top of page

Dit is waarom The Trade Desk blijft schitteren op de beurs & kan het doorgaan?

In het kort:

  • The Trade Desk's nieuwe AI-gestuurde platform, Kokai, verandert het speelveld met geavanceerde functies en prestatievoorspellingen.

  • De recente opname van The Trade Desk in de Nasdaq 100 duidt op erkenning van de sterke prestaties van het bedrijf.

  • Ondanks de indrukwekkende groei en uitmuntend management zijn er zorgen over de hoge waardering van het aandeel.


The Trade Desk, een belangrijke speler in de programmatic advertising sector, heeft een aanzienlijke upgrade aangekondigd voor zijn platform. Kokai, een geavanceerd AI-platform, werd gelanceerd met functies zoals geavanceerde meting, collaboratieve innovatie, en een nieuwe gebruikersinterface. De mogelijkheid van Kokai om 13 miljoen advertentie-impressies per seconde te verwerken en 'eerstelijns' data te verzamelen voor geïnformeerde aankoopbeslissingen is een revolutionaire ontwikkeling in de advertentiesector.


Het bedrijf heeft tevens een nieuwe partnerportaal gelanceerd, waarmee het voor partners makkelijker wordt om hun capaciteiten te integreren met adverteerders. De partnerships met bijna 80% van de grootste Amerikaanse retailers geven The Trade Desk een competitief voordeel ten opzichte van andere DSP's. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een aanzienlijke stijging van de aandelenkoers en de recente opname van het bedrijf in de Nasdaq 100.


Lees ook: The Trade Desk - Het Business Model (Deel 1)

Echter, ondanks deze indrukwekkende groei en uitmuntend management, zijn er zorgen over de hoge waardering van het aandeel. Michael Wiggins De Oliveira stelt dat beleggen een grote veiligheidsmarge zou moeten hebben, om laag te kopen en hoog te verkopen. Het is niet om hoog te kopen en te hopen om hoger te verkopen. Hoewel The Trade Desk voortdurend marktaandeel wegneemt bij zijn concurrenten, argumenteert hij dat de startwaardering ertoe doet.


2023 Q1 (eindigend op 31 maart)

  • Omzet: $0.383 miljard, een stijging van 21.4% jaar-op-jaar.

  • Netto winst: $0.009 miljard, een daling van 163.89% jaar-op-jaar.

2022

  • Omzet: $1.578 miljard, een stijging van 31.87% ten opzichte van 2021.

  • Netto winst: $0.053 miljard, een daling van 61.25% ten opzichte van 2021.

2021

  • Omzet: $1.196 miljard, een stijging van 43.11% ten opzichte van 2020.

  • Netto winst: $0.138 miljard, een daling van 43.15% ten opzichte van 2020.

2020

  • Omzet: $0.836 miljard, een stijging van 26.47% ten opzichte van 2019.

  • Netto winst: $0.242 miljard, een stijging van 123.71% ten opzichte van 2019.


Het is belangrijk om op te merken dat de omzetgroei van The Trade Desk vertraagt en er is druk op de winst marges. Ook al groeit het bedrijf aanzienlijk sneller dan de rest van de advertentiemarkt, het lijkt onwaarschijnlijk dat het bedrijf op hetzelfde tempo als in 2022 kan blijven groeien. De rest van de advertentie markt, zelfs de grote jongens zoals facebook en Google zien hun groei stagneren. In het beste geval zou het bedrijf in 2024 zijn groeipercentages kunnen herstellen en groeien in de midden- tot hoge 20%.




Lees ook: The Trade Desk - Innovatie of Flop (Deel 2)

Ondanks de hoge waardering, heeft The Trade Desk bewezen dat het een verantwoordelijk en winstgevend bedrijf is. Echter, beleggen in het bedrijf tegen een waardering van ongeveer 50 keer de EBITDA van dit jaar lijkt weinig ruimte te laten voor potentiële opwaartse beweging.


Lees ook: Kan The Trade Desk de hoge verwachtingen waarmaken?

Wil je meer lezen?

Abonneer je op www.debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Nu abonneren

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page