top of page

Dit is een belangrijke reden waarom Tesla aandelen dalen

In het kort:

  • Tesla's recente terugroepactie van maar liefst 2,2 miljoen voertuigen in Amerika wordt NIET gezien als de belangrijkste reden voor de recente daling van het aandeel.

  • Problemen zoals de afhandeling van gevaarlijk afval, langzamere EV-verkopen in China, en productieproblemen in Duitsland wegen waarschijnlijk zwaarder.

  • Met een aanzienlijke daling van de winstverwachtingen voor 2024, zijn dit de belangrijkere redenen voor de recente koersdaling van Tesla.

De aandelen Tesla zijn het jaar niet goed begonnen en zijn in één maand al met maar liefst 20% gedaald. Een van de redenen hiervoor was natuurlijk het relatief teleurstellende kwartaalrapport voor Q4 2023. Maar na deze kwartaalcijfers kreeg Tesla op de beurs helaas nog meer klappen. Dit zou volgen op een recente terugroepactie van ongeveer 2,2 miljoen voertuigen in de VS vanwege een probleem met een te klein lettertype in de software. Een vrij bizarre reden, maar is dit wel de echte (en een terechte) reden voor de daling?


De aandacht voor Tesla's terugroepacties is namelijk vaak overdreven groot vanwege de status van het bedrijf als meest waardevolle autofabrikant en natuurlijk de bekendheid van CEO Elon Musk. Tesla en Elon Musk bevinden zich regelmatig in de schijnwerpers van alle media, waardoor zelfs relatief standaardprocedures zoals terugroepacties onder een vergrootglas worden gelegd.


Een andere recente ontwikkeling die veel aandacht trok, was de beslissing van een rechter in Delaware om het beloningspakket van Elon Musk uit 2018 ongeldig te verklaren. Dit pakket zou Musk potentieel meer dan $50 miljard aan aandelenopties kunnen opleveren, mits aan specifieke mijlpalen werd voldaan. Deze beslissing kwam als een schok en had onmiddellijke gevolgen, waarbij ongeveer $50 miljard aan waarde, weliswaar op papier, werd uitgewist. Het oordeel van de rechter weerspiegelde zorgen over de goedkeuringsprocedures en de mogelijke overmatige beloning gezien de doelstellingen van het bedrijf.


Maar dit zijn tijdelijke problemen voor Tesla - en wellicht niet de echte reden voor de huidige daling. Er zijn namelijk nog andere zorgen omtrent het bedrijf. Neem bijvoorbeeld de boete van $1,5 miljoen die Tesla heeft moeten betalen voor de verkeerde afhandeling van gevaarlijk afval. Dergelijke milieu- en veiligheidskwesties kunnen niet alleen financiële kosten met zich meebrengen, maar - nog veel belangrijker - ook de reputatie van het bedrijf schaden en leiden tot strengere regelgeving. In de markt waarin Tesla opereert (duurzaamheid), kunnen dergelijke incidenten al helemaal bijzonder nadelig zijn.


De vertraging van de EV-verkopen in China is daarnaast ook een grote zorg, gezien China een van de grootste en snelstgroeiende markten voor EV's is. Deze afname kan toegeschreven worden aan een combinatie van factoren, waaronder toegenomen concurrentie van lokale EV-fabrikanten, economische vertraging, en mogelijk verzadiging van de markt.


Tot slot hebben we nog de productieproblemen in Tesla's Gigafactory in Duitsland, die nog eens worden verergerd door conflicten in het Midden-Oosten. Dit onderstreept de gevoeligheid van Tesla's wereldwijde productienetwerk voor geopolitieke spanningen en logistieke verstoringen. Dergelijke verstoringen kunnen uiteindelijk leiden tot productievertragingen, verhoogde kosten, en misschien wel een verminderd aanbod van voertuigen.


De combinatie van deze factoren heeft geleid tot een veranderingen voor de winstverwachtingen voor Tesla in 2024, waarbij analisten nu een winst per aandeel van $3,12 verwachten, een daling ten opzichte van de eerdere verwachting van $3,81. Deze bijstelling weerspiegelt de toenemende onzekerheid rond Tesla's vermogen om zijn groei- en winstdoelstellingen te behalen door de huidige operationele uitdagingen en externe verstoringen.



Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl