top of page

Dit is het beste aandeel van de afgelopen 20 jaar

In het kort:

  • Dit bedrijf heeft de afgelopen 20 jaar een bizar hoog rendement gerealiseerd, zelfs beter dan bedrijven zoals Apple en Microsoft, met een jaarlijks rendement van 58%.

  • Het bedrijf heeft zich niet alleen gefocust op frisdrank, maar gaat nu ook naar alcoholische dranken en mikt daarmee op nieuwe klanten.

  • De verwachting is dat het bedrijf haar groei zal voortzetten door verdere internationale groei en nieuwe producten, ondanks recente financiële tegenvallers.

In een wereld waar tech-bedrijven als Apple en Microsoft vaak de show stelen, is er een bedrijf dat hen in stilte heeft overtroffen: Monster Beverage. Dit bedrijf, bekend om zijn energiedrankjes, heeft de afgelopen 25 jaar stilletjes een jaarlijks rendement van 58% behaald, waarmee het niet alleen andere drankfabrikanten zoals Coca-Cola en PepsiCo heeft overtroffen, maar ook techreuzen zoals Apple en Microsoft. Sterker nog, het is het best presterende aandeel op de totale aandelenmarkt.


Dit is een bijzondere prestatie voor een bedrijf dat bekend staat om drankjes die vooral jongens aanspreken, en die sommigen vergelijken met 'chemische troep'. Maar Monster is er klaar voor om dit beeld te gaan veranderen in de toekomst. Ze willen nieuwe klanten winnen met nieuwe drankjes, waaronder alcoholische varianten, en ze willen ook meer vrouwen als klant toevoegen.


Het verhaal van Monster begint in 1990, toen het bedrijf werd overgenomen door California Co-Packers, geleid door Rodney Sacks en Hilton Schlosberg. Ze waren geïnspireerd door het succes van Red Bull en lanceerden hun eigen energiedrank, en zo werd Monster Beverage geboren. Sacks en Schlosberg, die nog steeds dienen als co-CEO's, waren gedreven om hun drankje niet alleen als een product, maar echt als een levensstijl te positioneren. Vandaag de dag is Monster Energy wereldwijd bekend en lijkt het doel zeker geslaagd.


Maar het verhaal van Monster stopt hier niet. Het bedrijf heeft grootse plannen en ambities. Monster Beverage wil het allergrootste bedrijf in dranken worden. Op dit moment is het bedrijf ongeveer $60 miljard waard. Ter vergelijking: Coca-Cola is ruim $250 miljard waard. Er moet dus nog veel gaan gebeuren in de toekomst.



“Het wordt het volgende grootste merk ter wereld,” zegt Nik Modi, analist bij RBC. En de verkoopcijfers lijken dit te bevestigen. Volgens Grand View Research is de energiedrankmarkt goed gepositioneerd om jaarlijks met 8.3% te groeien, van $86 miljard in 2021 naar $176 miljard in 2030.


De toekomstige groei van Monster: Nieuwe markten en producten

Monster Beverage is altijd op zoek naar nieuwe manieren om te groeien en heeft daarom recentelijk besloten het aanbod uit te breiden. Eerder dit jaar introduceerde het bedrijf de Monster Energy Zero Sugar, en na de overname van CanArchy Craft Brewery in 2022, heeft Monster nu ook stappen gezet in de wereld van alcoholische dranken. Ze hebben zelfs een nieuwe drank geïntroduceerd genaamd The Beast Unleashed. Volgens het management is dit nieuwe drankje al een van de populairste nieuwe “bieren” van het jaar geworden.


Deze uitbreiding van het aanbod is waarschijnlijk een slimme zet. Het speelt in op de veranderende behoeften en wensen van de consument, die steeds vaker op zoek zijn naar gezondere voeding. Zoals Bonnie Herzog, een deskundige bij Goldman Sachs, uitlegt, is de sector van energiedrankjes nog steeds aan het innoveren door het maken van producten zonder suiker en drankjes die je 'gezonde' energie kunnen geven.


Herzog schat dat de verkoop van alcoholische producten door Monster volgend jaar zo'n $324 miljoen kan bedragen. Zij noemt dit overigens een ‘voorzichtige’ schatting, omdat ze denkt dat Monster uiteindelijk een heel belangrijke en grote speler kan worden op deze markt. Dit zou ongeveer 5% aan hun totale omzet toevoegen.


Deze strategie om meer verschillende soorten dranken aan te bieden kan Monster helpen om nog meer klanten te bereiken. Het laat ook zien dat het bedrijf bereid is om te innoveren en zich aan te passen aan de veranderingen in de markt. Door zich aan te passen aan deze veranderingen lijkt de toekomst van Monster Beverage rooskleurig, met veel mogelijkheden om te groeien.


Monster is niet bovendien alleen bezig met het uitbreiden van hun aanbod, maar heeft ook plannen om meer drankjes aan te bieden in Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Carlos Laboy, een analist bij HSBC, merkt op: “Het bedrijf is bezig met het creëren van nieuwe merken en het aankopen van bestaande, om zo meer vrouwelijke klanten aan te trekken, vooral in hun grootste markt, de Verenigde Staten.” Ook dit zal waarschijnlijk bijdragen aan hun toekomstige groei.


Wat is de verwachting voor de toekomst?

Ondanks de veelbelovende toekomst heeft Monster Beverage onlangs een kleine financiële tegenslag gehad. Het aandeel daalde bijna 5% na een teleurstellende winstcijfers in augustus. Volgens analist Michael Lavery van Piper Sandler, is er echter geen reden tot zorg: “De resultaten voor het tweede kwartaal van 2023 waren weliswaar minder dan verwacht, maar er zijn geen signalen dat het bedrijf in de problemen zit op de korte of lange termijn.”


Er wordt verwacht dat de verkoop van Monster in 2023 met 14% zal stijgen en in 2024 met 12%, in lijn met de historische groei van het bedrijf. Deze verwachte groei, samen met het feit dat het aandeel momenteel wordt verhandeld tegen een PEG-ratio van 1.8 keer, onder het vijfjarige gemiddelde van 2.5 keer, wijzen op mogelijke positieve vooruitzichten voor het bedrijf. Het is echter belangrijk om goed je eigen onderzoek te doen. Dit artikel dient enkel als eerste opzet tot verder onderzoek.


Aandelen Monster Beverage kopen via DEGIRO

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..