top of page

Dit EV-aandeel maakt analisten bullish na ambitieuze AI-plannen

In het kort

  • Rivian presenteerde op zijn eerste AI & Autonomy Day een eigen chip, een AI-besturingssysteem en plannen voor handsfree rijden en robotaxi’s.

  • Analisten als Baird en Needham zijn positief en verhogen hun koersdoelen, met het oog op de AI-gedreven SUV R2 die in 2026 op de markt komt.

  • Ondanks de optimistische toon wijzen partijen als Morgan Stanley en Wells Fargo op risico’s rond schaalvergroting, marges en autonome ambities.


Na jaren waarin Rivian vooral werd gezien als een veelbelovende maar risicovolle nieuwkomer in de markt voor elektrische voertuigen, begint het sentiment rondom het bedrijf te kantelen. De aanleiding: Rivian’s eerste Autonomy & AI Day, gehouden op 11 december in Palo Alto. Tijdens dit evenement presenteerde de EV-bouwer voor het eerst een volledig in eigen huis ontwikkelde technologie-stack voor autonoom rijden. En volgens analisten is dat precies het signaal dat beleggers nodig hadden om hun vertrouwen te hernieuwen.


Investeringsbank Baird was duidelijk onder de indruk. Analist Ben Kallo verhoogde zijn advies voor het aandeel van 'neutraal' naar 'outperform' en stelde het koersdoel bij van $14 naar $25, wat neerkomt op een opwaarts potentieel van ongeveer 42%. Volgens Kallo is het vooral de komst van de R2, een meer betaalbare middenklasse-SUV die in 2026 wordt gelanceerd, die de totale markt voor Rivian flink zal vergroten. Met een geschatte instapprijs rond de $45.000 zou het model een breder publiek kunnen aanspreken dan de huidige, duurdere modellen van de fabrikant.


De R2 wordt gelanceerd in 2026 en zorgt voor een vergroting van de totale markt door de prijs van $45.000

Bron: Rivian
Bron: Rivian


Technologische doorbraak met eigen chips en AI-platform

De AI & Autonomy Day gaf een inkijk in hoe Rivian zich op technologisch vlak wil onderscheiden. Het bedrijf onthulde een eigen autonomie-chip en een derde generatie computermodule die samen het brein vormen van de toekomstige R2 en andere modellen. In combinatie met een zogeheten Large Driving Model, een AI-gedreven softwarelaag voor rijoptimalisatie, mikt Rivian op een toekomst waarin voertuigen grotendeels zelfstandig kunnen opereren.


Daarmee positioneert het bedrijf zich als een software-gedefinieerde autobouwer, vergelijkbaar met Tesla en andere techgedreven concurrenten. De focus op verticale integratie, waarbij Rivian zowel hardware als software zelf ontwikkelt, moet leiden tot snellere innovatie, lagere kosten en meer controle over updates en dataverwerking.


Volgens analisten van Needham is die aanpak een belangrijk concurrentievoordeel. Ze verhoogden hun koersdoel naar $23 en zien de technologie die tijdens het evenement werd gepresenteerd als bewijs dat Rivian klaar is voor een nieuwe groeifase. Door minder afhankelijk te zijn van externe leveranciers kan het bedrijf sneller inspelen op feedback en technische verbeteringen doorvoeren. Dit zou moeten leiden tot een hogere klanttevredenheid en sterkere merkbinding.


Een opvallend onderdeel van Rivian’s strategie is het zogenoemde Universal Hands-Free Driving, dat via een betaald abonnement beschikbaar zal zijn. Hiermee kunnen bestuurders straks handsfree rijden op meer dan 3,5 miljoen mijl aan Noord-Amerikaanse wegen. In de toekomst moeten daar ook LiDAR- en radarsystemen bijkomen, met als langetermijndoel het bereiken van autonomie op niveau 4: volledig zelfstandig rijden zonder menselijke tussenkomst. Daarmee wordt ook de deur opengezet naar robotaxi-toepassingen.


Een inkijkje in het handsfree rijden met Rivian voor $49,99 per maand

Bron: Rivian
Bron: Rivian

Tegenwind blijft: marges, schaal en concurrentie

Toch zijn niet alle analisten overtuigd. Morgan Stanley blijft voorzichtig en handhaaft zijn negatieve oordeel over het aandeel, met een koersdoel van slechts $12. Volgens analist Andrew Percoco is het nog maar de vraag of Rivian voldoende voertuigen op de weg krijgt om de AI-systemen te trainen tot een niveau dat commerciële inzet op grote schaal mogelijk maakt. Ook wijst hij op aanhoudende twijfels over de route naar winstgevendheid. Rivian blijft kampen met hoge productiekosten en heeft tot nu toe moeite gehad om op volume te concurreren met gevestigde partijen.


Rivian ziet omzet stijgen, maar marges blijven onder druk door hoge kosten

Bron: Rivian
Bron: Rivian

Ook Wells Fargo uit zorgen, ondanks een neutrale beoordeling. Analist Colin Langan noemt de technologische ambities indrukwekkend, maar wijst op de beperkte productiegeschiedenis en het smalle operationele fundament van het bedrijf. Rivian moet niet alleen klanten zien te overtuigen van zijn producten, maar dit ook doen zonder afhankelijk te worden van dure marketingcampagnes. In een markt waar schaal essentieel is voor marges, is de foutenmarge klein.


Die gemengde reacties verklaren waarom het aandeel Rivian nog altijd omstreden is onder analisten. Volgens gegevens van LSEG hebben slechts 10 van de 29 analisten een 'buy'- of 'strong buy'-advies op het aandeel. De gemiddelde verwachting ligt met een koersdoel van $15,81 nog ruim onder de huidige beurskoers. Toch liet de markt zich de afgelopen dagen positief verrassen: na het AI-event schoot het aandeel met meer dan 15% omhoog, en sinds het begin van 2025 staat het al ruim 32% in de plus.


Hoe analisten naar Rivian kijken in een notendop

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Groeikansen voor 2026, maar uitvoering blijft sleutel

De belangrijkste belofte van Rivian ligt nu in de combinatie van technologie en productverbreding. De introductie van een AI-gedreven, betaalbare SUV kan de commerciële doorbraak betekenen waar beleggers al jaren op wachten. In een sector waar steeds meer autofabrikanten inzetten op autonome functies en slimme assistenten, kan Rivian’s vroege focus op een volledig geïntegreerd AI-platform het verschil maken.


Maar technologie alleen is niet genoeg. Rivian zal moeten aantonen dat het in staat is om de R2 op tijd en op schaal te produceren, zonder de balans te belasten of marges op te offeren. Het succes van deze strategie hangt niet alleen af van innovatie, maar ook van operationele discipline. In dat opzicht blijft Rivian voorlopig een belofte met potentie, maar ook met aanzienlijke risico’s.





Voor beleggers met een lange adem, die geloven in de opkomst van AI in de autosector, biedt Rivian een interessante kans. De komende twaalf maanden zullen cruciaal zijn om te bepalen of het bedrijf zijn ambitieuze visie kan omzetten in tastbare resultaten.


Wie kijkt naar innovatieve, maar volatiele aandelen als Rivian, ziet hoe belangrijk timing, kosten en risicobeheersing zijn bij internationale groeiverhalen. Juist bij Amerikaanse tech- en EV-aandelen met grote koersuitslagen kunnen transactiekosten en valutakosten een merkbaar verschil maken in het uiteindelijke rendement.


MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025. Beleggers handelen er tegen slechts 0,005 procent valutakosten, tegenover circa 0,25 procent bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat voor de gemiddelde belegger kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page