top of page

Aandelen TUI kelderen met 50%, is dit een koopkans?

TUI heeft afgelopen kwartaal erg goede cijfers neergezet, maar daalde toch op de beurs omdat ze extra aandelen gingen uitkeren en aandeelhouders verwaterden. Ze willen namelijk 1.9 miljard euro ophalen om hun schulden af te lossen en hun toekomstige groei te financieren.


TUI heeft veel last gehad van de coronacrisis, die de reisbranche hard heeft geraakt. Door reisbeperkingen, lockdowns en annuleringen zag het bedrijf zijn omzet kelderen en leed het miljardenverlies. Om te overleven moest TUI steun vragen aan de Duitse overheid en zijn schulden herstructureren. Maar nu ziet het bedrijf weer licht aan het einde van de tunnel. Dankzij de vaccinatiecampagnes en de versoepelingen neemt de vraag naar vakanties weer toe. TUI verwacht dit jaar 75% van zijn normale capaciteit te kunnen benutten en volgend jaar weer winstgevend te zijn.


Om deze positieve trend voort te zetten, heeft TUI besloten om extra aandelen uit te geven aan zijn bestaande aandeelhouders. Het gaat om 328,9 miljoen nieuwe aandelen, die worden aangeboden tegen een prijs van 5,55 euro per stuk. Dat is een flinke korting ten opzichte van de koers van rond de 21 euro in Februari. De aandeelhouders hebben het recht om voor elke drie bestaande aandelen acht nieuwe aandelen te kopen. Zo wil TUI ongeveer 1,9 miljard euro ophalen om zijn schuldenlast te verlagen en zijn financiële positie te versterken.


Het nieuws van de kapitaalverhoging werd echter niet goed ontvangen door de beleggers. Het aandeel TUI daalde met meer dan 50% op de beurs na de aankondiging. De reden hiervoor is dat de bestaande aandeelhouders worden verwaterd door de uitgifte van nieuwe aandelen. Hun belang in het bedrijf wordt kleiner en hun winst per aandeel wordt lager. Bovendien moeten ze extra geld investeren om hun aandeel op peil te houden of anders hun aandelen verkopen tegen een lagere prijs.


Is dit dan een slechte zet van TUI? Niet per se. Het bedrijf heeft goede redenen om nu extra geld op te halen. Het kan zo profiteren van het herstel van de reisbranche en zijn concurrentiepositie verbeteren. Het kan ook meer investeren in duurzaamheid en digitalisering, twee belangrijke trends voor de toekomst van het toerisme. En het kan zijn rentelasten verlagen en zijn balans versterken, wat zijn kredietwaardigheid ten goede komt.


Het is dus een kwestie van perspectief. Voor de korte termijn lijkt het een nadeel voor de aandeelhouders, die moeten inleveren op hun rendement en hun risico zien toenemen. Maar voor de lange termijn kan het een voordeel zijn, als TUI erin slaagt om zijn groeistrategie uit te voeren en weer winstgevend te worden. Het hangt er dus van af hoe je naar TUI kijkt: als een reisorganisatie die worstelt met de gevolgen van de coronacrisis of als een reisorganisatie die zich klaarmaakt voor een nieuwe start.


Wat denk jij? Zou jij nu instappen in TUI of juist uitstappen? Laat het me weten in de reacties hieronder





Wil je ook de financiële gegevens van een bedrijf leren lezen en het op waarde kunnen schatten? Word dan nu lid!
1 opmerking