communicatiemanager bij Waymo, zei in een gesprek met CNBC: “We zullen zeker een vergelijkbare marktintroductie volgen zoals we in het verleden hebben gedaan. Dit betekent eerst handmatige tests, gevolgd door begeleide tests, dan volledig autonome tests, en ten slotte het in het openbaar toepassen.”


De keuze voor Austin is geen toeval. Waymo ziet potentie in de stad vanwege de snelgroeiende economie en een dichtheid van bijna 2,5 miljoen mensen in het stedelijk gebied. De robotaxi-service zal 24/7 beschikbaar zijn in diverse wijken, zoals het stadscentrum, Barton Hills en East Austin, om er maar een paar te noemen.


Ondanks de enorme vooruitgang en een investering van maar liefst $5,5 miljard sinds 2016, hebben Waymo en soortgelijke bedrijven in de markt van autonome voertuigen flink wat uitdagingen ondervonden. Veiligheidszorgen van consumenten, bureaucratische hobbels en de noodzaak van menselijke veiligheidsbestuurders zijn enkele van de vele uitdagingen. Ondanks deze uitdagingen heeft Waymo vastberadenheid getoond en blijft het innoveren.


Dit werd nog duidelijker toen Waymo in juli aankondigde dat het zijn inspanningen voor de ontwikkeling van autonome vrachtwagens zou verminderen om zich meer te concentreren op de robotaxi-service, wat leidde tot een onbekend aantal ontslagen.


Terwijl de wereld van autonoom rijden zich blijft ontvouwen, zullen steden als Austin centraal staan in deze technologische revolutie, en Waymo lijkt klaar te zijn om voorop te lopen in deze spannende race. Over een paar maanden zullen we zien hoe ver Google daadwerkelijk is wat betreft de innovatie achter zelfrijdende voertuigen.