top of page

Alphabet versus Tesla: de robottaxi-race is nu echt begonnen

In het kort:

  • Waymo rijdt ruim 250.000 betaalde ritten per week en reed al meer dan 71 miljoen mijl zonder bestuurder

  • Alphabet-aandelen blijven achter, ondanks Waymo's groei en uitbreiding via Uber

  • Tesla wordt 150 keer op winst gewaardeerd, Alphabet slechts 16 keer


Alphabet’s zelfrijdende taxidienst Waymo ontwikkelt zich in rap tempo tot een serieuze speler binnen de mobiliteitssector. In steden als Los Angeles, Phoenix, San Francisco en Austin rijden de autonome voertuigen inmiddels volledig zelfstandig rond. En recent is daar een samenwerking met Uber bijgekomen: via het platform biedt Waymo nu ook ritten aan in Atlanta. Toch laat de beurskoers van moederbedrijf Alphabet weinig enthousiasme zien voor deze technologische doorbraak.


Van mijlen naar miljarden

Waymo voertuigen hebben inmiddels meer dan 71 miljoen mijl afgelegd zonder menselijke bestuurder. Bovendien verwerkt de dienst nu wekelijks ruim een kwart miljoen betaalde passagiersritten, een toename van 500% in slechts een jaar tijd. Daarmee lijkt de commerciële doorbraak van autonome mobiliteit binnen handbereik.


De elektrische robottaxi van Waymo:

De elektrische robottaxi van Waymo
Bron: Waymo

Volgens Bloomberg Intelligence kan de wereldwijde markt voor ride hailing, waarbij mensen via een app een rit met een chauffeur bestellen (zoals bij Uber of Lyft), tegen 2030 uitgroeien tot meer dan 325 miljard dollar per jaar. Robottaxi's zouden hierin een aandeel van ongeveer 20 miljard dollar kunnen vertegenwoordigen. De huidige waardering van Waymo, geschat op zo’n 45 miljard dollar, lijkt nog niet volledig in te spelen op deze verwachte groei. Ter vergelijking: dit bedrag komt overeen met de marktwaarde van gevestigde autofabrikanten zoals Ford en General Motors.


Voorsprong zonder waardering

Beleggers lijken de technologische voorsprong van Waymo vooralsnog niet in de koers van Alphabet te waarderen. De aandelen van Alphabet worden verhandeld tegen ongeveer 19 keer de winst, een scherp contrast met Tesla’s waardering van ruim 196 keer de winst. Natuurlijk hangt de beurswaarde van beide bedrijven niet uitsluitend af van hun robottaxi-activiteiten, maar het verschil in waardering blijft opmerkelijk. Het geeft vooral het verschil weer in de perceptie van groeipotentieel, waarbij Tesla het sentiment rond zelfrijdende voertuigen duidelijk domineert.


Tesla fors hoger gewaardeerd dan Alphabet (P/E-vergelijking):

Tesla fors hoger gewaardeerd dan Alphabet (P/E-vergelijking)
Bron: Stockanalysis

Tesla wist de markt begin deze week nog in beweging te brengen met de introductie van zijn eerste betaalde robotaxi ritten in Austin. Ondanks technische haperingen en een bescheiden uitrolomvang, steeg het aandeel met 8,2%. Alphabet daarentegen zag zijn aandelen slechts 1,2% stijgen, ondanks veel bredere en betrouwbaardere operaties van Waymo.


Rendement versus risico

Volgens analist Samuel Rines van WisdomTree onderschatten beleggers Waymo en overschatten ze Tesla. “Alphabet’s waardering kent feitelijk geen premie voor Waymo, terwijl het bedrijf al operationeel is, beschikt over de beste technologie en samenwerkt met autofabrikanten,” stelt hij. Hij ziet Alphabet als een aantrekkelijke investering: solide winstgevende kernactiviteiten met de optionele groeibonus van Waymo erbovenop.


Tesla daarentegen is voor zijn toekomstig rendement grotendeels afhankelijk van de snelle acceptatie van robotaxi diensten. Dat is een risicovolle aanname, aangezien consumenten nog altijd moeten wennen aan het idee van volledig autonome voertuigen. Waymo’s langzamere maar consistente uitrol spreidt dat risico.


Waymo trekt aan, ondanks Alphabet zorgen

Alphabet aandelen staan dit jaar 12% lager, in tegenstelling tot een winst van 5% voor de Nasdaq 100 index. De daling komt voort uit meerdere zorgen, waaronder de groeiende aandacht van toezichthouders op mogelijke mededingingsproblemen en de hevige concurrentie in kunstmatige intelligentie. Hoewel Waymo positieve signalen afgeeft, lijken beleggers vooral gefixeerd op deze bredere risico’s.


Toch groeit de interesse vanuit Wall Street. CEO Sundar Pichai gaf tijdens de laatste kwartaalcijfers aan dat hij voor het eerst vragen kreeg over Waymo, wat aangeeft dat beleggers het potentieel van de dochteronderneming beginnen te erkennen.


Sundar Pichai, CEO van Alphabet:

Sundar Pichai, CEO van Alphabet
Bron: Reuters

Concurrentiestrijd in de maak

Volgens Shawn Severson van Water Tower Research beschikt Waymo momenteel over het voordeel van commerciële beschikbaarheid, maar kan Tesla met zijn enorme productiecapaciteit snel marktaandeel veroveren zodra het systeem operationeel is. Toch ziet hij voldoende ruimte voor beide spelers om te floreren: de markt is groot genoeg voor meerdere winnaars.


Waymo heeft recent een vergunning aangevraagd om te testen in New York City, een stad waar het verkeer complex en chaotisch is. Als de tests daar slagen, kan dat een psychologische doorbraak betekenen voor de acceptatie van autonome mobiliteit in grote stedelijke gebieden. Daarnaast staat uitbreiding naar Miami en Washington DC gepland voor volgend jaar.


De stille motor in Alphabets machine

Hoewel Alphabet niet afzonderlijk rapporteert hoeveel omzet Waymo genereert, is de stijging in het aantal ritten veelzeggend. Analisten zoals Brian Nowak van Morgan Stanley wijzen erop dat Waymo op lange termijn een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de totale waarde van Alphabet, mits het tempo van adoptie doorzet.


Andrew Choi van Parnassus Investments verwoordt het scherp: “Er is eigenlijk geen vergelijking mogelijk. De ene partij draait al grootschalig met betalende klanten, de andere belooft dat al jaren.”


Met een beproefde technologie, groeiende passagiersaantallen en een steeds groter operationeel bereik, zou Waymo wel eens het meest onderschatte onderdeel van Alphabet kunnen zijn. Dat beleggers het potentieel van Waymo nog niet volledig lijken te erkennen, schept juist kansen voor wie verder kijkt dan de hype van de dag. Want terwijl de markt zich laat meeslepen door Tesla’s veelbelovende intrede in de robottaxiwereld, rijdt Waymo al stilletjes maar gestaag verder, kilometer na kilometer, passagier na passagier.




Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page